2013-06-01, 18:09
Medlem
Rutendos avatar
Ja rusningen hägrar verkligen. Köpte guld för allt jag äger och har i fredags. Nu blir det åka av.
Citera
2013-06-01, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Vill minnas att guldet brutit igenom motståndet på 1413 nu i veckan. Även om det tillfälligt fallit tillbaka hägrar rusningen. Lock and load.

det finns ingen rusning, snarare dead cat bounce

Perspektiv:
http://i.imgur.com/K5lHoJw.jpg
Citera
2013-06-01, 19:56
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
det finns ingen rusning, snarare dead cat bounce

Perspektiv:
http://i.imgur.com/K5lHoJw.jpg

Jaha, en graf som visar att tillgången på fysiskt krymper.
Citera
2013-06-01, 22:12
Medlem
Nej, en graf som visar att guldet har svårt att återhämta sig.
Citera
2013-06-01, 22:19
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Jaha, en graf som visar att tillgången på fysiskt krymper.

Jag vet inte hur mycket du kan om teknisk analys men jag kan i vartfall skönja allt lägre toppar och att marknaden i denna ETF vid namn GLD alltmer testar var de kan få bottenkänning.

Chartet visar klart och tydligt att det glidande medelvärdet uttryckt i 20 dagars 50 dagar eller 200 dagars alla sjunker och att guldpriset vilar på ren kvicksand. Ett klart fall av "broken chart"

Särskilt med tanke på att räntorna nu är på väg upp i USA, vilket drar till sig kapital till en dollar som blir allt starkare och pressar ner värdet på alternativa placeringar.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=G...rce=undefined;

Går priset under vad det handlades under botten i april så har vi att återigen börja om från början och i ett perfekt chart ska 200 dagas glidande medelvärde alltid vara lägre än 20 och 50 dagars glidande medelvärde. Här är allt tvärtom. Trendbrottet syns tydligt i mitten av februari och därefter har det blivit en bra seglats .....utför. Inget tyder på ett trendbrott utan snarare på att fallet accelererar.
Senast redigerad av Rektangel 2013-06-01 kl. 22:31.
Citera
2013-06-01, 22:30
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Jag vet inte hur mycket du kan om teknisk analys men jag kan i vartfall skönja allt lägre toppar och att marknaden i denna ETF vid namn GLD alltmer testar var de får bottenkänning.

Chatet visar klart och tydligt att det glidande medelvärdet uttryckt i 20 dagars 50 dagar eller 200 dagars alla sjunker och att guldpriset vilar på ren kvicksand.

Särskilt med tanke på att räntorna nu är på väg upp i USA, vilket drar till sig kapital till en dollar som blir allt starkare.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=G...rce=undefined;

Går priset under vad det handlades under botten i april så har vi att börja om från början och i ett perfekt chart ska 200 dagas glidande medelvärde alltid vara lägre än 20 och 50 dagras glidande medelvärde. Här är allt tvärtom. Trendbrottet syns tydligt i mitten av februari och därefter har det blivit en bra seglats .....utför. Inget tyder på ett trendbrott utan snarare på att fallet accelererar.

Kan du förklara varför Börstjänaren, som livnär sig på TA, påstår på sin blogg att guldet står inför ett utbrott upp?

Hur kan dollarn bli starkare om räntan stiger?
Citera
2013-06-01, 22:47
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Kan du förklara varför Börstjänaren, som livnär sig på TA, påstår på sin blogg att guldet står inför ett utbrott upp?

Just därför att fallet accelerererar och att en del ivriga placerare gär händelserna i förväg och mycket riktigt kortsiktigt kan få stänga sina positioner genom att köpa guld.

En valuta som behöver bekämpa inflation med högre räntor får enligt skolboken en förstärkning av sin växelkurs eftersom detta indikerar att ekonomin har tillväxt och har större möjlighet att ge avkastning på kapital. De länder som har sämre ekonomi likt Europa måste ha en lägre ränta för att stimulera ekonmin eller lindra skuldbelastade hushåll/stater och då drar USA och dollarn till sig likviditet eftersom räntan där är högre och växelkursen anpassas därefter.
Dollar ökar då i värde.

I andra scenarion kan smygande räntehöjningar eller fallande pris på obligationer eller statsskuldväxlar indikera likviditetsbrist som då driver upp räntorna. De såg man tydligt strax innan våra upprepade devalveringar, men det är ett annat scenario.

Den högre räntan brukas då för att dra till sig likviditet för att förmå likviditet att stanna kvar i kronan och inte lämna den för D-marken. Har en valuta eller landet låg kreditvärdighet så får man betala högre ränta och på den tiden var vår valuta peggad till D-marken. Det finns en anledning till att Grekland får betala mer på sin statskuld nominerad i euro än t ex Tyskland.

Eftersom tillväxten sakta men stadigt återhämtar sig i USA och Europa ligger efter tror jag på det första scenariot.
Citera
2013-06-01, 23:03
Medlem
Spliffswes avatar
Jag köpte guld på slutet av 70 talet i Saudiarabien nu är jag rik.
Men vafan ska jag göra av pengarna?
Citera
2013-06-01, 23:12
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spliffswe
Jag köpte guld på slutet av 70 talet i Saudiarabien nu är jag rik.
Men vafan ska jag göra av pengarna?

Tjejer och sprit? Hade jag gjort.
Citera
2013-06-01, 23:57
Medlem
Spliffswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Tjejer och sprit? Hade jag gjort.

Knulla har jag gjort och mycke de blir tråkigt de med.
Pff var hon blond eller kanske mörk vem fan bryr sig.
Citera
2013-06-02, 10:16
Medlem
Citat:

TA är bara en educated guess, ingen jävla profetia.
Hur färsk är du på PM egentligen?
Pröva surfa runt på diverse PM- forum och du kommer se att diverse TA-gurus större än din "Börstjänaren" har förutspått raketpris i princip varenda vecka de senaste 5 åren...
Senast redigerad av bullgnome 2013-06-02 kl. 10:19.
Citera
2013-06-04, 15:13
Medlem
Det här var lite bra skrivna paraleller till ovanstående talare:

GULD NED SEDAN AUGUSTI 2011?
Historiska paralleller (dock ej perfekta) är perioden 1975-76, början av 1985 och 1992.

En sannolik guldprisbotten infinner sig någon gång i juni. Sedan toppen 2011 har guldpriset korrigerat 29% av uppgången sedan 2001.

Detta är helt normalt för en cyklisk nedgång under en sekulär uppgång.

Guldaktieindex befinner sig nu på nivåer från 2003.

Den monetära basen i USA har 4-dubblats de senaste fem åren. Prisinflationen kommer att bli ”betydande” senare detta årtiondet. Antagligen med start inom två år.

Fundamentalt är den sekulära uppåtgående marknaden helt intakt.

Guldpriset hade vid toppen den 23 augusti 2011 stigit från 272 USD/ounce december 2000 till 1918 USD/ounce (+605%).

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in