• 1
  • 2
2012-02-16, 23:30
Medlem
Det finns mycket hemska människor därute. Allt från frun som är otrogen till rånare, mördaren, diktatorn och till slut oss själva. Det troliga i detta är att alla dessa personer föds goda och ser sig själva som goda när de gör gärningen. Och de som får dåligt samvete är svaga individer som egentligen ska vara goda på annat sätt.

Kan det vara så att alla är goda. Det finns inga onda människor utan bara onda handlingar som de goda har bestämt för att kalla för "onda handlingar"

Tänk så här att alla personer som mår dåligt av att göra fel. Köra för fort, fuska med skatten, råna en annan människa, slå ner en annan människa, styra ett land in i krig på befängda grunder med miljontals dödade som resultat. De fokuserar på fel handling för att vara goda. Det är inte handlingen i sig utan den specifika individens syn på sin handling.

Psykopater kan alltså tänka så här att de utför en god handling för de får inte några ångerkänslor.

Så det finns inget som heter ondska utan det finns bara handlingar som vi människor kallar för en "ond handling".

Förstår ni vad jag menar och hur ser ni på att det finns bara godhet?
Citera
2012-02-16, 23:34
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Hur kan objektiv godhet finnas om ingen objektiv ondska finns?

Godhet och ondhet är bara begrepp vi använder för att definiera och kalkylera våra handlingar utifrån oss själva och vår omgivning, att påstå att den ena finns objektivt i oss och den andra inte låter inte rimligt i mina ögon. Snarare ingen av dem, dock finns förmågan att begå både onda och goda handlingar.
Citera
2012-02-16, 23:34
Bannlyst
Håller delvis med. Enligt mig är ondska avsaknad av godhet.
Citera
2012-02-16, 23:38
Medlem
Kungensbordells avatar
Jag tänker lite tvärtom. Enligt mig så föds alla till onda och själviska individer som först och främst är skapta för att tänka på sig själva och roffa åt sig så mycket han kan i livet. Men vårat samhälle är strukturerat på ett vis som gör att det tränas bort och man blir "god"

Det är bara ledarna i ett land/företag som återfinner sin rätta jag och gör allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt genom att göra så lite som möjligt och skiter i hur alla andra mår.
Citera
2012-02-16, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Hur kan objektiv godhet finnas om ingen objektiv ondska finns?

Godhet och ondhet är bara begrepp vi använder för att definiera och kalkylera våra handlingar utifrån oss själva och vår omgivning, att påstå att den ena finns objektivt i oss och den andra inte låter inte rimligt i mina ögon. Snarare ingen av dem, dock finns förmågan att begå både onda och goda handlingar.

Vem säger att det behöver finnas ondska bara för att det finns godhet? Kan hålla med om att även godhet är fel då det är grunden för allt. Tanken är att vi vet inte vad ondska egentligen är för något. Vi kallar goda handlingar som sticker ut som onda. Ondska är bara ett ord för oss människor för att förklara en handling som sticker ut. Men vi kan säga så här att många av de som utför dessa "onda handlingar" är sjuka på något sätt. Då pratar vi inte om psykopaten för han är god och följer sitt hjärta. Detta handlar om alla som väljer att göra något som dem sen ångrar.

Dessa människor är ej psykiskt korrekta. Dessa behöver hjälp att hitta rätt väg för att ed ska få möjligheten att utföra handlingar som de inte ångrar. Alltså godhet i sin renaste form.
Citera
2012-02-16, 23:55
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kli-Max
Vem säger att det behöver finnas ondska bara för att det finns godhet? Kan hålla med om att även godhet är fel då det är grunden för allt. Tanken är att vi vet inte vad ondska egentligen är för något. Vi kallar goda handlingar som sticker ut som onda. Ondska är bara ett ord för oss människor för att förklara en handling som sticker ut. Men vi kan säga så här att många av de som utför dessa "onda handlingar" är sjuka på något sätt. Då pratar vi inte om psykopaten för han är god och följer sitt hjärta. Detta handlar om alla som väljer att göra något som dem sen ångrar.

Dessa människor är ej psykiskt korrekta. Dessa behöver hjälp att hitta rätt väg för att ed ska få möjligheten att utföra handlingar som de inte ångrar. Alltså godhet i sin renaste form.

För att godhet är endast ett koncept, inte en kraft som finns utan handling. Det är något vi kallar det beteende som uppskattas av vår närvaro. Ondska är de handlingar som vi anser inte passa in med normen vad gäller vårt sociala umgänge och vår behandling av vår omgivning. Det är värderingar och moral snarare än objektivitet.

Hur kan godhet och ondska veta vad vi uppfattar som subjektivt ont/gott?
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2012-02-16 kl. 23:58.
Citera
2012-02-17, 00:02
Medlem
QkNNs avatar
jag ser det som så att om man gör en sak av en god anledning så är man en god
och gör man en sak bara för att vara jävlig så är man ond..

exempel.
jag ser en pensionär på stan, slår ner henne helt oprovocerat utan några psykiska störningar, psykoser eller något sådant = ondhet

jag ser en pensionär på stan som tappar sin kasse med mat, jag går fram och hjälper henne med att plocka ihop varorna= godhet

allt annat är någonting där mittemellan..
Citera
2012-02-17, 01:06
Medlem
dnas.gilverts avatar
Jag brukar tänka att man föds kärleksfull, empatisk och öppen, alltså vad man skulle kunna kalla för "god", och att det är samhället som gör en hatisk, egoistisk och rädd, med andra ord "ond". Fast egentligen tycker jag inte om att kalla det godhet och ondska, jag ser mer de orden som de teoretiska krafterna som får oss att agera på ett "gott" eller "ondskefullt" sätt, och kan mest förstå det som religiösa symboler, gud och djävulen liksom. Men hur som helst tänker jag att det bara är en modell, och inte verkligheten i sig. Jag tror nämligen inte att man kan fånga verkligheten med språket, men att man kan bygga upp en ungefärlig teoretisk kopia, vilket såklart är fantastiskt eftersom det gör att vi kan prata om saker.

I alla fall, för att svara på ämnet lite mer tydligt, om jag kan:

Jag tycker att både ondska och godhet enbart är namn för handlingar, men jag upplever det som att verkligheten bortom språket (ren upplevelse) är mycket närmre "godhet" än "ondska". Och så tycker jag att kärlek och godhet är några av de få värderingar som är värda att sträva efter, och jag vill tro på att vi vet hur man gör, bara att samhället, och därför de flesta av oss, har glömt bort det
Citera
2012-02-17, 01:15
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kli-Max
Det finns mycket hemska människor därute. Allt från frun som är otrogen till rånare, mördaren, diktatorn och till slut oss själva. Det troliga i detta är att alla dessa personer föds goda och ser sig själva som goda när de gör gärningen. Och de som får dåligt samvete är svaga individer som egentligen ska vara goda på annat sätt.

Kan det vara så att alla är goda. Det finns inga onda människor utan bara onda handlingar som de goda har bestämt för att kalla för "onda handlingar"

Tänk så här att alla personer som mår dåligt av att göra fel. Köra för fort, fuska med skatten, råna en annan människa, slå ner en annan människa, styra ett land in i krig på befängda grunder med miljontals dödade som resultat. De fokuserar på fel handling för att vara goda. Det är inte handlingen i sig utan den specifika individens syn på sin handling.

Psykopater kan alltså tänka så här att de utför en god handling för de får inte några ångerkänslor.

Så det finns inget som heter ondska utan det finns bara handlingar som vi människor kallar för en "ond handling".

Förstår ni vad jag menar och hur ser ni på att det finns bara godhet?
Det kan likväl vara så att det bara finns Ondska.
Enstaka handlingar kan däremot vara Goda.
Citera
2012-02-17, 03:21
Medlem
Citat:
Det har spekulerats mycket kring spegelneuronernas utveckling, och speciellt deras relation till språkets ursprung. Trots att spegelneuroner återfinns hos makaker imiterar makaker inte varandras beteende, så det framstår som osannolikt att spegelneuronerna utvecklades för inlärning medelst härmning. I stället skulle de kunna göra det möjligt för en apa att förstå vad en annan apa gör, eller för att känna igen den andra apans handlande. En uppmärksammad svensk studie av spädbarn indikerar att spegelneuronsystemet utvecklas före 12 månaders ålder, och att systemet hjälper barnen förstå andra människors handlingar.[1]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spegelneuron
Citera
2012-02-17, 09:38
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septimum
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spegelneuron

Öh va? Skrev du i fel tråd eller?
Eller menar du bara att vad som är gott/ont ligger i betraktarens ögon?

ONT: Man behöver inte göra det så jäkla komplicerat, människors uttryck beror på hur de själva mår inuti. GÖr en människa gott (utan att försaka sig själv) så mår hon bra, är i harmoni.
Ondska är ett betydligt svårare ämne, då det oftast handlar om tro och viljan att åstadkomma en större förändring, till det bättre, men vägen dit är kanske under all kritik: "målet helgar medlet", typ. något som kan ses som pure fucking evil i andra människors ögon.
Citera
2012-02-17, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shitmagnet
Öh va? Skrev du i fel tråd eller?
Eller menar du bara att vad som är gott/ont ligger i betraktarens ögon?

ONT: Man behöver inte göra det så jäkla komplicerat, människors uttryck beror på hur de själva mår inuti. GÖr en människa gott (utan att försaka sig själv) så mår hon bra, är i harmoni.
Ondska är ett betydligt svårare ämne, då det oftast handlar om tro och viljan att åstadkomma en större förändring, till det bättre, men vägen dit är kanske under all kritik: "målet helgar medlet", typ. något som kan ses som pure fucking evil i andra människors ögon.

Det är precis detta jag skriver att det handlar om en "ond handling" men för personen är målet någon form av godhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in