Citat:
Ursprungligen postat av Pa1n0fD3aTh
Jaha, jag förstår! Tack så mycket. Man lär sig nått nytt varje dag!
Då man kollar på högtalare. Stämmer det att jag främst skall kolla på frekvensomfånget?
Är något annat jag skall tänka på när jag kikar på förstärkare och högtalare? Som t.ex. det med phonoingång..
EDIT: Stöter på orden MM-pickup och MC-pickup ibland, vad är det för skillnad? Själva pickupen har jag förstått är nålen.. eller?
Den avbrutna sladden är jordning vilket brukar finnas skruv på förstärkaren som man skruvar fast den på för att undvika brum som det annars kan bli om inte ansluten.
MM är Moving Magnet medan MC är Moving Coil vilket betyder i ljudhänseende att MC har lägre massa och därför vanligtvis "låter bättre" men är dyrare då hela pickupen måste bytas ut (fanns några där du bara bytte nålen som en kassett men dom var och är väldigt ovanliga)
MM är billigare att tillverka + att du bara byter själva nålen och kan låta väldigt bra med en dyrare pickup som har en Van Den Hul slipad nål som kan spåra på nya ställen och sliter mindre på skivan. Finns även Ortofon som i deras OM-40 har en Fritz Geiger slipad nål. Har inte hört den själv däremot Van Den Hul som lät väldigt bra i en Goldring pickup på den tiden när vinyl var allenarådande.
Om du har pengar så finns det i England firmor som fixar din pickup om den har avbruten nål mm och om du är intresserad av analog teknologi och vill veta mer och fråga folk som kan detta så tycker jag du ansluter dig hos
http://www.audiokarma.org/forums/index.php och ställer dina frågor där för vad dom inte vet där är inte värt att veta enligt min erfarenhet.
Edit: kolla även på högt hur tungdrivna dom är och som riktmärke är 90dB 1W 1M enligt mitt tycke godtagbart + att om du har en högt som har 93dB så räcker det med en hälften så stark förstärkare ex 60W först 90 dB högt & 30W 93dB högt kan spela lika högt teoretiskt sett.