• 1
  • 2
2012-02-15, 21:09
Medlem
Hej,

Funderar på att lägga IF:en på svaj (boj) i en vik under kommande säsong. Beror ju självklart på hur utsatt läge det rör sig om, men vad hade ni använt för bojtyngd?

P-ring eller betongblock? Vilken vikt?

Tack på förhand
Citera
2012-02-15, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CharpTheSecond
Hej,

Funderar på att lägga IF:en på svaj (boj) i en vik under kommande säsong. Beror ju självklart på hur utsatt läge det rör sig om, men vad hade ni använt för bojtyngd?

P-ring eller betongblock? Vilken vikt?

Tack på förhand
Betongblock på Ca 20 kg +/-2gram
Citera
2012-02-15, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racingkingen

Du glömde en nolla.

En snabb googling rekommenderade 200kg i skyddat läget och 300kg annars.
För en båt på 1-2ton.
11mm kätting.

Minsta vikt var iaf 150kg.
Citera
2012-02-15, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racingkingen

Vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg... att du skriver +/- 2 GRAM får det ju att se ut som ett skämtsamt inlägg :P

Om du dock var seriös, menar du 20kg i vatten eller på land? Rent spontant känns det ganska lite. Ska ju helst inte slita sig vid första ovädret!
Citera
2012-02-15, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech
Du glömde en nolla.

En snabb googling rekommenderade 200kg i skyddat läget och 300kg annars.
För en båt på 1-2ton.
11mm kätting.

Minsta vikt var iaf 150kg.

Började precis googla innan jag såg ditt svar :P Hittade en PDF som rekommenderar 300kg i vattnet på båtar mellan 1-2ton. Med betong blir det ca 550kg på land! Det blir ett betongblock på drygt 100x100x30cm om man räknar en densitet på 1,8g/cm3. Inga små grejjer alltså...
Citera
2012-02-16, 19:23
Bannlyst
Citat:
Vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg... att du skriver +/- 2 GRAM får det ju att se ut som ett skämtsamt inlägg :P

Om du dock var seriös, menar du 20kg i vatten eller på land? Rent spontant känns det ganska lite. Ska ju helst inte slita sig vid första ovädret!
Missade en 0:a Det skall självfallet vara 200 Kg
Citera
2012-02-16, 21:55
Medlem
Linkkas avatar
Beror också på djupet, och rekomenderas väl att man har 1.5 x gånger djupet lång ketting, Samt hur bottnet ser ut, gytja? sand? sten? berg?
Citera
2012-02-17, 04:51
Medlem
eddievans avatar
Citat:
Började precis googla innan jag såg ditt svar :P Hittade en PDF som rekommenderar 300kg i vattnet på båtar mellan 1-2ton. Med betong blir det ca 550kg på land! Det blir ett betongblock på drygt 100x100x30cm om man räknar en densitet på 1,8g/cm3. Inga små grejjer alltså...

Sitter själv med funderingen runt bojstensanordningar, jag har en 42 fots segelbåt på 12 ton och det verkar som jag fått en plats där jag bor om jag står för boj och bojsten.

Fan ska jag ha en bojsten så ska den väga hutlöst mycket, tippar man i skiten från en båt så lär man få sig ett rejält bad och helikopter kan bli dyrt...

Kan tänka mig följande cenario, man skapar en bottentyngd som suger ned bra i dyn, sen trär man på vikter och släpper ned, typ utseende som tyngdlyftningsvikter, med ett hål i mitten som man trär över kättingen, då kan man få en stor tyngd men utan att riskera att dö när man vräker ner skiten i vattnet

Vi får se, det kanske blir en helikopter i alla fall....
Citera
2012-02-17, 12:27
Bannlyst
Ett bra tipps kan annars vara att göra en bergförankring om nu bottnen tillåter det. Franför allt för dig med tolv-tonnaren vore det nog bra mycket lättare och billigare att ta dit en dykare som kan förankra en ring i befintlig berggrund.

Så vet ni att det är berg där ni vill ha bojen kan man alltid göra så! =)

Annars kan du ju alltid lägga ned tre eller fyra stenar som du förankrar i varandra, brukar vara bra mycket lättare än att slänga i en enskild sten på två ton!
Senast redigerad av Etaro 2012-02-17 kl. 12:35.
Citera
2012-02-17, 17:36
Medlem
Patrols avatar
Gammalt gjutjärnsblock från bilskroten, typ V8 eller rak dieselsexa
Citera
2012-02-17, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eddievan
Vi får se, det kanske blir en helikopter i alla fall....

Arbetsbåt med kran ?
Citera
2012-02-18, 06:08
Medlem
eddievans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowtech
Arbetsbåt med kran ?

Ja det har du rätt i, det är nog det smartaste alternativet, man vill ju inte ha en liten Robinson som kommer över hustaken med en stor djävla klump pendlandes frenetiskt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in