2012-02-15, 15:13
Medlem
lilla-ks avatar
Hej!
Finns det någon direkt bmi gräns för när man tvingas hamna på slutenvård p.g.a anorexi?
Citera
2012-02-15, 22:29
Medlem
Prozacbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilla-k
Hej!
Finns det någon direkt bmi gräns för när man tvingas hamna på slutenvård p.g.a anorexi?

Vet inte om det finns någon direkt gräns, tror däremot att man förutom vikt även noga kollar puls, temp och blodtryck. Kommer inte ihåg exakt vad jag vägde när jag blev inlagd, men jag var dessutom kraftigt uttorkad också så njurarna tog stryk. Tror som sagt att det är flera faktorer man tittar på, men du får ta min info med en nypa salt. Var inte riktigt med i matchen vid tillfället om man säger så.
Citera
2012-02-16, 01:58
Medlem
Man kan hamna på slutenvården pga anorexia nervosa om man har bmi lägre än 17. Om man vägrar så har de rätt att skriva lpt intyg som sedan skall godkännas av överläkare efter samtal med patienten. Är patienten psykotisk så kan man denna få lpt även om den inte visar större vägran att läggas in.
Citera
2012-02-27, 20:58
Medlem
coco.cs avatar
Man kan hamna i slutenvården med ett bmi mer än 17. Som prozacbitch säger beror det mer på hur kroppen mår i övrigt än vikten.
Citera
2012-02-28, 09:19
Medlem
minmiins avatar
Som jag förstått det är ett BMI under 14 väldigt riskabelt om man inte vill få LPT.
Citera
2012-02-29, 07:42
Medlem
Slutenvård för anorexi beror ganska så sällan på vilket bmi man har.
Det kan variera från bmi 18-9, vad om är mycket viktigare är i vilket skick kroppen är i. Om man får hjärt/njur/lever problem, har dåliga värden, om man tex. inte dricker vatten brukar man ganska så snabbt bli inlagd.

Sen är ju en sak som kan hända att man får lpt (lagen om psykiatrisk tvångsvård) för sin anorexi, om man tex. saknar sjukdomsinsikt, är i för dåligt fysiskt skick mm.
Citera
2012-03-01, 15:04
Medlem
Prometeuss avatar
Tyckte det här var lite kul... :P http://i.imgur.com/JeQHZ.png
Citera
2012-05-15, 19:32
Medlem
14 = tvångsvård. däremot kan man bli tvångsremitterad på ett högre bmi.
Citera
2012-05-16, 23:36
Medlem
Jag vet inte, men skulle gissa på att de lägger större vikt i patientens psykiska tillstånd vid en tvångsinläggning då anorexi inte är en kroppslig sjukdom utan en psykisk sjukdom som ger fysiska resultat.
Slutenvården bedriver bara ren sjukvård i det akuta skedet och riktar sedan in sig på den psykiska biten med samtal och terapi och så vidare.
Citera
2012-05-20, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makewar
14 = tvångsvård. däremot kan man bli tvångsremitterad på ett högre bmi.

man åker inte atomatiskt på tvångsvård för ett bmi under 14.
jag har vid flera tillfäller haft lägre bmi än då, som läkare vetat om och inte fått tvångsvård för det.
Det är mkt annat som spelar roll, bmi är bara en liten liten aspekt.
Jag blev tex utslängd från slutenvård på capio med bmi 13.4 till psyk där de sedan skrev av mitt lpt efter ett tag och skrev ut mig.
Och med bmi 11 skrev jag in mig själv frivilligt, men hade jag försökt skriva ut mig då så hade jag säkert åkt på tvång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in