• 1
  • 2
2012-02-15, 15:45
Medlem
Hej!

Idag köpte jag t.ex. tre läskflaskor för 45 kronor och jag blir alldeles äcklad av att slösa pengar på sådant som bara är tillfälligt! Dessutom försöker jag att sluta med allt sött och såfort jag har lite pengar kontant går jag och köper äckliga sockersaker till helt sjuka priser! Varför? Varför mår jag illa av att slösa pengar? Jag lever bara på bidragsdelen av studiemedlet (2.5k ungefär) och såfort jag köper något mår jag illa. När någon annan sedan köper något till mig, för låt säga 200 kronor (t.ex. en parfym, min mor) mår jag också illa då jag tänker på allt jag kunde ha köpt för de...

Vad är problemet med mig!! Sen sparar jag till någonting, t.ex. en dator och köper den för låt säga 8k, då mår jag illa trots att det var mitt mål!

Faaaan!
Citera
2012-02-15, 16:02
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Du är snål, grattis - du är en vettig person.
Citera
2012-02-15, 16:06
Medlem
Vikingsdotters avatar
Samma här, varje gång jag köper något tänker jag att de där pengarna borde jag ha sparat till framtiden när jag ska flytta hemifrån mm, även om det bara är 60 kr eller nåt. Nu ska jag ENDAST köpa det jag verkligen behöver (körlektioner och sånt, inga nya kläder eller prylar) ända tills jag är klar med studierna och får jobb.
Citera
2012-02-15, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingsdotter
Samma här, varje gång jag köper något tänker jag att de där pengarna borde jag ha sparat till framtiden när jag ska flytta hemifrån mm, även om det bara är 60 kr eller nåt. Nu ska jag ENDAST köpa det jag verkligen behöver (körlektioner och sånt, inga nya kläder eller prylar) ända tills jag är klar med studierna och får jobb.

Jo. Men jag tvivlar på att mitt beteende slutar iom att jag börjar jobba, sommarjobbade förra året och fick in 34k över 3 månader, och jag har fortfarande 33k av dessa kvar. När jag dessutom slösade första tusenlappen mådde jag illa så att jag nästan ville ta livet av mig..
Citera
2012-02-15, 16:14
Medlem
Vikingsdotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markserilo
Jo. Men jag tvivlar på att mitt beteende slutar iom att jag börjar jobba, sommarjobbade förra året och fick in 34k över 3 månader, och jag har fortfarande 33k av dessa kvar. När jag dessutom slösade första tusenlappen mådde jag illa så att jag nästan ville ta livet av mig..

Ja då var det ju lite värre...
Citera
2012-02-15, 16:46
Medlem
Citat:

tror du överdriver rätt hårt men visst kan jag känna igen mig till viss del. Nu när jag jobbar och kan köpa vad jag vill iprincip så sparar jag ändå något kopiöst för jag vet att pengarna kommer behövas i framtiden om jag ska studera tex. Det är inget negativt med ditt beteende utom de fetstilta då. Om du nu är seriös med den biten kanske du ska söka hjälp!
Citera
2012-02-15, 18:30
Medlem
Legolasses avatar
Känslan av förlust infinner sig ofta när pengar spenderas, och i många fall är det nog bra. I ditt fall däremot låter det nästan som att du lider av fobi. Botas snabbt med KBT - spendera mera!

Skämt åsido, tycker jag att du bara ska köpa saker du behöver (!= läsk). När du känner ett riktigt sug i köptarmen tycker jag att du ska sova på saken. Gärna flera nätter.
Citera
2012-02-15, 19:38
Medlem
TripleXLs avatar
Jag förstår inte ditt problem riktigt om jag ska vara ärlig

Du är skötsam med din ekonomi och tycker inte det är rätt att köpa en massa genmanipulerat massproducerat skräp för dina pengar och sedan undrar du vad det är för fel på dig ?

Mannen ! Du är en av de lyckligt lottade som kan hålla i plånboken !
För helvete ändra dig inte Du går ett ekonomiskt rikt liv till mötes.
Citera
2012-02-15, 20:51
Medlem
Jag känner till viss del igen det där. Jag har en gammal tjock-tv, en gammal bil jag haft i 100 år (som jag inte kör en meter längre än nödvändigt), köper ytterst sällan nya kläder (och när jag gör det har jag en slags beslutsångest i flera dagar och har på mig plagget så ofta jag kan för att motivera min investering) och så vidare. Jag har inte köpt nya möbler på år heller, inte ens nya gardiner.

Jag har utvecklat en slags egenhet att jag redan i butiken går och stryker runt det jag egentligen vill ha, men konstaterar sedan att "Nej, det är för dyrt. Pengarna kan behövas till annat".

Det är en bra egenskap. Idag har jag inte en enda lånad krona, inga skulder eller betalningsanmärkningar och lever ändå i en hygglig standard, eftersom jag tar hand om vad jag redan har.

Var stolt istället.
Citera
2012-02-16, 07:33
Medlem
Låter som du kommer ha rätt trist i framtiden och jag skulle försöka bli av med problemet. Du behöver inte slösa allt men livet är för kort för att avstå från allt man vill ha för att det är för dyrt.
Citera
2012-02-16, 07:49
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogg
Låter som du kommer ha rätt trist i framtiden och jag skulle försöka bli av med problemet. Du behöver inte slösa allt men livet är för kort för att avstå från allt man vill ha för att det är för dyrt.

Va ?

Köp min bil för tredubbla priset, livet är för kort för att avstå ! är det så du menar ?

Det är så vi blir matade och indoktrinerade i det oekonomiska svenska samhället iaf. Det är sunt att tänka kritiskt. Något som svenska befolkningen behöver bli bättre på.
Citera
2012-02-16, 08:24
Medlem
eddievans avatar
Citat:
Hej!

Idag köpte jag t.ex. tre läskflaskor för 45 kronor och jag blir alldeles äcklad av att slösa pengar på sådant som bara är tillfälligt! Dessutom försöker jag att sluta med allt sött och såfort jag har lite pengar kontant går jag och köper äckliga sockersaker till helt sjuka priser! Varför? Varför mår jag illa av att slösa pengar? Jag lever bara på bidragsdelen av studiemedlet (2.5k ungefär) och såfort jag köper något mår jag illa. När någon annan sedan köper något till mig, för låt säga 200 kronor (t.ex. en parfym, min mor) mår jag också illa då jag tänker på allt jag kunde ha köpt för de...

Vad är problemet med mig!! Sen sparar jag till någonting, t.ex. en dator och köper den för låt säga 8k, då mår jag illa trots att det var mitt mål!

Faaaan!

I japan gav staten ut kuponger gratis som gick att handla för, d.v.s. de gav bort pengar.

Detta för att de ville få igång att folk handlade, Japanarna är enormt "ekonomiska", staten såg det som en risk att folk inte handlar..

Torde vara en släng av den "sjukan" du fått, vilken i och för sig är att föredra framför slösa-bacillen

Skaffa en segelbåt, då får du inga problem med sparade pengar

Sailing - The fine art of getting wet and becoming ill, while going nowhere slowly at great expense (equivalent to standing in a cold shower, fully clothed, throwing up, and tearing up $100 bills, while a bunch of other people watch you).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in