2012-02-19, 16:41
Medlem
jag ska skriva ett fördjupningsarbete på max 6 sidor i etik & livsfrågor. får välja vad jag vill inom kursen.

jag tänkte på dödshjälp, abort eller något som har med jehovas vittnen inom vården att göra. någon som kan komma med tips på en frågeställning (som ska vara rubrik) på något av detta? är nog mest intresserad utav abort.

sedan ska man leta fram för- och emot fakta och skriva en analys. nu har jag ju inte skrivit en uppsats på flera år. ska man komma fram till en slutsats i analysen? t.ex. så är jag för abort. hur skriver man då sin analys baserat på faktan man har? skriver jag då att jag tycker att det är bra med abort, etc?

tacksam för hjälp
Citera
2012-02-19, 16:50
Medlem
johanness avatar
det vore iofs onekligen intressant att läsa en etisk analys som kommer fram till att abort är bra. det är en ganska ovanlig synpunkt i samtida etisk debatt, där få är beredda att gå längre än att säga att det är ett nödvändigt ont.

alltså: välj ett ämne, identifiera de etiska problemen och beskriv dem med hjälp av de olika teoretiska modeller du fått lära dig under kursen. din slutsats kan se ut hur som helst. "jag tycker att abort är bra" är enligt mig en ganska platt hållning. om du tillåter dig en mer komplex syn på saken blir nog både skrivandet och läsningen roligare.
Citera
2012-02-19, 17:00
Medlem
skrev lite fel. menar inte att abort är bra, utan att det är bra att det finns! tycker inte att man ska använda abort som preventinmedel utan och det verkligen behövs!

tips på en frågeställning mån tro? eller inom dödshjälp eller varför inte jehovas vittnen i vården (blodtrans.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in