Dom flesta vinylspelare har 33 och 45 varv. Ska man ha 78 också så blir det andra grejer eftersom det då också behövs en annan nål till stenkakorna.
Sen om du köper en vinylspelare från 70- eller 80-talet så måste du ha en RIAA-förstärkare om du ska koppla den till datorn. Visst det går med hörlurar bara men bra ljud blir det inte.
Men som några skriver här, hellre en Technics 1200/1210 än en nyare kinatillverkad noname-spelare.
Jag hade i min barndom en vinylspelare med vändbar nål/pickup där man kunde välja mellan 33/45 och 78. Andra konstruktioner kan innebära att man måste byta själva nålen när man kör 78or och det är inte lika behändigt. En 78 nålspets är nästan tre gånger bredare än en stereo 33/45. Detta pga att 78-skivornas spår är betydligt bredare.
Skall du "bara" lyssna på musik så är en remdriven bättre, vad än dj-folket än säger, skall du använda spelaren för dansgolv, ja då hamnar du på direktdrivna.
Jag tycker inte du skall köpa något med motoråtergång eller självstartande.
Rega P1 eller någon från PRO-JECT är kanonspelare som insteg.
Som begangnat alternativ kan du ju kika efter Linn Basic eller Axis, de bör ligga bra till i pris numera.
Skall du "bara" lyssna på musik så är en remdriven bättre, vad än dj-folket än säger, skall du använda spelaren för dansgolv, ja då hamnar du på direktdrivna.
Jag tycker inte du skall köpa något med motoråtergång eller självstartande.
Rega P1 eller någon från PRO-JECT är kanonspelare som insteg.
Som begangnat alternativ kan du ju kika efter Linn Basic eller Axis, de bör ligga bra till i pris numera.
ps. jag pratar inte om Roksan, ClearAudio etc etc.
Varför tror du dom är remdrivna?
Vibrationer.....
Vibrationer från motorn fortplantar sig via axeln upp till skivan och pickup:en.
Det minimerar du genom att isolera skivtallriken från motorn, remdrift.
Sedan kan du lägga på stumma material, motorstyrningar.
Vibrationer.....
Vibrationer från motorn fortplantar sig via axeln upp till skivan och pickup:en.
mmmm visst visst
jag pratade inte om Roksan, Clearaudio etc etc, det vet du för det skrev jag.
vi snackar skivspelare för ett par tusen som skulle vara lämpliga som hemmaspelare. De är inte så finkänsliga.....
mmmm visst visst
jag pratade inte om Roksan, Clearaudio etc etc, det vet du för det skrev jag.
vi snackar skivspelare för ett par tusen som skulle vara lämpliga som hemmaspelare. De är inte så finkänsliga.....
Varför dra till med det dyraste du känner till?
I stort sett samtliga proudenter av hemma HIFI, från budget till exlusiva pjäser som dina exsempel, eller varför inte Linn LP12, skivspelaren de flesta jämför med, bygger remdrivna spelare, helt enkelt därför att det är det bästa sättet (och billigaste) att bygga en skivspelare som låter bra. Om du lägger 1500 eller 150 000 så vill du väl få ut så mycket som möjligt ur din produkt, eller?
Vibrationer.....
En direktdriven skivspelare av standardkvalitet är alltid bättre än en remdriven dito. Hur i helvete du får vibrationer genom luft är för mig ett mysterium... så här fungerar en DD-spelare:
- På skivtalrikens undersida sitter det magneter - inte helt olika de du har och sätter upp lappar på kylskåpet med.
- Under tallriken, separerad från magneterna och all annan fysisk kontakt med plattan, sitter det elektromagneter. Dessa byter polaritet med en viss hastighet (som oftast styrs av en kristall, quartz-lock, för att hålla exakt hastighet).
- När dessa byter polaritet kommer tallriken (som ju har magneter med fast polaritet) att börja pressas framåt och/eller puttas framåt med en viss hastighet.
- Tallriken hänger på en konisk pinne som i sin tur är kullagrad. (Så ser det ut på en belt-drive/remdriven också.)
- Tallriken roterar således med _mindre_ fysisk kontakt mot omvärlden än en remdriven. Den påverkas inte heller av elasticiteten i gummit som snodden består av. Däremot har du ett magnetfält som varierar och som rent teoretiskt skulle kunna påverka pickup/tonarm/whatever.
- För att kompensera för det svaj en remdriven kan få har de flesta high-end-spelare en mycket tung tallrik och ja; det fungerar ypperligt - tills snodden är uttänjd.
För mer läsning - google.
Edit: Jo vibrationer i luft finns, jag vet; ljudvågor...
Senast redigerad av _Arch 2009-08-06 kl. 21:26.
Turntable drive systems
Many platters have a continuous series of strobe markings machined or printed around their edge to provide optical pulses to these speed-control systems. Viewing these markings in artificial light at mains frequency produces a stroboscopic effect, which can be used by the operator to verify rotational speed.
[edit] Idler-wheel drive system
Earlier designs used a rubberized idler-wheel drive system. However, wear and decomposition of the wheel, as well as the direct mechanical coupling to a vibrating motor, introduced low-frequency noise ("rumble") and speed variations ("wow and flutter") into the sound. These systems generally used a synchronous motor which ran at a speed synchronized to the frequency of the AC power supply. Portable record players typically used an inexpensive shaded-pole motor. At the end of the motor shaft there was a stepped driving capstan; to obtain different speeds, the rubber idler wheel was moved to contact different steps of this capstan. The idler was pinched against the bottom or inside edge of the platter to drive it.
Until the 1980s, the idler-wheel drive was the most common on turntables, except for higher-end audiophile models. However, even some higher-end turntables, such as the Lenco, Garrard "Zero" series and Dual turntables, used idler-wheel drive.
[edit] Belt drive system
Main article: Belt-drive turntable
In a belt drive turntable the motor is located under and to the side of the platter and is connected to the platter by an elastomeric belt. Belt drives brought improved motor and platter isolation compared to idler-wheel designs. Motor noise heard as low-frequency rumble was much reduced.
The design of the belt drive turntable allows for a less expensive motor than the direct-drive turntable to be used. Also, the elastomeric belt absorbs motor vibrations which would otherwise be picked up by the stylus. The Acoustical professional turntable (earlier marketed under Dutch "Jobo prof") of the 1960s however possessed an expensive German drive motor, the "Pabst Aussenläufer". As this motor name implied, the rotor was on the outside of the motor and acted as a flywheel ahead of the belt-driven turntable itself. In combination with a steel to nylon turntable bearing (with molybdeen sulfide material inside for lifelong lubrication) very low wow, flutter and rumble figures were achieved.
[edit] Direct drive system
Main article: Direct-drive turntable
Direct-drive turntables drive the platter directly without utilizing intermediate wheels, belts, or gears as part of a drive train. The platter functions as a motor armature. This requires good engineering, with advanced electronics for acceleration and speed control. Matsushita's Technics division introduced the first commercially successful direct drive platter, model SP10, in 1969 and it was replaced by the Technics SL-1200 turntable, in 1972. Its updated model, SL-1200MK2, released in 1978, had a stronger motor, a convenient pitch control slider for beatmatching and a stylus illuminator, which made it the long standing favourite among disc jockeys (see "Turntablism").
[edit] Direct vs belt drive
Although most high-quality turntables use a rubber belt to drive the rotating platter from an electric motor, the Rockport Sirius, for example, uses a linear induction motor with no physical connection to the platter. The direct-drive turntable, for example, the abovementioned Technics SL-1200, became popular in the late 1970s.
Many turntables, such as the Rega Planar series, use a fixed plinth with the motor and bearing attached to the same flat surface, usually constructed of wood, metal or acrylic, others use a "suspended sub-chassis" design, where the platform allows the stylus to track accurately relative to the surface of the record whilst being protected from external vibrations. The platter, sub-chassis, armboard and tonearm mechanically form a closed loop, and sit on top of dampers.
The evaluation of the "best" turntable design is very subjective and often based more on listening experience. Technical measurement is fraught with difficulties: first there is the difficulty of measuring small parameters, secondly there is disagreement about relevant parameters to measure.
Audiophile grade turntables start at a few hundred dollars and range upwards of $100,000, depending on the complexity and quality of design and manufacture. The common view would be that there are diminishing returns with an increase in price - a turntable costing $1,000 would not sound significantly better than a turntable costing $500; nevertheless, there exists a large choice of expensive turntables although the popularity of the vinyl replay medium has been surpassed for some time.
Om man läste i den länkade delen står det så här om drivsystemen:
(Har tagit mig friheten att ta bort ovidkommande text
In a direct drive turntable the motor is located directly under the center of the platter and is connected to the platter directly. The first commercially available direct-drive turntable, the model SP-10, was introduced by the Technics division of Matsushita in 1969.
Direct drive turntables may suffer from vibration due to the motor. This is less of an issue for belt-drive turntables. However, in recent years, shock-absorbing (less dense) material, placed between the motor and platter, has been used to cut back on vibrations. The torque on direct drive turntables is usually much higher than on belt drive models. This means the platter speed is less susceptible to outside forces (stylus, hand). Higher torque also means the platter will accelerate to its proper speed faster so less distortion is heard when the record begins to play.
Some direct-drive turntables further reduce the separation of motor and platter by using the platter itself as the rotor in the turntable's induction motor. This means that there is no motor, per se, in the turntable - the platter is entirely driven by the magnetic field induced by the turntable's stator.
In all turntables a motor spins a metal disk at a constant speed. On top of the rotating disk (platter) is a mat and on top of the mat records are placed to be played. In the past rubber mats were used to hold the record in place so that it would not rotate independently of the platter. Nowadays slipmats are used to reduce the friction between the spinning platter and record, and is often made of a felt-like material. This way a DJ can scratch the record while the platter continues to spin underneath. In direct drive turntables the slipmat also helps isolate the record from motor vibrations that would be picked up by the stylus.
För att ta det på svenska:
Ja, en direktdriven spelare kan fungera lika bra som en remdriven, men det är en dyrare konstruktion, framförallt motorerna, som helst skall vara likström för att inte påverka magneterna.
Sedan så finns det två typer av remdrifts konstruktioner. Dels den alla tjatar om, highend produkter med tunga konstruktioner. Vad som inte tas upp är de lätta konstruktionerna, typ Rega.
Är det så att du föredrar DD, så är det ok för mig, men efter att ha ägt båda typerna så skulle jag aldrig köpa en DD igen.
Hej, jag är ny på det här med lp spelare, vill dock ha en till mina gamla led zeppelin skivor. Var kan man köpa en komplett lp spelare till ett bra pris, och pickup vad menas med det och ingår inte det? Sen vill jag att den ska ha det klassiska ljudet som lp skivor har men det kanske alla har
Hej, jag är ny på det här med lp spelare, vill dock ha en till mina gamla led zeppelin skivor. Var kan man köpa en komplett lp spelare till ett bra pris, och pickup vad menas med det och ingår inte det? Sen vill jag att den ska ha det klassiska ljudet som lp skivor har men det kanske alla har
Ställa in pick-upen kan du hitta s k Protractors på http://www.vinylengine.com/cartridge...tractors.shtml men dun måste skapa ett konto först vilket är gratis. Ladda ner den första om du inte vet vilken du ska använda dig av.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!