• 1
  • 2
2012-02-19, 20:29
Medlem
lilla.bruns avatar
!

Jag har genom en slump upptäckt att om man tar örtsalt och blandar det med cayennepeppar, så smakar det EXAKT som kaviar om man strör det på en macka med smör på!

Jag använde Knorrs dressingmix, den "italienska" varianten. Men jag antar att det är precis samma som italiensk salladskrydda eller örtsalt. Rätta mig om jag har fel.

Men smakar kaviar gör det i alla fall, så för alla fattiga studenter som gillar kaviar kan jag starkt rekommendera att göra denna kryddmix då det är den ultimata "fattigmans-kaviarn"!!!

Testa gärna och säg vad ni tycker!

OBS! Min erfarenhet gjordes med en knäckemacka med smör och om det smakar starkt av cayennepeppern så häll på mer av dressingmix-pulvret.
Senast redigerad av lilla.brun 2012-02-19 kl. 20:39.
Citera
2012-02-19, 22:57
Medlem
Bedragens avatar
Kalles kaviar kostar 30-35 kr för 300g

Örtsalt 35-40 kr samt cayenne 22-25 kr.

Saltet och cayennepepparn borde räcka längre, men prisskillnaden borde bli ganska liten. I min värld alldeles för liten för att skippa huvudråvaran och nöja sig med en kopia.

Däremot så kan det vara användbart om man vill experimentera med smaker eller om kaviarn skulle vara slut och man har ett sug efter smaken. Skulle dock aldrig köpa kryddorna istället för kaviar för att spara några kronor.
Citera
2012-02-19, 23:23
Medlem
Precis. Sedan när är smörgåspålägget kaviar dyrt? Det finns ju t.o.m. lågprismärken om man har det knappert...
Citera
2012-02-20, 06:08
Medlem
lilla.bruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Kalles kaviar kostar 30-35 kr för 300g

Örtsalt 35-40 kr samt cayenne 22-25 kr.

Saltet och cayennepepparn borde räcka längre, men prisskillnaden borde bli ganska liten. I min värld alldeles för liten för att skippa huvudråvaran och nöja sig med en kopia.

Däremot så kan det vara användbart om man vill experimentera med smaker eller om kaviarn skulle vara slut och man har ett sug efter smaken. Skulle dock aldrig köpa kryddorna istället för kaviar för att spara några kronor.

Jamen ni har ju missat poängen helt och hållet.

Dessutom går det nog att få ut minst 430 smörgåsar av två kryddpaket, det blir garanterat billigare. Det säger väl sig självt. Hur länge räcker inte ett saltpaket? Det är så lite krydda man behöver. Ta en hel kaviartub och den räcker till kanske 20-30 mackor...

Sen kan det vara bra av andra skäl också, som till exempel om man är utomlands och saknar kaviar? Eller om man helt enkelt fått slut på sin älsklingskaviar hemma, ja då kan man plocka fram reserven!

Dessutom är det intressant i sig att man kan få det att smaka kaviar med bara lite kryddor!
Citera
2012-02-20, 06:12
Medlem
lilla.bruns avatar
För att inte tala om den utomordentligt förträffliga fördelen kryddvarianten har, vad gäller hållbarhetstiden!
Citera
2012-02-20, 08:27
Medlem
Grattis till upptäckten men det var nog inte många som letade efter en lösning på just det här problemet.
Citera
2012-02-20, 08:27
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilla.brun
För att inte tala om den utomordentligt förträffliga fördelen kryddvarianten har, vad gäller hållbarhetstiden!

Men om man nu äter så lite kaviar så hållbarheten på en tub blir ett problem så kan det ju inte vara några stora summor man sparar...

Vill jag ha kaviar så köper jag det naturligtvis, så fattig är jag inte än att jag inte ens har råd med en tub Kalles.
Citera
2012-02-20, 08:42
Medlem
Chaplains avatar
Hur mycket kostar smöret? För smör brukar du väl inte ha på mackan med kaviar? Där förlorar du ytterligare lite av det du skulle tjäna på din låtsas-kaviar.

Men bra jobbat ändå, alltid kul när folk experimenterar med smaker, får se om jag testar för att verifiera att det verkligen smakar som kaviar.
Citera
2012-02-20, 10:19
Medlem
Skulle inte få för mig att testa det själv men ser en poäng i att det är vegetariskt, så bra upptäckt
Citera
2012-02-20, 13:25
Medlem
lilla.bruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chaplain
Hur mycket kostar smöret? För smör brukar du väl inte ha på mackan med kaviar? Där förlorar du ytterligare lite av det du skulle tjäna på din låtsas-kaviar.

Men bra jobbat ändå, alltid kul när folk experimenterar med smaker, får se om jag testar för att verifiera att det verkligen smakar som kaviar.

Äta macka utan smör? Jag har ALLTID smör på mackan, oavsett pålägg. Trodde bara det var Ronny och Ragge som åt knäckemacka med kaviar utan smör!
Citera
2012-02-20, 13:47
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilla.brun
Äta macka utan smör? Jag har ALLTID smör på mackan, oavsett pålägg. Trodde bara det var Ronny och Ragge som åt knäckemacka med kaviar utan smör!

Självklart har man alltid smör på mackan,
Citera
2012-02-20, 14:44
Medlem
JesusLovesUs avatar
Någon annan än Ts som kan gröna om detta verkligen stämmer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in