2012-02-19, 21:29
Medlem
Nu är det så att jag och några polare fick en rätt skön idé i bastun häromdagen. Planen är alltså att vi tänkte köpa en segelbåt för att vara ute och segla på höga kusten eller någon liknande skärgård.
Dock uppstår ju två problem direkt. Ingen av oss har någon erfarenhet av segling mer än någon optimistjolle när man var i yngre dagar och att vi inte äger någon segelbåt. Om detta blir av blir vi nog en 4-5stycken men nog kan vi stuva in oss rätt bra.

Så ge gärna tips på båtar, snabbkurser och liknande, allt som kan vara till hjälp mottages med öppen famn
Citera
2012-02-19, 22:18
Medlem
J016s avatar
Albin express är en härlig båt. 7,8 m bra seglare och tacksam för "nybörjare". Men det blir extrem compact living om ni ska vara 4-5 personer och vill ha komforten.
Citera
2012-02-19, 22:26
Medlem
Tips på båtar är lite svårt när man inte vet hur många ni kommer att vara. Men om ni är fyra stycken kan mer eller mindre allt från 20 fot(1) uppåt duga. Av de modeller jag själv seglat kan jag tipsa om Albin Viggen och H-båt. Dessa borde gå att hitta till rimliga priser. H-båten är lite mer kappseglingsorienterad, men fullt beboelig ändå. Viggen är bekvämare att bo i men mindre bekväm om man seglar den i hårt väder.

Om du vill upp lite i storlek så har jag erfarenhet av B31 (kallas också Boström 31) och Mamba 35. Båda dessa är stora båtar, långt större än jag skulle vilja segla som nybörjare: de är stora och kostar därmed stora pengar. De kan också göra stor skada på omgivningen om något "går åt skogen"... De är dock trevliga seglare.

Mitt ärliga tips är att ni lägger 1-3 sommrar på att lära er segla (därmed försvinner snabbkurser...). Det borde gå att hitta seglarskolor för vuxna. Om de inte finns i direkt närhet så får ni kanske ta det som en semesteraktivitet, och ta er dit det finns.

Ni kommer att behöva en del erfarenhet för att kunna känna att ni vet vad ni pysslar med när ni väl sätter igång med er plan. Det enklaste brukar vara att få båten att ta sig framåt. Det svåra kommer när man skall lägga ut från hamn eller in i hamn och förtöja: dessa manövrar har en tendens att skilja kunnig/erfaren från okunnig/oerfaren.

Utöver det ni måste lära er om seglingen som sådant bör minst en (men gärna alla ombord) kunna navigera båten: hitta en kurs så ni kan ta förarbeviset (kallas också Skärgårdsskeppare) så skall ni klara er galant.

-------
Den stora grejen kommer när ni väl är ute på resan: flera människor som umgås, ofta dygnet runt, på en väldigt liten ytan. Ni kan mycket väl vara vänner när ni börjar och ovänner efteråt, så det gäller att ha diskuterat igenom tänkbara scenarion innan de uppstår.

Om ni tex köper båten gemensamt, vad skall ni göra om en av er bestämmer sig för att hoppa av resan efter några dagar? Han/hon har stött sig med alla ombord, och vill inte vara med längre: skall han/hon tvingas sälja sin andel av båten, eller skall andelen anses förverkad, och ägandet delas på kvarvarande? Det är sådana frågor ni måste ha snackat igenom innan ni köper båt.

1: av tradition mäts båtars längd i fot. 20 fot är cirka 6,1m.
Citera
2012-02-19, 23:15
Medlem
LucioFontanas avatar
Hallberg-Rassy misil 24 från 70 talet är en fin båt för inga pengar, alls ca 20 tusen spänn. Lite liten för fem kanske. Men bra båt o lära er segla med. Sen finns det en regel som säger: spara inte en evighet för att köpa en båt som uppfyller alla era krav som tex säkerhet och komfort utan segela med det ni har, för det första som ger upp på en segelbåt oavsett hur bra den än är, är besättningen. Så min rekomendation är att köpa en bok om "att lära er segla" och börja i vardagsrummet och umgås kring detta under ett par månader, då när ni har tid (t.ex. helgerna). Så ni får ett 100 procentigt hum om vad segla är i teorin. Termer, sjökort och navigering, knopar och gott sjömanskap och reglerpå sjön. Kommer ni inte överens i ett vardagsrum så kommer ni inte överens i en liten båt. Sen kommer förmodligen någon eller några av er att hoppa av projektet under resans gång. När ni börjar segla praktiskt så kan ni segla med vad fan som helst. En blekinge eka lr nåt skrot ni hittar för ett par tusenlappar. Gillar ni prylen så satsa lite stålar på det. Det kommer löna sig för segla är fina grejjer.
Citera
2012-02-21, 17:54
Medlem
morpheustheonlyones avatar
Maxi 77 är mitt tips, inte nån snygg låda precis, men ni ville ju komma ut och segla. Den är billig i förhållande till vad man får. En stor sittbrunn där alla 5 får plats. En styv båt som lutar mindre än många andra båtar i samma storlek. Titta på båtar med utombordare då en med gammal inombordare kan bli dyr om den inte är renoverad på alla år. Sedan är det det där med segel. Att bara se att dom är vita räcker inte riktigt, formen på dom är ännu viktigare för nya segel till en 77:a går på från 18000:- och uppåt ungefär.
Att ta med nån som vet hur det ska se ut är ett värdefullt tips som kan spara många slantar så ni inte går på en luring. Sedan bör ju så mycket som möjligt följa med vid ett köp för allt som hör båtar till kostar ofta mer om det står båt på prislappen, fendrar, tampar, ankare. Finns det nån gps, plotter är det ju bra, men tänk på att sjökorten i dessa är färskvara för de uppdateras vartannat år vanligtsvis.

Som sagt, Maxi 77 är mitt tips för nybörjare.
Citera
2012-02-22, 15:52
Medlem
Håller med föregående talare om Maxi 77 i det här fallet, billig och lättseglad båt som fem personer kan bo i. Misil och H-båt är jättefina båtar, men då får du lämna några av dina kompisar hemma. Nackdelen med Maxi 77 är att fenkölen (med bulb) är ganska känslig för grundstötningar. I övrigt kan ni behöva täta fönstren och titta över röstjärnen som på de tidigare båtarna ofta rostat sönder lite.

Annars är mitt enda tips att hitta en person som faktiskt är en någorlunda bra seglare. Är ni sex personer som delar båt (eller vad ni nu har tänkt er) så kommer det nog nästan alltid vara så att en är upptagen med annat ändå. Men hittar ni någon som vet lite om segling så att ni slipper alla större katastrofer så har ni en riktigt rolig sommar att se fram emot.
Citera
2012-02-22, 16:38
Medlem
Aquaracers avatar
Marieholm 26 började min familj med, lite trångt dock.
Citera
2012-03-08, 19:41
Medlem
-rascal-s avatar
Maxi 77 eller IF skulle jag direkt rekommendera som nybörjarbåtar. IF har väl någon fördel av att den är långkölad så eventuella bottenkänningar bli mindre dramatiska. Maxin är "större" och därmed bekvämare.
Citera
2012-03-13, 23:29
Medlem
Hej, börja med en seglarkurs för vuxna, mitt tips är www.sailstar.se där ni får lära er segla i jollar - ni kan bo på Gistholmen i Stockholms skärgård medan ni går kursen.

Efter det har ni lite mer koll på vad ni vill segla med. Kanske ni ska hyra båt istället på olika platser? Då behöver minst någon av er ett förarintyg.

Annars är vettiga båtar några av de som sagts här innan - Maxi 68 eller 77, Birdie 24, IF, med flera i prisklassen 20-50 000.
Citera
2012-03-14, 19:57
Medlem
jonnizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keysersze
Hej, börja med en seglarkurs för vuxna, mitt tips är www.sailstar.se där ni får lära er segla i jollar - ni kan bo på Gistholmen i Stockholms skärgård medan ni går kursen.

Efter det har ni lite mer koll på vad ni vill segla med. Kanske ni ska hyra båt istället på olika platser? Då behöver minst någon av er ett förarintyg.

Annars är vettiga båtar några av de som sagts här innan - Maxi 68 eller 77, Birdie 24, IF, med flera i prisklassen 20-50 000.

Av dessa hade jag absolut kollat på folkan eller Birdien. Tycker Maxi är lite klumpiga/tjocka. IF seglar ju otroligt fint, anser jag. Dock så är den inte särskilt rymlig.
Citera
2012-04-02, 21:43
Medlem
Mean_Mans avatar
Låter som detta glada gäng. De kunde inte heller segla men köpte en vega och drog jorden runt
http://www.runtjorden.com/

Lättare att tipsa om båt om man vet er budget.

Men generellt satsa på en inombordare för då kan ni alltid tuffa för motor om seglen trasslar. Dessutom är det bra att kunna ladda eventuella batterier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in