• 1
  • 2
2012-02-19, 20:00
Medlem
Som rubriken säger. Det finns en gräns för hur många kokta ägg man kan smälla i sig, men den gränsen flyttas fram lååångt när det gäller äggröra. Åt precis en äggröra gjord på 8 ägg och funderar seriöst på att göra en ny eftersom jag blev hungrig av det (var bara sugen på äggröra innan). Äter jag 8 kokta ägg så är jag MÄTT sedan.

Vad beror detta på?
Citera
2012-02-19, 20:03
Medlem
Zelogaths avatar
Min gissning är att äter du kokta (hela) ägg så tar du en liten tugga tills ägget är slut, det tar alltså längre tid att äta och hinner få mättnadskänslan snabbare än att skopa in äggröra
Citera
2012-02-19, 20:12
Medlem
Nja, ägg äter jag på typ två tuggor. Och det är ca en timme sedan jag åt äggröran, på åtta ägg, och jag är fortfarande hungrig.
Citera
2012-02-19, 20:16
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Som rubriken säger. Det finns en gräns för hur många kokta ägg man kan smälla i sig, men den gränsen flyttas fram lååångt när det gäller äggröra. Åt precis en äggröra gjord på 8 ägg och funderar seriöst på att göra en ny eftersom jag blev hungrig av det (var bara sugen på äggröra innan). Äter jag 8 kokta ägg så är jag MÄTT sedan.

Vad beror detta på?
Ägg är hårdsmält mat, och stannar kvar i magsäcken förhållandevis lång tid, och sedan så ger de även gallan en rejäl utmaning. Allt detta bidrar till en rejäl mättnadskänsla. När man gör äggröra så blandar man ju upp äggen med grädde/smör, och jag kan tänka mig att magen luras tro det är något annat, lättsmält den fått i sig och därför snabbt skickar vidare krubbet via nedre magmun, tolvfingertarm, och ut i tarmarna, och du är fort hungrig igen.
Citera
2012-02-19, 20:17
Medlem
SiSeniors avatar
Det ligger nog en del i att det är "mer att bita i". Även om nu kokta ägg inte är svårtuggat på något sätt går det att sälja äggröran utan att den ens vidrör tänderna i princip. Sen har jag märkt att hårdkokta mättar bättre än löskokta. Så mycket mättnad ligger nog i vilken konsistens gulan har också.
Citera
2012-02-19, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Ägg är hårdsmält mat, och stannar kvar i magsäcken förhållandevis lång tid, och sedan så ger de även gallan en rejäl utmaning. Allt detta bidrar till en rejäl mättnadskänsla. När man gör äggröra så blandar man ju upp äggen med grädde/smör, och jag kan tänka mig att magen luras tro det är något annat, lättsmält den fått i sig och därför snabbt skickar vidare krubbet via nedre magmun, tolvfingertarm, och ut i tarmarna, och du är fort hungrig igen.
Fast så funkar det väl ändå inte? Innehållet är ju det exakt samma (jag hade några droppar olivolja i pannan för smörjningens skull) och det går väl inte att lura magen bara genom att man inte behöver tugga lika mycket??
Citera
2012-02-19, 20:30
Medlem
En viss mättnadskänsla infinner sig av att tugga maten. Vet inte om det är en skröna men jag har hört att fattiga och svältande kan tugga på vad som helst som de inte sväljer för att få en liten känsla av att äta och stilla hungern, typ bark eller läder eller träflisor.
Hittade en artikel som tar upp lite om mättnadskänslor.
http://mabra.com/forskare-darfor-har...-lite-dessert/
Citera
2012-02-19, 20:36
Medlem
Jag tuggar i och för sig äggröra med, så jag köper inte det argumentet även om det generellt stämmer.
Citera
2012-02-19, 20:48
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Jag tuggar i och för sig äggröra med, så jag köper inte det argumentet även om det generellt stämmer.

Fast det är inte lika jobbigt för magen att smälta äggröran som hårdkokta ägg.
Citera
2012-02-19, 20:48
Bannlyst
Det kanske är samma princip som för soppa, som det är svårt att känna sig riktigt mätt på?

Ju mer kompakt mat är, desto mer mättande. En fluffig vitfranska mättar ju inte på samma sätt som danskt rågbröd t.ex.

Kanske löses äggens fibrer upp när man gör äggröra av dom?
Citera
2012-02-19, 21:45
Medlem
Imorgon ska jag koka åtta ägg och hacka dem för att se vad som händer med mättnadskänslan.
Citera
2012-02-19, 23:29
Medlem
StefanHeterJags avatar
Klart koncistensen påverkar både mättnad och svårighet att få i sig varan. Du kan ju utan större problem dricka mer än en liter (1kg) vatten, men prova att få i dig 1 kg blodpudding eller en biff på 1kg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in