2024-06-23, 22:20
Medlem
Det finns alltid en fin chans för silver och guld tror jag och en bra hedge. Har man några procent av portföljen där så blir det hela lite säkrare i en osäker djungel ändå?
Citera
2024-06-24, 18:17
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag fyllde på silvercert utan hävstång idag.
Citera
2024-07-08, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Hej ringde mynt-samlaren som kände Agust på forumet, tydligen är det som sagts ett certifikat och även att grundaren har svalt intresse att fixa det för det är tydligen ingen stor grej.
Lite vagt så verkar det som att grundaren har mycket annat att göra och att intresset svalnat.

Det öppnar upp för nya möjligheter att skapa ett nytt ädelmetalforum, då är frågan vad det ska ha för namn, någon som har förslag, är lite sugen på att starta.
Samla samlare och köpa guld för spot samt bytes handel.

MVH

Någon utveckling gällande detta? Saknar verkligen Ädelmetallforum. Ett alternativ kanske vore att skapa en subreddit i stil med https://www.reddit.com/r/Pmsforsale/ fast med svensk inriktning och att man även kan diskutera kring ädelmetaller, inte bara köpa eller sälja. Men att skapa en sådan är rena grekiskan för mig dessvärre.
Citera
2024-07-11, 05:08
Medlem
LitteraXs avatar
Det är idag det händer!
Citera
2024-07-11, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LitteraX
Det är idag det händer!

Kryptiskt inlägg?🙃

Det verkar röra sig ur den nedgång vi såg efter vårens uppgång, jag trodde att det skulle ha gå högre i våras innan vi skulle samla kraft söderut ut.
Citera
2024-07-11, 10:41
Medlem
Thegns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Kryptiskt inlägg?🙃

Det verkar röra sig ur den nedgång vi såg efter vårens uppgång, jag trodde att det skulle ha gå högre i våras innan vi skulle samla kraft söderut ut.

FED ska väl besluta om ränta idag samt rapporter om arbetslöshet i USA?
Citera
2024-07-11, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thegn
FED ska väl besluta om ränta idag samt rapporter om arbetslöshet i USA?

Trodde det var om typ två veckor det offentliggörs. edit:räntan alltså.

Och idag kommer även lite inflationssiffror från Sverige och Europa för våran den om jag läste rätt, vill säga.
Senast redigerad av marcandrew 2024-07-11 kl. 10:59.
Citera
2024-07-11, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Hur säljer men enklast skrotsilver? Är det Tradera som gäller?
I lokalpressen finns det alltid någon som vill köpa om man vill vara mera anonym och man inte vill att tradera ska skicka en massa uppgifter till diverse myndigheter.
Citera
2024-07-11, 14:52
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitteraX
Det är idag det händer!
Det var bra tajmat får jag säga. Silvercert upp 34 resp. 8%, guld ggr20 upp 26% nu. Tyvärr satsade jag de stora pengarna på uppgång i koppar, certifikaten är ner 3 resp 2%.

Totalt är mina metaller upp 3,2% idag. Har lite guld utan hävstång också.
Citera
2024-07-11, 19:09
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Det var bra tajmat får jag säga. Silvercert upp 34 resp. 8%, guld ggr20 upp 26% nu. Tyvärr satsade jag de stora pengarna på uppgång i koppar, certifikaten är ner 3 resp 2%.

Totalt är mina metaller upp 3,2% idag. Har lite guld utan hävstång också.

Är novis på metaller. Innebär certifikat att du köper in dig direkt i tillgångarna? Det är väl rätt volatilt? Hur ser du på fonder som väl mer handlar om själva brytningen, som t.ex. AuAg:s fonder? Brukar dessa följa utvecklingen på råvarubörsen med hyfsad automatik?

Metallfonder verkar för övrigt vara rätt sällsynt. Av Avanzas totalt 1 396 fonder är det endast elva stycken som heter nåt med gold, silver eller metals.
Citera
2024-07-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Är novis på metaller. Innebär certifikat att du köper in dig direkt i tillgångarna? Det är väl rätt volatilt? Hur ser du på fonder som väl mer handlar om själva brytningen, som t.ex. AuAg:s fonder? Brukar dessa följa utvecklingen på råvarubörsen med hyfsad automatik?

Metallfonder verkar för övrigt vara rätt sällsynt. Av Avanzas totalt 1 396 fonder är det endast elva stycken som heter nåt med gold, silver eller metals.
Det finns en del ETF:er på temat som är riktigt bra med en lägre avgift.
Citera
2024-07-16, 17:01
Medlem
TheGretaResets avatar
Där kom den nytt all time high.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in