• 1
  • 2
2012-02-15, 09:56
Bannlyst
hej,
jag anvnder windows 7 professional och allt har fungerat som det ska frut.
mitt problem r att jag r admin men kan inte komma t vissa funktioner p datorn. t.ex ska filer/program, komma t vissa system mappar.
Jag kan inte byta bakgrundsbild lngre.
Jag har kollat att det inte skapats ngot annat acc o det r endast mitt admin acc som finns. Har inga virus vad jag vet, kr AVAST free antivirus. har anvnt det frut o det har skyddat bra.

Funderat p att gra en backup, installera om windows och terstlla men osker p om det hjlper.
Frga grna om ni vill veta ngot fr jag r inget data snille, kan det mesta men inte lsningar till sna hr problem.
Citera
2012-02-15, 10:21
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det lter som du inte r inloggad som " ordentlig " administratr

Prova detta som beskrivs p lnken -> http://windowstips.nu/logga-in-som-administrator/
Citera
2012-02-15, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork

Prova detta som beskrivs p lnken -> http://windowstips.nu/logga-in-som-administrator/
Jag vet inte hur jag ska komma t CMD utan att ska efter det i start. Nu kan jag inte ens ndra tabs, allt stlls in i windows 7 basic men kan inte ndras.
Citera
2012-02-15, 16:53
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
r detta en skoldator med utan ngra rttigheter?

Du kommer inte ens t kommandot? " gpedit.msc "
Citera
2012-02-15, 16:58
Bannlyst
jag har kommit in i CMD nu och skrivit det men det str "THE USER NAME COULD NOT BE FOUND. MORE HELP IS AVAILABLE BY TYPING *NET HELPMSG 2221*."
Skrev in det, o det str igen "THE USER NAME COULD NOT BE FOUND."
vad f*n ska man gra!? Backup och om installation tror jag det blir ikvll eller imorn..
Citera
2012-02-15, 17:00
Bannlyst
Citat:
r detta en skoldator med utan ngra rttigheter?

Du kommer inte ens t kommandot? " gpedit.msc "
Det r min egna dator som jag har hemma, win 7 64 bit.
om "local group policy editor" ska komma upp nr jag skriver in "gpedit.msc s funka det.
Citera
2012-02-15, 17:07
Bannlyst
nu skrev jag in "net user administrator /active:yes" o det str "system error 5 has occurred. access is denied." vet inte vad jag ska gra. hjlp!
Citera
2012-02-15, 17:46
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thevandor23
nu skrev jag in "net user administrator /active:yes" o det str "system error 5 has occurred. access is denied." vet inte vad jag ska gra. hjlp!
Tycker att den pratar klarsprk.
Citera
2012-02-18, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Tycker att den pratar klarsprk.
Men hur dum tror du jag r?! Klart jag fattar att jag inte har ngon tkommst! Jag frgar efter hjlp om VAD jag ska gra inte vad det str.. Svara inte om du inte kan hjlpa!
Citera
2012-02-18, 14:01
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thevandor23
Men hur dum tror du jag r?! Klart jag fattar att jag inte har ngon tkommst! Jag frgar efter hjlp om VAD jag ska gra inte vad det str.. Svara inte om du inte kan hjlpa!

Du kanske borde leta efter ORSAKEN till dina problem,hellre n att spendera tid p att frska KRINGG dina problem!

Det finns t.ex. smittor som "lser" dina mjligheter att anvnda vissa inbyggda funktioner (d funktionerna gr att du kan eliminera smittorna) Har du underkt det alternativet??

Tnk igenon VAD du gjort de 20-30 gngerna som du anvnt datorn?
Vilka ndringar har du gjort? Varfr? (vissa ndringar slr inte igenom frren du startat om datorn)

Kolla i t.ex. loggboken om du hittar ngot dri!

Starta i felskert lge och se om du har samma problem dri?
Citera
2012-02-18, 14:07
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Man skall vara medveten om att detta endast skall anvndas tillflligt!

Aktiverar man det inbyggda Admin-kontot s stngs en hel massa inbyggda skyddsfunktioner av.
Du fr MASSA frsmringar nr man aktiverar det kontot..
Det finns trots allt en ANLEDNING till varfr det inbyggda Admin-kontot r inaktiverat frn start!

Bara fr att man KAN kra in sin bil i en bergvgg, s innebr det inte att man SKALL gra s!
(Av uppenbara anledningar.. )
Citera
2012-02-18, 22:02
Medlem
Hi-Techs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Man skall vara medveten om att detta endast skall anvndas tillflligt!

Aktiverar man det inbyggda Admin-kontot s stngs en hel massa inbyggda skyddsfunktioner av.
Du fr MASSA frsmringar nr man aktiverar det kontot..
Det finns trots allt en ANLEDNING till varfr det inbyggda Admin-kontot r inaktiverat frn start!

Bara fr att man KAN kra in sin bil i en bergvgg, s innebr det inte att man SKALL gra s!
(Av uppenbara anledningar.. )
Ehh, vilka frsmringar medfr detta? Jag har jobbat som IT-konsult i mnga r och har _aldrig_ hrt talas om ngra nackdelar att aktivera admin-kontot. Sjlvklart ska man inte anvnda kontot i vardagligt bruk men det finns ingen anledning att inte aktivera kontot s vitt jag vet.

TS; Flj mina vgledningar och terkom om du fr problem;
1. G in p datorhantering;
Start -> Hgerklicka p "Dator" -> Hantera; Klicka ned "Lokala anvndare och grupper" -> Grupper -> Dubbelklicka p "administratrer" och kolla om ditt konto ligger med i den gruppen. Om inte; Prova att lgga till dig sjlv:
Fungerar det? Starta om din dator.
Fungerar det inte? Fortstt med steg 2.

2. G in p datorhantering igen enligt guiden ovan.
Klicka ned "Lokala anvndare och grupper" och markera "Anvndare" -> Dubbelklicka p "Administratr" -> r "Kontot r inaktivt" ibockad; Bocka ur denna bock och "OK".
Fungerar det? Fortstt med steg 3a.
Fungerar det inte? Fortstt med steg 3b

3a. Hgerklicka p kontot "Administratr" och vlj "Ange lsenord" -> Ange ett lsenord som du kommer ihg. Efter detta (om det fungerar), fortstt till steg 4 annars 3b.

3b. Ladda ned pnordahl password reset och flj instruktionerna fr att lsa upp och stta ett lsenord p admin-kontot. ISO image finns hr; http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/cd110511.zip . Behver du hjlp med detta r det bara att skicka PM eller skriva i trden.

4. Vl inne p kontot "Administratr", g in p "Datorhantering" -> "Lokala anvndare och grupper" -> Grupper -> lgg till ditt egna konto i gruppen "Administratrer". Ja' ' frdiiiiiig :P

Lycka till! Dra ivg ett PM om du behver hjlp. Knner mig spass snll idag att jag kan fixa det t dig remotely om du vill
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in