• 1
  • 2
2012-02-17, 19:50
Medlem
Hej!
Säkert helt hjärndöd tråd, men jag stör mig otroligt mycket på att jag inte vet hur man säger medioker i... Ja, vad är det nu för form. Som man kan säga "detta hyckleri", hur säger man det fast ersätter hyckleri med medioker? "Denna mediokrisitet?" Mediokrisitet får 3 träffar på google, jag misstänker att detta inte är rätt ord.

Finns det någon språkkunnig Flashbackare där ute som kan upplysa mig?

Hade verkligen gjort min dag att få ett svar på detta. Samma äckliga känsla som att "ha något på tungan".
Citera
2012-02-17, 19:57
Medlem
Honshus avatar
Mediokritet

Tror jag... :P
Senast redigerad av Honshu 2012-02-17 kl. 19:58. Anledning: Tillägg
Citera
2012-02-17, 19:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zota
Hej!
Säkert helt hjärndöd tråd, men jag stör mig otroligt mycket på att jag inte vet hur man säger medioker i... Ja, vad är det nu för form. Som man kan säga "detta hyckleri", hur säger man det fast ersätter hyckleri med medioker? "Denna mediokrisitet?" Mediokrisitet får 3 träffar på google, jag misstänker att detta inte är rätt ord.

Finns det någon språkkunnig Flashbackare där ute som kan upplysa mig?

Hade verkligen gjort min dag att få ett svar på detta. Samma äckliga känsla som att "ha något på tungan".

Mediokritet = Medelmåttighet är vad du söker.

Edit: Tvåa på den.
Citera
2012-02-17, 19:59
Medlem
dannekerrors avatar
Kände mig smått förvirrad och efterbliven efter jag läste ditt inlägg så jag kanske misstolkar...
Men medioker och hyckleri är väl två helt olika saker som du inte bara tvingar ihop sådär?

Medioker= medelmåttig, slätstruken.
Citera
2012-02-17, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honshu
Mediokritet

Tror jag... :P

- detta mediokritet, av mediokritet, på mediokritet
- den här mediokriteten (?)
- medioker (singular); mediokra (plural)
Citera
2012-02-17, 21:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannekerror
Kände mig smått förvirrad och efterbliven efter jag läste ditt inlägg så jag kanske misstolkar...
Men medioker och hyckleri är väl två helt olika saker som du inte bara tvingar ihop sådär?

Medioker= medelmåttig, slätstruken.

Orden är inte ihoptvingade. Det var formen som efterfrågades och då gavs hyckleri som exempel, inte som någon synonym.
Citera
2012-02-18, 13:50
Medlem
Man brukar nog inte böja det ordet, då blir det bara konstigt. Man använder hjälpord istället.

Det där var riktigt mediokert!

En medioker insats, och då är jag ändå vänlig.

Ja ja, i brist på annat får vi väl ta emot sådant här medioker arbetskraft.

Som sas tidigare, rent formellt betyder det medelmåttigt, slätstruket, men undertonen är helt klart nedsättande. Det är inte riktigt katastrof men inte godkänt heller.
Citera
2012-02-18, 13:52
Medlem
MauroSpockos avatar
Ja det heter väl "mediokritet" om man måste avleda ett substantiv, men det är nog betydligt vanligare att ersätta det med "medelmåttighet".
Citera
2012-02-18, 14:16
Medlem
Domyojis avatar
För visst är det ett substantiv han söker?
Citera
2012-02-18, 14:43
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
För visst är det ett substantiv han söker?

Ja, absolut. Annars är det ju ett kardinalfel av TS att vilja jämföra med hyckleri.
Citera
2012-02-18, 15:29
Medlem
egon2bs avatar
När vi ändå har ordet uppe så kan man fråga sig om adjektivet »medioker« kan kompareras. Folk komparerar i alla fall »unik« till »unikare« / »unikast«. Det finns plats för en mängd mediokra individer, medan varje individ är mera unik än medioker.

På grund av 4-stavigheten blir väl komparationen »mera medioker« / »mest medioker«. Superlativet »mediokraste« används tydligen inom musik och fotboll.

Med versal kan Mediokraste »avancera« till en tragisk person i ett modernt grekiskt drama. Som sådan föga unik.
Citera
2012-02-18, 15:48
Medlem
H_n har mediokra kunskaper i matematik. (adj.)
H_n är medioker på att utföra det här arbetet. (adj.)

Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Ja det heter väl "mediokritet" om man måste avleda ett substantiv, men det är nog betydligt vanligare att ersätta det med "medelmåttighet".

Om substantivet:
Exp: Det råder (en del) mediokritet i deras åsikter...

Om det är ovanligt att använda på svenska "mediokritet", då ska jag istället börja gärna använda "medelmåttighet".

- medelmåttighet (Joseph Heller, citat):
"Vissa är födda medelmåttiga, andra lyckas uppnå medelmåttighet och andra får medelmåttigheten kastad över sig."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in