2012-02-23, 16:10
Medlem
Bitmasters avatar
Hon har inte valt Arch Linux, det råkar bara stå först i listan i UNetbootin. Det är ett bra val, men det kan vara vatten över huvudet såhär i början.

Vill du göra det enkelt för dig, välj Ubuntu. Vill du ha en utmaning, välj Arch Linux. Vill du bli förtvivlad och ge upp, välj Gentoo.
Citera
2012-02-23, 16:49
Medlem
Här igen
Har laddat ner två ggr tills allt färdigt att starta om, fungerar fram till man väljer starta med windows eller ubuntu, jag väljer ubuntu men får då upp grubb> sedan händer inget. Så nu börjar jag från början, har laddat ner netboot installer från unetbootin, i listan sedan valt ubuntu men sedan måste man även välja i en lista till höger netinstall,
är 10.10_Netinstall_x64 rätt?
Citera
2012-02-23, 17:04
Medlem
Nu har jag i alla fall 10.10_Netinstall_x64 på usb, det är 4filer menu c32, syslinux.cfg, ubninit och ubnkern.
Citera
2012-02-23, 19:18
Medlem
Bitmasters avatar
Hm. Testa formatera om USB-minnet med FAT32 och kör UNetbootin igen.
Citera
2012-02-25, 03:49
Medlem
TheBurdens avatar
Välj Ubuntu om du är nybörjare. Installationen klarar t.o.m. en svagbegåvad av.

Som tidigare nämnts i tråden så är Arch Linux inget för nybörjare.

Besök http://www.ubuntu.com/ och ladda ner en ISO-fil. Bränn till skiva. Starta om din dator (med skivan i) och följ instruktionerna. En barnlek.

Lycka till!

PS! Ett annat alternativ är Linux Mint (baserat på Ubuntu). Lika enkelt att använda, men med en skrivbordsmiljö som mer liknar windows.
Citera
2012-02-25, 20:53
Medlem
Har misslyckats med wubi och ubuntu installation, och gjort om installationerna flera ggr och sedan tagit bort dem, nu ligger ubuntu som andra val efter windows i boot-start, och den här gången går det inte att ta bort ubunt därifrån. Det går inte heller att ta bort den från utforskaren.
Finns det något jag kan göra för att få bort det operativsystemet? Så att jag bara har mitt windows kvar? Windows fungerar bra fortfarande, men det känns läskigt att ha ett annat operativsystem som ligger inbäddat i systemet någonstans som varken går att starta eller ta bort.
Citera
2012-02-27, 15:14
Medlem
Problemet är löst. Tack för all hjälp.
Citera
2012-02-28, 17:45
Medlem
Nu har jag återigen installerat Ubuntu, genom att jag skaffade en cd-brännare. Så nu har jag både windows xp och ubuntu. Skriver från ubuntu nu. Tycker att det går lite segt jämfört med windows. Kanske för att jag har en sån liten laptop. Kommer att ta lite tid att lära sig.
Citera
2012-02-28, 23:51
Medlem
hybridos avatar
installera en *.iso på en fat32 sticka och boota up. svårare än så är det inte...
Citera
2012-03-05, 00:16
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av embv
Har misslyckats med wubi och ubuntu installation, och gjort om installationerna flera ggr och sedan tagit bort dem, nu ligger ubuntu som andra val efter windows i boot-start, och den här gången går det inte att ta bort ubunt därifrån. Det går inte heller att ta bort den från utforskaren.
Finns det något jag kan göra för att få bort det operativsystemet? Så att jag bara har mitt windows kvar? Windows fungerar bra fortfarande, men det känns läskigt att ha ett annat operativsystem som ligger inbäddat i systemet någonstans som varken går att starta eller ta bort.

Såg att problemet var löst. My bad!
Senast redigerad av TheBurden 2012-03-05 kl. 00:23.
Citera
2012-03-05, 00:33
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av embv
Nu har jag återigen installerat Ubuntu, genom att jag skaffade en cd-brännare. Så nu har jag både windows xp och ubuntu. Skriver från ubuntu nu. Tycker att det går lite segt jämfört med windows. Kanske för att jag har en sån liten laptop. Kommer att ta lite tid att lära sig.

Vilken version? Ubuntu 11.10 är hyfsat snabbt. Några fåtal gånger kan det kännas "ryckigt", men överlag är jag nöjd. Men undvik helst att leka runt med compizconfig och annat. Förr eller senare så får du problem med systemet.

Sedan ska man komma ihåg att Unity är "ungt". Jobb återstår för utvecklarna. Sedan ska man också ha i åtanke att "Stable Release" i Linux-världen oftast snarare är beta i praktiken. Varför släpper man det då som en stable release då, kan man undra. Men Canonica har ju bestämt att en ny "Stable Release" ska släppas 2 ggr om året (I April och October), oavsett. Helkorkat. Vore bra om de sket i fasta release-datum och fokuserade på att göra saker ordentligt innan de släpper det.
Citera
2012-03-05, 00:36
Medlem
ischs avatar
Det går säker långsamt för att hen bootar ifrån skiva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in