Hej!
Vet inte riktigt om jag skulle lägga detta i mjukvara eller hårdvara, men here it goes:
Tidigare idag så ändrades ljudkaraktären från min iMac helt och hållet efter det att jag väckte den från vila. Alltså utan att jag tillsynes gjorde något.
Ljudet från Spotify och iTunes låter numera fruktansvärt burkigt och platt! YouTube t.ex. låter å andra sidan helt normalt av någon konstig anledning.
Diskanten skär i öronen och det uppstår distortion oavsett vilken volym det är. Det låter ungefär som när hörlurarna sitter lite halvt intryckta en MP3-spelare så att man nästan bara hör en vass diskant och brus.
Jag upptäckte detta strax innan jag skulle uppgradera till Lion och tänkte "hoppas att det fixar sig nu när jag uppgraderar OS:et". Men icke, det var samma fenomen i SL som i Lion, och sedan några timmar kör alltså burken Lion.
Datorn i fråga är en 27-tums iMac, senaste modellen (mid 2011).
Jag har testat följande:
* Uppgraderat från Snow Leopard till Lion.
* Resettat PRAM.
* Dubbelkollat samt trippelkollat "MIDI-inställningarna".
* Reparerat skivrättigheter.
* Pluggat in och pluggat ur hörlurar ett tiotal gånger bara för att utesluta att ljudkortet har hamnat i ett slags "mellanläge".
Så om någon snäll Flashbackare har lite tips får ni mer än gärna dela med er, jag vill helst slippa skicka in burken...