2012-02-15, 20:10
Medlem
Jag började styrketräna för ca en månad sedan med Stronglifts 5x5 program och känner att jag redan gjort rätt fina styrkeökningar. Jag är dock rätt smalfet (21 år, 183 lång och väger 70kg, inte överviktig, men har lite mage och lovehandles som ser ut som skit) och vill såklart få en finare kropp.

Jag har googlat som en galning men jag blir fan inte klokare på något, tycker jag hittar olika åsikter hela tiden om hur man ska göra när man är just smalfet och har i princip obefintliga muskler.

Vissa säger att man borde deffa, bli av med fett för att senare bygga massa, medan andra säger att det kommer se ut som skit o anledningen till att man ser typiskt "smalfet" ut är pga att man inte har muskler som fyller ut och därav poänglöst att ens deffa utan muskler under. Medan på andra ställen läser jag att jag kan äta på maintenance-nivå (~2200 för mig) och på det viset bli av med fett runt magen samtidigt som jag får på mig lite muskler.

Jag började med en deff där jag gick ner ca 3 kilo men tyckte inte detta gjorde ett skit med min kropp (kort tid, javisst, men testat förut också där jag gick ner mer i vikt, men kroppsformen var densamma), men har nu börjat med en lite lättare bulk där jag använder mig av leangains metoden, alltså periodisk fasta, äter hela dagsintaget i ett 8-timmarsfönster, försöker få i mig ca 2500kcal. Men nu läste jag också att det bästa är att äta på total balansnivå hela tiden istället. Jag har absolut inga problem att googla mig fram till svar och vara källkritisk, men att folk har så blandade åsikter om hur man ska göra i mitt läge gör mig frustrerad.

Vad tycker ni?
Citera
2012-02-15, 20:13
Medlem
SiSeniors avatar
Varför du har hittat olika förslag är för att det finns olika många uppfattning som det finns människor. Vad vill du personligen göra? Det är frågan du ska ställa dig istället.

Personligen hade jag däremot gått ner några kilon innan jag börjar bygga.
Citera
2012-02-15, 20:20
Medlem
Personligen så vill jag vara bekväm med min kropp ordentligt innan jag bygger riktigt, har en känsla av att rädslan för att bli fet kan hämma mig annars. Och andra sidan vill jag inte stå still på samma ställe för alltid pga att jag inte "vågade" lägga på mig lite extra. Gick som sagt ner ca 8 kilo för ca 1 1/2 år sedan men inget hände direkt med min figur. Då styrketränade jag visserligen inte, men kan det göra så stor skillnad?
Citera
2012-02-15, 20:26
Medlem
allanballannns avatar
Det känns kanske mer vettigt att gå ner några kilo och kanske riskera att se lite smal ut för att sen på ett kontrollerat sätt bygga mer massa, jag har själv tidigare varit lite smalfet och tycker personligen att det ser ut som skit rent ut sagt, jag skulle hellre se smal ut som fan än nåt mitt i mellan. Tur att jag byggde upp lite muskler och körde på en liten deff sen Träning tar lång tid och man vill ju kunna se hyffsad ut under resans gång
Citera
2012-02-15, 20:48
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraxel
Personligen så vill jag vara bekväm med min kropp ordentligt innan jag bygger riktigt, har en känsla av att rädslan för att bli fet kan hämma mig annars. Och andra sidan vill jag inte stå still på samma ställe för alltid pga att jag inte "vågade" lägga på mig lite extra. Gick som sagt ner ca 8 kilo för ca 1 1/2 år sedan men inget hände direkt med min figur. Då styrketränade jag visserligen inte, men kan det göra så stor skillnad?

Ja, styrketräningen tillsammans med mycket protein gör att du behåller muskelmassa.
Är det så du känner borde du gå ner några kilo och sedan bygga. Styrketränar du samtidigt kommer förmodligen mer fett "försvinna" denna gången.
Citera
2012-02-15, 21:49
Medlem
Då får jag helt enkelt satsa på det o se hur det går. Tänkte köra 2 mål om dagen då, 1650kcal på vilodagar och 1950 på träningsdagar. 200-230g protein varje dag. Bra?
Citera
2012-02-15, 22:02
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Då får jag helt enkelt satsa på det o se hur det går. Tänkte köra 2 mål om dagen då, 1650kcal på vilodagar och 1950 på träningsdagar. 200-230g protein varje dag. Bra?

Det kan bli lite lite, imo, om du inte lever väldigt sillasittande.
Citera
2012-02-16, 01:36
Medlem
Citat:

Varför så mycket kalorier på vilodagar?Om du frågar mig så skulle jag bantat för du kommer ju se bättre ut när du tappat alllt fett du vill bli av och sen kan du lägga all din tid på att göra en långsam bulk och bara bygga muskler. Den känslan slår allt om du frågar mig.

Jag är väldigt resultatinriktad som du märker. Men en långsam viktnedgång fungerar också. Dock förstår jag inte varför man envisas med att försöka behålla muskler när man är nybörjare. Bättre att snabbt gå ner och börja från en bra start istället. Det lilla man tappade i muskler bygger man upp på nolltid sen.
Citera
2012-02-16, 03:45
Medlem
Thinkingagains avatar
Vet inte for sure eftersom jag inte kanner dig irl, men du verkar anorektisk. Borja bygga istallet och oka I massa, fettet syns da mindre sen da det ''spas'' ut.
Citera
2012-02-16, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thinkingagain
Vet inte for sure eftersom jag inte kanner dig irl, men du verkar anorektisk. Borja bygga istallet och oka I massa, fettet syns da mindre sen da det ''spas'' ut.

Vad är det som säger att jag verkar anorektisk? Jag vet att jag är smal i övrigt men jag har en del fett kring magen och bröstet jag vill bli av med.
Citera
2012-02-16, 12:05
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Vad är det som säger att jag verkar anorektisk? Jag vet att jag är smal i övrigt men jag har en del fett kring magen och bröstet jag vill bli av med.

Det är ganska uppenbart vad du egentligen vill. Så självklart ska du lyssna på dig själv och börja med en liten deff, följt av en långsam och väl genomförd bulk.
Citera
2012-07-05, 21:19
Medlem
Snaejks avatar
Lånar tråden! Precis som TS så är jag smalfet. Har alltid varit spinkig och när jag var liten åt jag vad jag ville utan att det hände något men nu börjar det sätta sina spår på framförallt magen. Problemet är bara att jag fortfarande i övrigt är rätt spinkig och väger endast 65 kg så om något vill jag gå upp i vikt och se större ut. Känns rätt så tröstlöst att deffa när man inte har några muskler under men samtidigt inte heller kul att bygga samtidigt som man har en fettklump till mage som sticker ut. Vad tycker ni?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in