2013-04-27, 17:16
Medlem
Rektangels avatar
Den enda fördelen med guld är att du slipper motpartsrisken och ta en kreditrisk, men å andra sidan uppstår andra problem när du förvarar allt du äger i ditt hem rent fysiskt.

Ungefär som att som en del pensionärer prompt går till bankomaten för att lyfta hela pensionen i kontanter helt synligt för alla kriminella att se och ha den i handväskan och rangla hem på rullatorn mot att betala med kort efterhand som du behöver betala i butik för ditt löpande upphälle.

Det du slipper är motpartsrisken utifall banken går i KK.

Den som har mest att beklaga över att kontanter alltmer fasas ut är de kriminella som nu alltmer går över till att råna just...guldsmedsaffärer. Just där många deponerar sitt fysiska guld.

Ser du ironin?

Citera
2013-04-28, 11:23
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Den enda fördelen med guld är att du slipper motpartsrisken och ta en kreditrisk, men å andra sidan uppstår andra problem när du förvarar allt du äger i ditt hem rent fysiskt.

Ungefär som att som en del pensionärer prompt går till bankomaten för att lyfta hela pensionen i kontanter helt synligt för alla kriminella att se och ha den i handväskan och rangla hem på rullatorn mot att betala med kort efterhand som du behöver betala i butik för ditt löpande upphälle.

Det du slipper är motpartsrisken utifall banken går i KK.

Den som har mest att beklaga över att kontanter alltmer fasas ut är de kriminella som nu alltmer går över till att råna just...guldsmedsaffärer. Just där många deponerar sitt fysiska guld.

Ser du ironin?

2013-04-28:

Beväpnade rånare stoppade av malmöiter

Citat:
Strax efter att de tre beväpnade rånarna lämnat guldbutiken i Malmö stoppades de – av Malmöborna.
– Det var länge sedan jag hörde om en sådan här grej, säger Bo Paulsson på Malmöpolisen.

Show some balls man, show some balls...
Citera
2013-04-28, 12:03
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
2013-04-28:

Beväpnade rånare stoppade av malmöiter

Show some balls man, show some balls...

Vi går mot en värld där vi alltmer får försvara vår egendom och oss själva och att då förvara egendom i hemmet kräver att alltfler blir beväpnade.

Malmö visar vägen eller så har de boende lokalt helt enkelt deponerat all sin egendom till denna guldsmedsaffär (även kriminellt förtjänade kontanter) som utvecklats till det lokala substitutet till en bank och då förstår jag inte vitsen. Deponeringskvittot från insättningen är ju det som förr utvecklades till att bli till våra dagars kontanter.

Varje lokal liga verkar deponera sitt i var sin lokal "guldsmedsaffär" som de bevakar.

Ungefär som förr i vildavästern, där varje lokal bank förvarade lokalbefolkningens kontanter i kassavalv. Då drog kringresande ligor av bankrånare runt och försäkte komma åt bankvalven.
Detta var innan massutlåningens tidevarv eftersom bankerna nu inte förvarar kontanter utan enbart fyller på ditt konto med digitala siffror när du får kredit efter att ha pantsatt ditt hem.

Cirkeln är sluten.
Citera
2013-04-28, 12:13
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Vi går mot en värld där vi alltmer får försvara vår egendom och oss själva och att då förvara egendom i hemmet kräver att alltfler blir beväpnade.

Malmö visar vägen eller så har de boende lokalt helt enkelt deponerat all sin egendom till denna guldsmedsaffär (även kriminellt förtjänade kontanter) som utvecklats till det lokala substitutet till en bank och då förstår jag inte vitsen. Deponeringskvittot från insättningen är ju det som förr utvecklades till att bli till våra dagars kontanter.

Varje lokal liga verkar deponera sitt i var sin lokal "guldsmedsaffär" som de bevakar.

Ungefär som förr i vildavästern, där varje lokal bank förvarade lokalbefolkningens kontanter i kassavalv. Då drog kringresande ligor av bankrånare runt och försäkte komma åt bankvalven.
Detta var innan massutlåningens tidevarv eftersom bankerna nu inte förvarar kontanter utan enbart fyller på ditt konto med digitala siffror när du får kredit efter att ha pantsatt ditt hem.

Cirkeln är sluten.

En av de största styrkorna med Sverige...Skandinavien...är att människor har oändlig förtroende för staten. Gemenskapen. Välfärden. Skyddsnäten.

Samtidigt är den största styrkan också dess största svaghet. För att folk har glömt (med rätta) att det kan komma en tid...god forbid...då du måste "Stand on your own"...to...:

Take The Stand
Citera
2013-04-29, 09:01
Medlem
oyvindss avatar
Killen i den här tråden: https://www.flashback.org/t2133167 rekommenderar å investera i dollar.

Det tog mig två sekunder å hitta den här grafen: http://pricedingold.com/charts/USD-1997.pdf

I Norge har dom något dom kallar "svenske-vitser", någon gånger förstår jag varför.
Citera
2013-04-29, 10:59
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyvinds
Killen i den här tråden: https://www.flashback.org/t2133167 rekommenderar å investera i dollar.

Det tog mig två sekunder å hitta den här grafen: http://pricedingold.com/charts/USD-1997.pdf

I Norge har dom något dom kallar "svenske-vitser", någon gånger förstår jag varför.

Tror inte att han har helt fel. Another sa en gång att det kommer en tid då US$ och Au kommer att "rise together".

Kan du lista ur varför?
Senast redigerad av Etnad11 2013-04-29 kl. 11:26.
Citera
2013-04-29, 12:53
Medlem
Citat:
Vid de tillfällen som stora valutor kollapsat i Europa har man inte övergått till guld eller silver.

Jag tänker på Tysklands hyperinflation under det tidiga 20-talet. När riksmarken kollapsade efter 1945 brukade man cigaretter tills D-marken infördes. Så även i DDR 1989/90. När DDR-valutans förtroende kollapsade övergick folk direkt till D-marken.

I Ungern kollapsade valutan under tidigt 20-tal och så även 1945. Jugoslavien hade hyperinflation 1993-94 men där infördes lokalt D-mark som inofficiellt betalningsmedel tills Euron infördes.

I Östeuropa hade man D-mark och dollar som alternativa valutor under kalla kriget. Finska mark var gångbara i Baltikum och svensk och annan västvaluta i hamnarna i Polen, även om de flesta föredrog D-mark. De räknade helt enkelt om annan västvaluta till D-mark som då var basvalutan. I äldre tider strax efter 1945 var det naturligtvis dollarn som hade denna position men oftast var det mest praktiskt med D-mark eftersom man främst brukade västvalutan till att lösa in den till förnödenheter i Tyskland.

Folk övergår då till utländska valutor, skapar nya valutor eller bedriver byteshandel med lätt omsättbara tillgångar. Cigaretter efter 1945, bensin, diesel eller stapelvaror som t ex potatis vid matbrist vid krigstider. Det finns en anledning till att basvaror ransoneras vid kristider och kan brukas som bytesvaror vida bättre än t ex guld och silver när folk svälter. Tvärtom
så bjuder nog folk ut guld och silver just för att få dessa enkla basvaror. Det var främst judar som sparade i guld för osäkra tider och skinnades av landsbygdsbefolkningen som tillhandahöll dessa eftertraktade basförnödenheter. Prata med era äldre släktingar om hur deras föräldrageneration överlevde dessa stormiga tider.

Under det sista 10 åren haft vi haft prisbubblor på matrelaterade basvaror innan den finansiella kollapsen som kulminerade 2008.

Höga priser på livsmedel vållade då kravaller runt om i världen och FN varnade för brist och svält för stora befolkningsgrupper när ris, vete och annat som bränsle blev svårare att få tag på för många fattiga. Det var då många ifrågasatte det lämpliga att upplåta mark för att odla enbart för att odla produkter för bränsle istället för att förse folk i tredje världen med basförnödenheter.

I de flesta historiska hungerkravaller som vi känner till har upploppen haft som mål att plundra just hamstrare och andra som allmänheten misstänker stoppar undan basvaror och på så sätt driver upp priserna så att de blir onåbara för just vanligt folk. De som främst drabbats av hungerkravaller har då varit judiska butiksägare eller andra som köpt upp förnödenheter för hamstring (mot guld) vars butiker då plundras och anklagas för hamstring. Det faktum att många även var skuldsatta till dessa gjorde dem till tacksamma offer som många då fördrev ut ur staden. Innan Hitler gjorde entré var antisemitim och antikapitalism nästan synonymer. Judar har historiskt inte brukat jorden utan hanterat handel och har ofta sina namn som Wechselman eller Goldman.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hunger-...ationerna_1917

De flesta vardagliga inköp hanteras nog bättre med en alternativ internationllt erkänd valuta som är lätt att omsätta hellre än guldmynt vars värde få begriper sig på.

Denna idé har nog sitt ursprung i USA som faktiskt aldrig genomlevt en valutakollaps, till skillnad från oss i Europa som har erfarenhet. Det var hungerkravaller som förebådade bäde den franska och "ryska" revolutionen och så även oroligheterna i övriga Europa efter första världskriget.

De som hade guld eller silver blev då troligen utplundrade under den tid när lag och ordning bröt samman, då gatumilis och medborgargarden tidvis upprätthöll lag och ordning samt kanske passade på att konfiskera och plundra även för egen del. Ammunition, vapen och basvaror kan vara bättre än guld i oroliga tider.

I ett sånt scenario bör ni även höra höra lokal milis för försvar av er hembygd eller kvarter annars är er möda att samla guld ganska meningslös om ni blir utplundrade av andra mer lottlösa som tagit till vapen.

du tycker alltså vi ska hamstra cigg och "färsk"-varor (vilket allt livsmedel och drivmedel är) istället för metall? och för oss som inte har en bondgård där vi kan lagra allt detta? och vi som inte har lust att förnya detta lager med jämna mellanrum (ja, diesel etc blir sämre med tiden)? för småpengar kan man köpa upp ett livsmedelslager. för besparingar ska man ha icke skrymmande, icke försämrande investeringar.
Citera
2013-04-29, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Jag säger bara, tänk lite själva. Lyssna inte på Mike, Keiser, FOFOA, mig eller någon annan för den delen. Gör din egen research och köp inte förrän du förstår varför du köper det.

Hur vet du att Mike och Keiser inte sålde av all silver vid toppen 48-49 US$? Samma Keiser som snackade om 500$ silver under "Crash JP Morgan Buy Silver" Kampanjen. Silver Liberation Army, någon som kommer ihåg den?

Samma Keiser som har pumpat upp BitCoin sista tiden? WTF, BitCoin som är det största luftslottet "there is"...Hm....undrar när BitCoin Liberation Army kommer?

Jag säger, använd sunt förnuft och logisk tänkande, lyft upp din blick "high above the valley" och du kommer se mycket klarare vart vägen leder.

nej, du säger "alla ljuger, kolla! *hänvisar till random snubbe som säger något vagt baserat på ingenting som är fel* FoA & co ljuger inte. dom kanske talar sanning. jag väljer att tro på dom och enbart dom. alla som tror på något annat är ute och cyklar."
när man konfronterar dig och säger "nej, dom har inte sagt/gjort så." backar du och låtsas att ingenting hänt. rätt meningslöst att bemöta dina påståenden då du ändå viftar undan det och predikar FoA-citat istället.
klart som fan mike, keiser, etc kan ha sålt av varenda oz dom någonsin ägt. de kanske sitter och badar i oskulders fittsaft som de köpte för pengarna de tjänade också. man väljer vad man ska tro på, och jag tror inte att mike (keiser vet jag inte, han verkar smått labil, om än duktig på sin sak) har något behov av att sälja av sitt innehav. jag tror att han tror på sin sak tillräckligt för att fortsätta äga guld och främst silver. hittar han bra fastighets- markköp under tidens gång tror jag absolut inte han drar sig för att byta metall mot det. jag tror inte han sitter på mycket valuta iaf, och så länge jag tror på det kommer jag att lyssna på vad han m.fl har att säga varje vecka.

vilka andra tror du på? du säger att man ska lyssna på alla och ingen och bilda sig en egen uppfattning, så länge den leder till samma bild av framtiden som du har iaf. jag lyssnar på alla jag kommer i kontakt med, och är jag osäker på hur jag ska ställa mig till en persons påståenden brukar jag kolla på dennes kritiker. när kritikerna inte är skrivkunniga, saknar motargument eller bara verkar allmänt efterblivna tror jag mer på den de kritiserar än jag gjorde innan. gäller inte bara i frågan om PM/ekonomi.

EDIT: bra exempel är Peter Shiff som jag inte riktigt gillar. han känns lite hetsig och verkar inte ha lite väl bråttom att dissa allt och alla. men när man kollar på de som argumenterar emot honom får de shiff att framstå i mycket bättre dager.
Senast redigerad av GuyNextDoor 2013-04-29 kl. 13:20.
Citera
2013-04-29, 16:06
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuyNextDoor
nej, du säger "alla ljuger, kolla! *hänvisar till random snubbe som säger något vagt baserat på ingenting som är fel* FoA & co ljuger inte. dom kanske talar sanning. jag väljer att tro på dom och enbart dom. alla som tror på något annat är ute och cyklar."
när man konfronterar dig och säger "nej, dom har inte sagt/gjort så." backar du och låtsas att ingenting hänt. rätt meningslöst att bemöta dina påståenden då du ändå viftar undan det och predikar FoA-citat istället.
klart som fan mike, keiser, etc kan ha sålt av varenda oz dom någonsin ägt. de kanske sitter och badar i oskulders fittsaft som de köpte för pengarna de tjänade också. man väljer vad man ska tro på, och jag tror inte att mike (keiser vet jag inte, han verkar smått labil, om än duktig på sin sak) har något behov av att sälja av sitt innehav. jag tror att han tror på sin sak tillräckligt för att fortsätta äga guld och främst silver. hittar han bra fastighets- markköp under tidens gång tror jag absolut inte han drar sig för att byta metall mot det. jag tror inte han sitter på mycket valuta iaf, och så länge jag tror på det kommer jag att lyssna på vad han m.fl har att säga varje vecka.

vilka andra tror du på? du säger att man ska lyssna på alla och ingen och bilda sig en egen uppfattning, så länge den leder till samma bild av framtiden som du har iaf. jag lyssnar på alla jag kommer i kontakt med, och är jag osäker på hur jag ska ställa mig till en persons påståenden brukar jag kolla på dennes kritiker. när kritikerna inte är skrivkunniga, saknar motargument eller bara verkar allmänt efterblivna tror jag mer på den de kritiserar än jag gjorde innan. gäller inte bara i frågan om PM/ekonomi.

EDIT: bra exempel är Peter Shiff som jag inte riktigt gillar. han känns lite hetsig och verkar inte ha lite väl bråttom att dissa allt och alla. men när man kollar på de som argumenterar emot honom får de shiff att framstå i mycket bättre dager.

Oh boy, oh boy, har jag träffat en känslig punkt?

Varför bryr du överhuvudtaget vad jag tycker om någon? Chill out och njut av livet, det är för kort för att vara förbannad.

PS Jag tror på ingen utom mig själv. Jag följer ingen förutom mig själv. However, jag kan ge min åsikt om situationen, byggt på min egen subjektiva tolkning utav den.

PS2 Skulle jag posta på FB för att förklara för folk varför jag inte håller med dem så skulle jag ha 10.000 inlägg och ha det som heltidsjobb 24/7. Det är därför jag i princip bara postar i 2 trådar, dvs. de som är redan "hjärntvättade" har i alla fall en chans att förstå vad jag snackar om. Resterande 99% I couldn't care less.

Just for the record.
Citera
2013-04-29, 20:13
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuyNextDoor
du tycker alltså vi ska hamstra cigg och "färsk"-varor (vilket allt livsmedel och drivmedel är) istället för metall? och för oss som inte har en bondgård där vi kan lagra allt detta? och vi som inte har lust att förnya detta lager med jämna mellanrum (ja, diesel etc blir sämre med tiden)? för småpengar kan man köpa upp ett livsmedelslager. för besparingar ska man ha icke skrymmande, icke försämrande investeringar.

Du kan inte äta guld. Guld och metaller förutsätter att någon annan arbetar och förser dig och din familj med förnödenheter. Vad har guld för värde utifall du hamnar helt ensam på en öde ö?

Guld är judens trygghet.

Du kan inte försvara dig och dina nära med guld utan med vapen och vapen behöver ammunition.
Varför ge dig förnödenheter när man bara enkelt kan plundra dig eftersom du saknar vapen att försvara dig med?

Utifall samhället bryter samman så lär inte vårt rättsväsen fungera det heller. Då behövs miliser och miliser kräver organisation och lojalitet av sina medlemmar mot att de ger beskydd tillbaka.

Senast redigerad av Rektangel 2013-04-29 kl. 20:27.
Citera
2013-04-29, 23:14
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Du kan inte äta guld. Guld och metaller förutsätter att någon annan arbetar och förser dig och din familj med förnödenheter. Vad har guld för värde utifall du hamnar helt ensam på en öde ö?

Guld är judens trygghet.

Du kan inte försvara dig och dina nära med guld utan med vapen och vapen behöver ammunition.
Varför ge dig förnödenheter när man bara enkelt kan plundra dig eftersom du saknar vapen att försvara dig med?

Utifall samhället bryter samman så lär inte vårt rättsväsen fungera det heller. Då behövs miliser och miliser kräver organisation och lojalitet av sina medlemmar mot att de ger beskydd tillbaka.

Nu börjar du spåra ur lite Rektangel

Nej man kan inte äta guld men du kan inte äta cigg heller. Om vi diskuterar en apocalypse så är det bäst att sitta med vapen och ett stort matförråd.

Det är väldigt många som har vapen och det är många som kan odla mat/sitter på matförråd. vad ska du handla av med dem? FIAT-pengar är värdelösa. Mat har de ju och det är mat du vill köpa av dem. Ska du erbjuda dem cigg? Så efter några år när krisen börjar gå över så sitter bonden på ett berg av cigg???

Alltid genom vår historia så har ädelmetaller haft ett värde. I krigstider och i orostider om något.

Ingen av oss som sparar i PM gör det utifall att vi skulle hamna på en öde ö utan mat. Vad är det för ett konstigt argument.

Visst skulle det återgå till mycket byteshandel och det är i så fall då som PM skulle få ett enormt värde. I alla bytesekonomier som funnits så har PM varit den högst värderade varan. Exempel: 10 hästar och en oxe för ett guldsmycke osv.. Aldrig vid en bytesmarknad för 200 år sedan eller 1500 år sedan har den som stått med en skinnpung med guldmynt vara orolig för att han inte har den "attraktivaste" varan.

Och nu pratar vi Anarki/apocalypse/end of the world scenario vilket jag inte tror är särskilt troligt. Dynastier och stormakter har fallit förut. Inbördeskrig osv men inte ens då har folk ratat guld/silver. Tvärtom faktiskt.

Om du har en bondgård och folk svälter och drar runt i gäng med vapen. Hur ska du då försvara dig själv och din bondgård? Det är svårt att mörka att du har en bondgård. Däremot är det lätt att gömma/mörka att du har massor av guld.

Du har mat och vapen och lite cigg. Hur gör du byteshandel med en annan som har mat och vapen och cigg? Vore inte guld och silver bra att ha då?

Hursomhelst så har jag svårt att tro att vi får totalt kaos. En statslös och laglös värld där var och en driver runt och bara försöker överleva.. nja..
Citera
2013-04-30, 04:16
Medlem
Hur kommer det sig att försäljningen av guld ökat lavinartat det senaste året?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in