Citat:
Ursprungligen postat av Markserilo
Hej!
Idag köpte jag t.ex. tre läskflaskor för 45 kronor och jag blir alldeles äcklad av att slösa pengar på sådant som bara är tillfälligt! Dessutom försöker jag att sluta med allt sött och såfort jag har lite pengar kontant går jag och köper äckliga sockersaker till helt sjuka priser! Varför? Varför mår jag illa av att slösa pengar? Jag lever bara på bidragsdelen av studiemedlet (2.5k ungefär) och såfort jag köper något mår jag illa. När någon annan sedan köper något till mig, för låt säga 200 kronor (t.ex. en parfym, min mor) mår jag också illa då jag tänker på allt jag kunde ha köpt för de...
Vad är problemet med mig!! Sen sparar jag till någonting, t.ex. en dator och köper den för låt säga 8k, då mår jag illa trots att det var mitt mål!
Faaaan!
I japan gav staten ut kuponger gratis som gick att handla för, d.v.s. de gav bort pengar.
Detta för att de ville få igång att folk handlade, Japanarna är enormt "ekonomiska", staten såg det som en risk att folk inte handlar..
Torde vara en släng av den "sjukan" du fått, vilken i och för sig är att föredra framför slösa-bacillen
Skaffa en segelbåt, då får du inga problem med sparade pengar
Sailing - The fine art of getting wet and becoming ill, while going nowhere slowly at great expense (equivalent to standing in a cold shower, fully clothed, throwing up, and tearing up $100 bills, while a bunch of other people watch you).