2012-02-17, 21:51
Bannlyst
Hej tänkte kolla efter en ny Processor till min dator då jag stötte på Ordet Socket.
Vad fan är det?? hur vet jag vad jag har för socket på min dator till processorn? går det kolla upp?
tack på förhand
Citera
2012-02-17, 21:54
Medlem
Pastor-Fahlbergs avatar
Det tar man lätt reda på om man vet vilken processor man har. Om du inte vet det så kan du lätt kolla upp det.

Öppna startmenyn, högerklicka på "Dator/My computer" och välj "egenskaper", där ser du.
Citera
2012-02-17, 21:58
Bannlyst
AMD Phenom(tm) 9500 Quad-Core Processor 2.20 Ghz
Citera
2012-02-17, 21:59
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Köpråd - PC: Tillbehör

//Mod
Citera
2012-02-17, 22:02
Bannlyst
hur gör jag sen då??
Citera
2012-02-17, 22:09
Medlem
Pastor-Fahlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svall3
hur gör jag sen då??
Din processor har socket AM2+ och vad jag vet är den socketen utfasad idag. Det du får göra då är att köpa ett nytt moderkort som stöder en nyare socket och köpa en passande processor. Då utgår jag självklart ifrån att ditt nuvarande moderkort inte har stöd för socket AM3/AM3+.

EDIT:

Nu skojar jag med dig, AM3-processorer passar i ett AM2+-moderkort.

Välj och vraka!
Senast redigerad av Pastor-Fahlberg 2012-02-17 kl. 22:14.
Citera
2012-02-17, 22:17
Medlem
nycklars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor-Fahlberg
Din processor har socket AM2+ och vad jag vet är den socketen utfasad idag. Det du får göra då är att köpa ett nytt moderkort som stöder en nyare socket och köpa en passande processor. Då utgår jag självklart ifrån att ditt nuvarande moderkort inte har stöd för socket AM3/AM3+.
du kan använda am3 proppar på på am2+ brädor.
TS, kolla på tillverkaren av ditt moderkorts hemsida om de har bios för am3 propparna till din bräda.
du kan inte använda proppar med ett t i namnet efter modell siffran.
Edit: är det en märkesdator går det nog inte att byta till en am3 propp, är det en am2+ propp på en am2 bräda kan du inte använda en am3 propp heller.
Senast redigerad av nycklar 2012-02-17 kl. 22:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in