Jag brukar tänka att man föds kärleksfull, empatisk och öppen, alltså vad man skulle kunna kalla för "god", och att det är samhället som gör en hatisk, egoistisk och rädd, med andra ord "ond". Fast egentligen tycker jag inte om att kalla det godhet och ondska, jag ser mer de orden som de teoretiska krafterna som får oss att agera på ett "gott" eller "ondskefullt" sätt, och kan mest förstå det som religiösa symboler, gud och djävulen liksom. Men hur som helst tänker jag att det bara är en modell, och inte verkligheten i sig. Jag tror nämligen inte att man kan fånga verkligheten med språket, men att man kan bygga upp en ungefärlig teoretisk kopia, vilket såklart är fantastiskt eftersom det gör att vi kan prata om saker.
I alla fall, för att svara på ämnet lite mer tydligt, om jag kan:
Jag tycker att både ondska och godhet enbart är namn för handlingar, men jag upplever det som att verkligheten bortom språket (ren upplevelse) är mycket närmre "godhet" än "ondska". Och så tycker jag att kärlek och godhet är några av de få värderingar som är värda att sträva efter, och jag vill tro på att vi vet hur man gör, bara att samhället, och därför de flesta av oss, har glömt bort det