2013-04-19, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa1n0fD3aTh
Provade med en förstärkare som morfar hade. Där pluggade vi in den i en aux input och det fungerade. Vad är det som gör att jag behöver en förstärkare med phonoingång? Vad är det för skillnad?

Har googlat på de flesta ord jag inte förstår med om det dyker upp nya så hojtar jag till, tack!

http://fuskbugg.se/dl/O2aqYF/sladds.JPG
Så ser sladden ut, vad kan den som "gått av" vara förnåt tro?
(Funkar bilden för er? Let me know...)

Det går ju att koppla in skivspelaren till en vanlig aux-ingång men det brukar låta skit. Till phonoingången så är det kopplat ett sk RIAA-steg. Vad RIAA-steget gör är att den lägger till bas och förstärker signalen från skivspelaren.

När man pressar en vinylskiva så får basen inte plats. Basljudvågor är väldigt långa och ska man ha med all bas i pressen så kommer skivan bli väldigt stor. Så när man mixar låten inför pressning tar man bort en stor del av basen som sedan RIAA-steget lägger till.

Om du testar att koppla en CD-spelare på en phonoingång så kommer ljudet bli sjukt basigt och distat.

//Tuff
Citera
2013-04-19, 16:23
Medlem
Pa1n0fD3aThs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BountyTuff
Det går ju att koppla in skivspelaren till en vanlig aux-ingång men det brukar låta skit. Till phonoingången så är det kopplat ett sk RIAA-steg. Vad RIAA-steget gör är att den lägger till bas och förstärker signalen från skivspelaren.

När man pressar en vinylskiva så får basen inte plats. Basljudvågor är väldigt långa och ska man ha med all bas i pressen så kommer skivan bli väldigt stor. Så när man mixar låten inför pressning tar man bort en stor del av basen som sedan RIAA-steget lägger till.

Om du testar att koppla en CD-spelare på en phonoingång så kommer ljudet bli sjukt basigt och distat.

//Tuff

Jaha, jag förstår! Tack så mycket. Man lär sig nått nytt varje dag!

Då man kollar på högtalare. Stämmer det att jag främst skall kolla på frekvensomfånget?
Är något annat jag skall tänka på när jag kikar på förstärkare och högtalare? Som t.ex. det med phonoingång..

EDIT: Stöter på orden MM-pickup och MC-pickup ibland, vad är det för skillnad? Själva pickupen har jag förstått är nålen.. eller?
Senast redigerad av Pa1n0fD3aTh 2013-04-19 kl. 16:30.
Citera
2013-04-19, 19:59
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa1n0fD3aTh
Jaha, jag förstår! Tack så mycket. Man lär sig nått nytt varje dag!

Då man kollar på högtalare. Stämmer det att jag främst skall kolla på frekvensomfånget?
Är något annat jag skall tänka på när jag kikar på förstärkare och högtalare? Som t.ex. det med phonoingång..

EDIT: Stöter på orden MM-pickup och MC-pickup ibland, vad är det för skillnad? Själva pickupen har jag förstått är nålen.. eller?
Den avbrutna sladden är jordning vilket brukar finnas skruv på förstärkaren som man skruvar fast den på för att undvika brum som det annars kan bli om inte ansluten.

MM är Moving Magnet medan MC är Moving Coil vilket betyder i ljudhänseende att MC har lägre massa och därför vanligtvis "låter bättre" men är dyrare då hela pickupen måste bytas ut (fanns några där du bara bytte nålen som en kassett men dom var och är väldigt ovanliga)

MM är billigare att tillverka + att du bara byter själva nålen och kan låta väldigt bra med en dyrare pickup som har en Van Den Hul slipad nål som kan spåra på nya ställen och sliter mindre på skivan. Finns även Ortofon som i deras OM-40 har en Fritz Geiger slipad nål. Har inte hört den själv däremot Van Den Hul som lät väldigt bra i en Goldring pickup på den tiden när vinyl var allenarådande.

Om du har pengar så finns det i England firmor som fixar din pickup om den har avbruten nål mm och om du är intresserad av analog teknologi och vill veta mer och fråga folk som kan detta så tycker jag du ansluter dig hos http://www.audiokarma.org/forums/index.php och ställer dina frågor där för vad dom inte vet där är inte värt att veta enligt min erfarenhet.

Edit: kolla även på högt hur tungdrivna dom är och som riktmärke är 90dB 1W 1M enligt mitt tycke godtagbart + att om du har en högt som har 93dB så räcker det med en hälften så stark förstärkare ex 60W först 90 dB högt & 30W 93dB högt kan spela lika högt teoretiskt sett.
Senast redigerad av Flashen1961 2013-04-19 kl. 20:03.
Citera
2013-04-19, 20:16
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Satsa på en begagnad vinylspelare. För 600 kronor får du ingen vettig ny vinylspelare men med lite flax kan du hitta en bra Thorens, DUAL, Pioneer, Lenco eller likvärdig som kostat det femdubbla som nya. Det är ju inte så mycket som slits på en vinylspelare. Motorn är oftast mer eller mindre outslitlig. Det du oftast får byta på beg spelare är remmen om den är remdriven (remdriven rekommenderar jag personligen dvs EJ direktdrivna!!!) samt nålen. Både rem o nål är rena slitageprylar som kostar en mycket liten kostnad lite beroende på vad det sitter för pickup på spelaren idag. Billigare spelare har Moving Magnet pickup (rörlig magnet) o dyrare spelare har Movig Coil pickup (rörlig magnet).

Är själv stolt ägare till ett drygt dussin vinylspelare från 60-, 70-, 80- o 90-tal samt dryga 5.000 vinylLP.

Vill du vara snäll att berätta för oss varför du inte föredrar direktdrivet?
Citera
2013-05-09, 14:27
Medlem
biffstekarNs avatar
Är lite osäker om detta är rätt tråd att posta i, så är det inte det får MOD gärna flytta inlägget!
Hur som helst krånglade elen i min bostad, vilket gjorde att ca 350 volt matades in i min dual-skivspelare under en kort tid.
Först verkar skivspelaren fungera normalt, men efter ca 10 minuter börjar det "humma" i högtalarna och lukta bränt från spelaren. Motorn fungerar dock utan anmärkning även efter 10 minuter.
Är någorlunda händig, så vill gärna försöka laga den själv om någon har något förslag på vad som kan vara som är fel?
Citera
2013-05-09, 18:35
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biffstekarN
Är lite osäker om detta är rätt tråd att posta i, så är det inte det får MOD gärna flytta inlägget!
Hur som helst krånglade elen i min bostad, vilket gjorde att ca 350 volt matades in i min dual-skivspelare under en kort tid.
Först verkar skivspelaren fungera normalt, men efter ca 10 minuter börjar det "humma" i högtalarna och lukta bränt från spelaren. Motorn fungerar dock utan anmärkning även efter 10 minuter.
Är någorlunda händig, så vill gärna försöka laga den själv om någon har något förslag på vad som kan vara som är fel?
Med all säkerhet är transformatorn bränd .Kontrollera sekundär sidan med mätinstrument. Obs. Det är farliga spänningar för den som inte förstår. Läs på transformatorn vad det står, det är 230VAC in och mät på sekundär sidan( ut) att det är ungefär samma spänning som det står att det är märkt.Du bör koppla ur , löda bort,kablarna ut från transformatorn innan mätning, så att du inte matar med fel spänning. OBS OBS innan bortkoppling dra ur nätsladd. Anslut mätkabkar med mätpinnar som har klor så att du inte håller i mätpinnarna. Anslut därefter nätkabel och läs på instrumentet om spänningen stämmer med märkningen på transformatorn.

Jag kan förklara mer om du talar om hur det ser ut inuti då du öppnar spelaren. Obs öppna spelaren då nätsladden är ur.

Har du mätinstrument?det ska vara inställt på VAC
Citera
2013-05-11, 15:00
Medlem
Flambingos avatar
Hej!

Köpte en Luxor Dirigent 1000 (GUL) på loppis idag.

Hittar dock ingen information om den. Finns det någon som vet nånstans där
man kan hitta mer info om den.

Har även hört att den ska vara sälsynt i färgen gul. Någon som vet något om det?

Mvh / Flambingo
Citera
2013-05-24, 17:33
Medlem
Martin-Daniels avatar
Är det sant att LP-spelaren påverkar hur mycket en skiva knastrar? Jag har en gammal spelare från 80-talet - Mitsubishi lt5-v som nyinköpta skivor knastrar på, detta är då givetvis damm men det vore trevligt att slippa det!
Citera
2013-05-28, 21:01
Medlem
farmias avatar
Vad tror ni om den här skivspelaren?

http://norrteljetidning.lokus.se/Vis...=4&SP=1&SP_C=4
Citera
2013-05-28, 21:26
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farmia

Ser ut som en project. Tycker den är lite för dyr, priset för en ny bra budgetgrammofon beror mycket på pickupen och köper man en begagnad ska det ALLTID vara för spelaren. Sedan monterar man den pickup man vill ha (räkna med dubbelt pris).
Citera
2013-05-28, 21:53
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farmia

Är knappt någon info i annonsen, är den med eller utan Inbyggt RIAA? hur gammal är den, vad för PU sitter på.

den kostar c;a 2900 sek ny enligt prisjakt
Citera
2013-05-28, 22:05
Medlem
farmias avatar
Behöver bara en spelare över sommaren jag kan lyssna av mina nya inköp med. Inget fancy! Så jag kanske kan få ner spelaren till en bra peng alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in