• 4
  • 5
2012-03-05, 08:03
Medlem
Hade nästan samma problem när jag skulle installera linux, orkade inte med alla försök så jag lade ner det. Men nu vill jag ha Linux igen
Citera
2012-03-05, 08:07
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av embv
Nu har jag återigen installerat Ubuntu, genom att jag skaffade en cd-brännare. Så nu har jag både windows xp och ubuntu. Skriver från ubuntu nu. Tycker att det går lite segt jämfört med windows. Kanske för att jag har en sån liten laptop. Kommer att ta lite tid att lära sig.

Det skall inte vara speciellt segt, Vad har du för spec på datorn?

Installera Gnome-shell (finns i softwarecenter alt PPA) och kolla om datorn är mindre seg när du kör med det istället för Unity.
Är det 11.10 du använder så väljer du Gnome-shell session via inloggningskärmen genom att klicka på "kugghjulet".
Citera
2012-03-05, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Vilken version? Ubuntu 11.10 är hyfsat snabbt. Några fåtal gånger kan det kännas "ryckigt", men överlag är jag nöjd. Men undvik helst att leka runt med compizconfig och annat. Förr eller senare så får du problem med systemet.

Sedan ska man komma ihåg att Unity är "ungt". Jobb återstår för utvecklarna. Sedan ska man också ha i åtanke att "Stable Release" i Linux-världen oftast snarare är beta i praktiken. Varför släpper man det då som en stable release då, kan man undra. Men Canonica har ju bestämt att en ny "Stable Release" ska släppas 2 ggr om året (I April och October), oavsett. Helkorkat. Vore bra om de sket i fasta release-datum och fokuserade på att göra saker ordentligt innan de släpper det.

Jag har tagit bort Ubuntu 11.10 igen. Jag hade bränt ner ubuntu på cd, och installerat på datorn, sedan behövde jag inte använda cd igen för start utan det blev partionerat på nåt vis, så jag kunde starta antingen windows eller ubuntu från boot menyn. Min skärm är så liten att det blir för smått när jag skulle använda vissa funktioner, som att dela upp skrivbordet i fyra arbetsytor i ubuntu. Men eftersom det gick bra att installera och avinstallera så ska jag nog prova andra os också. Mitt windows Xp är gammalt från 2002. En annan fråga: Jag har ju 2st processorer Intel R Atom 1.60GHz, 0,60 GHz RAM och 149 Gb hårddisk, ska det inte gå att uppgradera till windows 7, eller ha bara Linux?
Citera
2012-03-05, 20:03
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av embv
Jag har tagit bort Ubuntu 11.10 igen. Jag hade bränt ner ubuntu på cd, och installerat på datorn, sedan behövde jag inte använda cd igen för start utan det blev partionerat på nåt vis, så jag kunde starta antingen windows eller ubuntu från boot menyn. Min skärm är så liten att det blir för smått när jag skulle använda vissa funktioner, som att dela upp skrivbordet i fyra arbetsytor i ubuntu. Men eftersom det gick bra att installera och avinstallera så ska jag nog prova andra os också. Mitt windows Xp är gammalt från 2002. En annan fråga: Jag har ju 2st processorer Intel R Atom 1.60GHz, 0,60 GHz RAM och 149 Gb hårddisk, ska det inte gå att uppgradera till windows 7, eller ha bara Linux?

Du kan inte uppgradera direkt från XP till Windows 7. Man kan endast uppgradera från Vista till Windows 7. Har du XP så måste du blåsa bort det helt och göra en "ren" installation av Windows 7. Och frågan är om du inte ska skaffa en lite snabbare dator innan du installerar Windows 7. (Vet i och för sig inte vad det är för minimikrav för Windows 7.) Och hårddiskutrymme på 149 GB låter väldigt lite för att ha Windows 7 på. Windows 7 slukar en hel del, även efter installation (Uppdateringar, Systemåterställningspunkter m. m.), och de nya programmen blir allt större.

Visst kan du köra bara Linux om du vill. Tänk bara på att vissa program som finns för Windows inte finns för Linux. Man kan visserligen installera Windowsprogram via ett program som heter Wine, men det brukar allt som oftast bugga ganska mycket. Men ibland så kan det fungera bra.

Själv så installerar jag alltid Ubuntu genom att krympa Windowspartitionen (dualboot) under installationen. Sedan (om jag ångrar mig) så tar jag bort Linuxpartitionerna i Windows. Sedan lägger jag tillbaka diskutrymmet på Windowspartitionen, och skriver om Windows bootmeny med EasyBCD. Smidigt och bra. Gjort det ett par gånger och det funkar finemang. Nu kör jag dualboot med Windows 7 och Ubuntu 11.10. Är nöjd.
Senast redigerad av TheBurden 2012-03-05 kl. 20:10.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in