2012-02-15, 03:11
Medlem
förra året så var jag arbgetslös jan-mars. därefter fick jag ett deltidsjobb med en månadslön på 5-13K varje månad, d.v.s. det skiljde sig väldigt mycket månad till månad. hela året hade jag kvar bostadsbidraget eftersom vissa månader var jag berrättad medan andra inte.

fick hem en lapp på att min inkomst varit 96000 förra året och att jag fått 6K för mycket, står dock inget om återbetalning fast det kommer väl sen antar jag.

nu till min frågor:

1. Kan jag ringa in och be de ta bort summan för jan-mars eftersom jag inte hade inkomst de månaderna?
2. Jag har inga pengar att ta ifrån för att betala dessa 6K, hur ska jag göra?
3. Nu har jag ingen inkomst, eventuellt får jag det senare men då återkommer vi i samma sits som förra året, hur ska jag göra?
Citera
2012-02-15, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hojen29
förra året så var jag arbgetslös jan-mars. därefter fick jag ett deltidsjobb med en månadslön på 5-13K varje månad, d.v.s. det skiljde sig väldigt mycket månad till månad. hela året hade jag kvar bostadsbidraget eftersom vissa månader var jag berrättad medan andra inte.

fick hem en lapp på att min inkomst varit 96000 förra året och att jag fått 6K för mycket, står dock inget om återbetalning fast det kommer väl sen antar jag.

nu till min frågor:

1. Kan jag ringa in och be de ta bort summan för jan-mars eftersom jag inte hade inkomst de månaderna?
2. Jag har inga pengar att ta ifrån för att betala dessa 6K, hur ska jag göra?
3. Nu har jag ingen inkomst, eventuellt får jag det senare men då återkommer vi i samma sits som förra året, hur ska jag göra?

1). Nej! Bostadsbidraget baseras på hela årsinkomsten. Inte enstaka månader. Så det kvittar att du har haft 0 kr i inkomst i 3 månader. Det är därför det är så viktigt att anmäla ändringar i årsinkomst.

2) Prata med Försäkringskassan angående delbetalning

3) Ska du jobba i år igen? Även om du kommer att ha en varierande inkomst, så måste du beräkna en preliminär årsinkomst. Beräkna då hellre beloppet för högt för att slippa återbetalning. Annars ansöker du nu och anger 0 kr i inkomst. Om du får jobb, så skickar du in en ny blankett för att anmäla ändringar och anger ny beräknad årsinkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in