2026-07-01, 16:44
Medlem
Tror ni silver priset kommer gå upp i taket inom snar framtid igen?
Citera
2026-07-01, 20:11
Medlem
Jagarjagarens avatar
Nej, eller rättare: det beror på vad du menar med ”snar framtid”.

Men just nu verkar inte mycket röra sig på silvermarknaden som skulle signalera stor prisuppgång.
Citera
2026-07-02, 11:27
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag ser att guld (och silverpriset) ligger "licksom" och kokar för ett utbrott sedan den 25e. Det kan även gå neråt.

Tycker fortfarande att det är för många turister som jag skulle vilja bli vav med men detta kan vara botten.
Citera
2026-07-05, 06:48
Avslutad
Guldtacka 250 gram, utrop: 328 000 kr
Angiven renhet 999.9
Märkning Heraeus B 07631

https://auktion.kronofogden.se/auk/w.object?inC=KFM&inA=20260623_1629&inO=1
Citera
2026-07-05, 08:18
Medlem
Ersattningstrafiks avatar
Svagaste guldkvartalet pä 13 år.
https://www.placera.se/nyheter/svagaste-guldkvartalet-pa-13-ar--forvaltare-spar-nya-all-time-highs-2026-07-03
Citera
2026-07-23, 15:41
Medlem
flyer1s avatar
USA:s finansminister dömer ut guldreserven, säger den ej behövs längre.

https://www.realtid.se/bors-finans/makro/guldreserven-i-fort-knox-doms-ut-fyller-ingen-funktion-langre/

Surt sa räven om rönnbären han inte nådde.

Kina köper upp allt billigt guld på världsmarkanden i allt ökande takt och de vill få sin eller BRICS valuta till världshandelsvaluta. ATT sätta stopp på USA:s dominans.
USA har inte inspekterat sin guldreserv på ca 60å,r och många misstänker den är en bluff. det tog Tyskland årtionden få hem delar av sin guldreserv som förvarades där. FrankrikE har Också tagit hem sitt guld då de förmodligen inte litat på USA. I pressmedDelandet försäkrar finansminister att guldet finns där, men nämner fel mängd, och försäkran kommer trots att han själv eller andra inte gjort en inspektion på 50år.
Kan det vara så han nedtonar guldets roll då Kina ackumulerar och USA själv inte har deklarerad mängd ?
Citera
2026-07-24, 18:42
Medlem
Idag den 24:e stänger Kina dörren för all handel med "pappers-guld" (ETF:s). Tror ni detta kommer påverka prisutvecklingen framgent?
Citera
2026-07-24, 18:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Etrusken
Tror ni silver priset kommer gå upp i taket inom snar framtid igen?
Sitter du på sotkamo aktien?
Citera
2026-07-25, 16:05
Medlem
Nope men på Fysiskt Silver
Citera
2026-07-27, 22:38
Medlem
flyer1s avatar
Prisfallet i silver och guld har avtagit. Går mest sidledes. Det brukar var tecken på begynnande uppgång, som i sin tur föder mer uppgång.
Ser fram emot hösten och vintern nu.

First majestics VD sa silverproduktionen är 860milj onces men förbrukningen är numera 1300milj. De ganska tomma lagren kommer dikter priset igen. Men kan inte trycka ner priset för länge då Kina ackumulerar allt och vägrar sälja till väst. De bjuder 11% över väst marknadspris konstant, oavsett väst pris, så om väst vill få silver måste de göra något snart.
Citera
2026-07-28, 15:04
Medlem
smoerreboms avatar
Lobo verkar vara säker på att det ska ner mer. Min historiska erfarenhet från förra gången efter 2007 är att det kan ta lite tid innan det tar fart igen, det är inte som uran liksom. Tror det är svårt att förutse i detalj eftersom det är lite annorlunda den här gången då det är sista chansen för USD. Man gör nog klokt i att börja köpa igen gradvis iaf. Jag tror jag kommer att sälja oljerelaterat relativt snart om det spikar till igen och då är det nog bra att flytta det till ädelt igen.

Nån som har nån uppfattning om Lundinarnas royalty-bolag som vi fick lite aktier i? Det verkar vara så tidigt att det är svårt att avgöra riktigt vad det är värt men man kanske inte ska tänka så mkt där och bara se det som att man nu köper till halva priset mot toppen och Lundin and chilla?
Citera
2026-07-29, 13:29
Medlem
flyer1s avatar
Har hört Trump godkänt ny lag som gör att amerikaners pensionssparande numera inte är begränsat till aktier och obligationer, även ädelmetaller godkänns nu. Nått med 401k hette det. Det arbetsgivarn kan betala in till om jag förstått det rätt.
Det kan naturligtvis öka efterfrågan på ädelmetaller i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in