2012-02-16, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Va ?

Köp min bil för tredubbla priset, livet är för kort för att avstå ! är det så du menar ?

Det är så vi blir matade och indoktrinerade i det oekonomiska svenska samhället iaf. Det är sunt att tänka kritiskt. Något som svenska befolkningen behöver bli bättre på.

Var skrev jag att man skall betala högre pris än vad det man köper är värt? Det jag sa var att livet är för kort för att sitta och avstå allt man vill ha bara för att spara pengarna. Sparande är viktigt men det är även viktigt att leva i nuet och göra saker man vill.

Man kan både göra saker man vill och spara pengar.
Citera
2012-02-16, 11:36
Medlem
Det är en bra egenskap så länge det inte går till överdrift. Det är bra att bo i en BRF som är kontant betald, köra en bil som är kontant betald åka på semester och köpa saker utan att behöva låna, osv.

Köp kvalitets-saker som håller länge. Onödigt att kasta bort större pengar på kläder och sånt som blir gammalt fort och bara håller kort tid.

Med ett par hundratusen eller miljon på banken har du ett stort försprång före alla andra i samhället.

Staten vill att vi ska låna och slösa bort våra pengar på konsumtion för det skapar jobb, men det är negativt för den enskildes ekonomi att slösa bort pengarna på onödigt skit.
Senast redigerad av Dr.Bong 2012-02-16 kl. 11:39.
Citera
2012-02-16, 11:47
Citat:
För helvete ändra dig inte Du går ett ekonomiskt rikt liv till mötes.
Till vilken nytta? Han kommer ändå bara att sitta i en nedsliten hyresetta och vagga fram och tillbaka i duschen samtidigt som han tårögt stirrar på kontouttaget från sitt välfyllda konto när han varit tvungen att ta ut en hundring till mat.

Människor som mår fysiskt dåligt över att spendera pengar har ingen nytta av att vara ekonomiskt oberoende eftersom de ändå lever som om de vore luspanka. Hela den här fixeringen vid att äga och spara för framtiden får mig att känna mig trött. Jag ser inget egenvärde i att spara och snåla om man inte direkt sparar till ett mål. Sparande för sparandets egen skull, bara för att man "ska" spara, känns inte vettigt. Vem vet om man ens lever i framtiden? Fan vad ironiskt om man gnetar och sparar och inte unnar sig någonting för att ha en slant på banken om det skulle regna imorgon och så går man och dör och nån jävla släkting eller tonårig avkomma ärver degen och spenderar nästkommande år med att smälla alla ens surt sparade slantar på laktritsshots på krogen.

Citat:
Ursprungligen postat av eddievan
Sailing - The fine art of getting wet and becoming ill, while going nowhere slowly at great expense (equivalent to standing in a cold shower, fully clothed, throwing up, and tearing up $100 bills, while a bunch of other people watch you).
I lol´d.
Senast redigerad av Saccard 2012-02-16 kl. 11:51.
Citera
2012-02-16, 12:13
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Till vilken nytta? Han kommer ändå bara att sitta i en nedsliten hyresetta och vagga fram och tillbaka i duschen samtidigt som han tårögt stirrar på kontouttaget från sitt välfyllda konto när han varit tvungen att ta ut en hundring till mat.

Människor som mår fysiskt dåligt över att spendera pengar har ingen nytta av att vara ekonomiskt oberoende eftersom de ändå lever som om de vore luspanka. Hela den här fixeringen vid att äga och spara för framtiden får mig att känna mig trött. Jag ser inget egenvärde i att spara och snåla om man inte direkt sparar till ett mål. Sparande för sparandets egen skull, bara för att man "ska" spara, känns inte vettigt. Vem vet om man ens lever i framtiden? Fan vad ironiskt om man gnetar och sparar och inte unnar sig någonting för att ha en slant på banken om det skulle regna imorgon och så går man och dör och nån jävla släkting eller tonårig avkomma ärver degen och spenderar nästkommande år med att smälla alla ens surt sparade slantar på laktritsshots på krogen.

I lol´d.

Folks slösa mentalitet är så jävla överdriven.

Är du en sån som inte kan hålla i pengar ? Skulle du blåsa iväg en släktings insparade kapital över en kväll på krogen ?
Jag säger inte att det är något fel i det, krögaren blir ju glad !
Citera
2012-02-16, 12:59
Medlem
Citat:
Folks slösa mentalitet är så jävla överdriven.

Är du en sån som inte kan hålla i pengar ? Skulle du blåsa iväg en släktings insparade kapital över en kväll på krogen ?
Jag säger inte att det är något fel i det, krögaren blir ju glad !

Varför kan man inte spendera pengar och spara? Man behöver inte spara vartenda öre man kan.
Citera
2012-02-16, 13:56
Citat:
Är du en sån som inte kan hålla i pengar ?
Ja och nej. Jag kan spara till en speciell sak om jag gärna vill ha nämnda sak och hett eftersträvar den. Däremot sparar jag inte av princip. Jag har inget konto på banken med si eller så många tusenlappar bara utifall att. Jag lever lite ur hand i mun och så har jag alltid gjort. Det handlar inte om att jag inte har råd att spara. Det finns möjligheter att lägga undan en slant per månad, men jag känner inget behov av det.

Citat:
Skulle du blåsa iväg en släktings insparade kapital över en kväll på krogen ?
Absolut inte. Skulle jag ärva en större summa pengar så skulle jag fortsätta att leva som jag gör. Jag lever sparsamt men jag snålar inte. Jag har inte intresse av att bränna stora mängder pengar på skit men jag spar heller inte. Jag har små inkomster men gör av med ännu mindre, vilket gör att jag i grund och botten visserligen går plus varje månad men ändå inte slösar. Svårt att förklara. Jag försöker helt enkelt inte att fångas upp av spenderbyxorna. Det är inte så att jag automatiskt bränner pengar bara för att jag har dem men jag köper det jag behöver och ersätter det som går sönder. Pengar är helt enkelt inte en stor grej i mitt liv och det säger jag trots att jag varken är rik eller vänstervriden. Jag har helt enkelt små inkomster och ännu mindre utgifter och ännu mindre önskemål vad gäller monetär skaffning i livet.
Citera
2012-02-16, 14:32
Medlem
eddievans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markserilo
Hej! Faaan!

Mitt förhållningssätt till pengar, handla eller spara går som i vågor.

Jag har en ganska bra ekonomi tjänar 45 brutto i månaden, har väl i stort sett alla prylar man kan ha..
Har väl ca 15 tusen i ett lite sparkapital, men kan lätt spara ihop till en större klump om det är något jag vill ha, sen ibland så dippar man under 2500 kr nivån då börjar man svettas lite, men efter ett par månader är man "back on track" igen, till saken, jag mår aldrig dåligt, vare sig jag har stora eller små utgifter, visst kan jag känna mig stolt ibland för att jag kan, om jag vill, leva skitsnålt, typ blodpudding i brödrosten ett par veckor, men sen köper man ett segel för 25 tusen och då mår man fanimej ändå bättre

TS, ta inte livet och pengar på för stort djävla allvar, dom är gjorda runda för att de ska rulla bra.
Sen som du säger, köp inte socker eller annat skit för pengarna, din kropp är ditt tempel

Snart är det båtmässa, på med spenderarbrallorna
Citera
2012-02-16, 14:47
Medlem
submariners avatar
hej,

det kan inte vara så att du mår illa för att du slösar pengar på läsk & andra godsaker som t.ex. ett 4 -pack av gårdagens semlor

om det inte handlar om att du har en kass ekonomi i övrigt, är köp/socker beroende eller liknande så skulle jag snarast ifrågasätta ditt illamående - nog för att det är okej att vara sparsam men samtidigt måste man ju unna sig lite guldkant på tillvaron...
Citera
2012-02-16, 15:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
- nog för att det är okej att vara sparsam men samtidigt måste man ju unna sig lite guldkant på tillvaron...

Allt handlar som vanligt om att hitta balans i tillvaron. TS verkar uppvisa tecken på sjuklig snålhet, sådan snålhet som kommer påverka honom/henne genom hela livet..

I den andra änden av skalan har vi bränna-hela-lönen-inom-3-dagar-efter-den-tjugofemte.

En vettig avvägning är att spara och bygga en buffert på minst 3 månadslöner samtidigt som man unnar sig det man vill ha inom rimliga gränser. Jag köper exempelvis *aldrig* något av en försäljare som söker upp mig, oavsett om det är via telefon eller på gatan och när jag bestämt mig för att köpa en kapitalvara så undersöker jag prisläget och suger på karamellen minst ett par dagar, ofta inser man hur meningslös den där prylen faktiskt är

Det bästa man långsiktigt kan göra för sin egen ekonomi är att köpa värdepapper istället för prylar, jag "konsumerar" aktier och det har gjort mig förhållandevis förmögen..
Citera
2012-02-16, 20:19
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Jag förstår inte ditt problem riktigt om jag ska vara ärlig

Du är skötsam med din ekonomi och tycker inte det är rätt att köpa en massa genmanipulerat massproducerat skräp för dina pengar och sedan undrar du vad det är för fel på dig ?

Mannen ! Du är en av de lyckligt lottade som kan hålla i plånboken !
För helvete ändra dig inte Du går ett ekonomiskt rikt liv till mötes.
Jag tror jag förstår vad du menar, men vad är det för mening att vara rik om man inte använder pengarna?

Jag är definitivt inte speciellt sparsam och behöver inte vara det eftersom det flyter in hyfsat med pengar varje månad. Vi är rätt "duktiga" på att göra av pengar på en massa småutgifter, men jag tycker exempelvis inte att det är roligt att göra av med pengar på kläder. När jag ska handla kläder brukar jag i förväg bestämma mig för att "det här kostar 7 000 kr" och då känns det inte alls...
Citera
2012-02-16, 20:36
Medlem
Lightinthedarks avatar
Det är inget fel på dig Ts kan jag säga jag är typ likadan, tänker att nu ska jag köpa godis eller kläder och andra grejer, tänker igenom allt möjligt från märken, vilket godis, dricka, hur mycket.. men sen tänker jag "nä jag borde spara pengarna till nåt jag verkligen vill ha eller behöver istället..ibland när jag har köpt nåt onödigt mår jag lite dåligt, tänker att fan nu slösade jag pengar igen.

Är såhär att när jag befinner mig i affären, vare sig om jag ska köpa kläder eller bara godis så stryker jag ner det jag vill ha och jämn för priserna för att sen inte köpa nåt för att jag har känt att jag vill inte spendera pengarna lol.
Citera
2012-02-16, 20:56
Medlem
Enydrions avatar
tja , det är inte på stora inkomster man blir rik, det är på små utgifter, tja jag brukar köpa mina bilar nya och kontant (men inte så ofta) och hus har jag utan några lån...

jag tycker det känns bra att jag tex kan skita i att jobba i tio år eller så utan några problem

problem skulle jag nog säga att du har om du fortsätter spara i tiotals år utan att investera i typ boende bil etc...

om man tex rökar, köpter några st kvällstidnignar , läsk osv, samt köper allt på avbetalning, så kommer du om du är sparsam att kunna köpa mycket mer än en sådan person gör under sitt liv, för denne kommer att betala en himla stor procent av sin inkomst i låneräntor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in