2012-02-17, 19:58
Medlem
Finns det möjlighet för svenskar att ta lån i Berlin om man inte har någon inkomst i Tyskland?
Vet ni vilken bank som är bäst att kontakta. Är SEB Sverige och SEB Tyskland samma bolag?
Citera
2012-02-17, 20:12
Medlem
Kostymnissens avatar
Du får kontakta en tysk bank för bolån i Tyskland. Om du skall köpa en fastighet i Tyskland kan den inte pantsättas och användas som säkerhet till ett bolån i Sverige.

SEB Sverige och SEB Tyskland är olika bolag inom samma koncern. Kontakta SEB Tyskland om du tror att de erbjuder bolån i Tyskland. (Antar att de bara har företagstjänster)
Citera
2012-02-17, 20:17
Medlem
Glömde skriva att tanken är att jag skall köpa en lägenhet i Berlin och då vill jag pantsätta lägenheten för att få ut ett lån.
Citera
2012-02-17, 21:46
Medlem
Att köpa en lägenhet i Tyskland är svårt och ganska ovanligt. Tyskland är det land i Europa med minst andel ägandelägenheter. Detta har sin grund i att bankerna av tradition kräver enormt stor del i kontantinsats (20-30% av köpesumman vanligtvis. Hyperinflation, krig och delningsproblematiken har satt djupa spår i banksektorn som fortfarande är kvar i kutymen och regelverket vid lånegivning). Jag är inte jätteinsatt i det tyska bankreglerna, men jag har för mig att de flesta banker kräver att man ska spara i ett separat konto i banken en tid innan man får ta lån. Att ta lån som utlänning utan inkomst är nog väldigt svårt, men det skadar inte att höra av dig till någon bank i Tyskland och fråga dem, de kan nog ge dig bättre detaljer. De hårda reglerna gör att tyskarna hellre hyr än köper sin lägenhet. Gör likadant, hyresmarknaden är enorm i Berlin. Utbudet är stort och i alla priskategorier och i alla standards.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in