• 1
  • 2
2012-02-18, 16:08
Medlem
Hej!

Är både intresserad av film och foto(mest film) och tänkte att jag skulle köpa en systemkamera.

Har hört att canon 550d och 5d har mycket bra filmfunktion men har även hör att 60d är bra och den har vikbar skärm. dessutom ligger 60d lite bättre till i min budget än var 5d ligger i.

Vad tycker ni finns det andra som är bättre eller ska jag gå på någon av de nämnda?
Citera
2012-02-18, 16:13
Medlem
DaZeroxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jozzi
Hej!

Är både intresserad av film och foto(mest film) och tänkte att jag skulle köpa en systemkamera.

Har hört att canon 550d och 5d har mycket bra filmfunktion men har även hör att 60d är bra och den har vikbar skärm. dessutom ligger 60d lite bättre till i min budget än var 5d ligger i.

Vad tycker ni finns det andra som är bättre eller ska jag gå på någon av de nämnda?

Jag har 550D, den är jättebra! Men det har ju kommit en nyare modell, 600D som även den har vinklingsbar skärm. Men det är ju ingen funktion som hade behövt, om man inte ska filma sig själv.

5D är ju dyrare och jag tror absolut du klarar dig med en av de billigare! Kolla runt om någon du känner har en av de nämnda modellerna, och prova!
Citera
2012-04-22, 14:30
Medlem
det finns filmkameror som du kan ta kort med, jag hade nog rekomenderat en sån ifall du är ute efter att mest filma, annars blir kvaliten på filmen lidanade
Citera
2012-04-22, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freestylephoto
det finns filmkameror som du kan ta kort med, jag hade nog rekomenderat en sån ifall du är ute efter att mest filma, annars blir kvaliten på filmen lidanade
Filmkvaliten blir absolut inte lidande av att filma med en sån kamera, ta en titt här för exempel
http://www.youtube.com/watch?v=mDreHSyK1T8. Jag vet att det är en kamera i en helt annan prisklass, men du förstår principen.
Citera
2012-04-25, 17:28
Medlem
PissingContests avatar
ska man filma seriöst med DSLR så bör man ha en rigg med i budgeten (måste inte bli dyrt).
sen tror jag att canon eller en ny sony alpha är bästa alternativet..

//PC
Citera
2012-04-26, 19:33
Medlem
Ellingtons avatar
Kan varmt rekommendera 60d'n till både foto och film. En mycket prisvärd kamera i mina ögon.

Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
ska man filma seriöst med DSLR så bör man ha en rigg med i budgeten (måste inte bli dyrt).
sen tror jag att canon eller en ny sony alpha är bästa alternativet..

//PC

Rigg med i budgeten om man ska filma seriöst? Det beror väl på VAD man filmar.
Nyfiken: På vilket sätt skulle en sony alpha-kamera vara bra till filmning? (Om du syftar på TMT-modellernas följsamma fokusering kan jag meddela att den funkar rätt kasst)
Citera
2012-04-28, 02:35
Medlem
Paijters avatar
Valfri Canonkamera med filmfunktion (inte 7D) + Magic lantern = sant.
Citera
2012-04-28, 12:36
Medlem
Elephnts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Valfri Canonkamera med filmfunktion (inte 7D) + Magic lantern = sant.

Varför inte 7D? Tycker den funkar hur bra som helst!
Citera
2012-04-28, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellington

Visst filmar du nån konferens eller liknande med stativ så behöver du ingen rigg, men ska du filma nått som innebär att du handhåller kameran så lär du skaffa en rigg.
Citera
2012-04-28, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elephnt
Varför inte 7D? Tycker den funkar hur bra som helst!

För att det inte går att köra ML i den.
Citera
2012-04-29, 01:34
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellington
Kan varmt rekommendera 60d'n till både foto och film. En mycket prisvärd kamera i mina ögon.

Nyfiken: På vilket sätt skulle en sony alpha-kamera vara bra till filmning? (Om du syftar på TMT-modellernas följsamma fokusering kan jag meddela att den funkar rätt kasst)
som nämns ovan så är en rigg att rekomendera. jag menar inte för proffesionellt resultat, utan seriös amatör..
autofocus ska vara av när du filmar.. och vill du kunna följa rörelser eller göra zoomningar med bibehållen fokus så "måste" du ha en rigg..
i riggen borde även en större monitor ingå (7"-10") för att underätta just fokus..

vad gäller sonys alphor har jag hört något annat om autofokus än vad du påstår. men autofokus e ändå inte ett alternativ vid filmning..
jag menar mest att det är kompetenta kameror.
även Nikon kan rekomenderas, även om det stör mig att dom vägrar gå över 30fps..

//PC
Citera
2012-05-18, 21:49
Medlem
Verkar vara begr tid för filmning på många SLR, max x antal minuter. Någon som bara sätter gräns när minneskortet för fullt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in