Citat:
Ursprungligen postat av hojen29
frra ret s var jag arbgetsls jan-mars. drefter fick jag ett deltidsjobb med en mnadsln p 5-13K varje mnad, d.v.s. det skiljde sig vldigt mycket mnad till mnad. hela ret hade jag kvar bostadsbidraget eftersom vissa mnader var jag berrttad medan andra inte.
fick hem en lapp p att min inkomst varit 96000 frra ret och att jag ftt 6K fr mycket, str dock inget om terbetalning fast det kommer vl sen antar jag.
nu till min frgor:
1. Kan jag ringa in och be de ta bort summan fr jan-mars eftersom jag inte hade inkomst de mnaderna?
2. Jag har inga pengar att ta ifrn fr att betala dessa 6K, hur ska jag gra?
3. Nu har jag ingen inkomst, eventuellt fr jag det senare men d terkommer vi i samma sits som frra ret, hur ska jag gra?
1). Nej! Bostadsbidraget baseras p hela rsinkomsten. Inte enstaka mnader. S det kvittar att du har haft 0 kr i inkomst i 3 mnader. Det r drfr det r s viktigt att anmla ndringar i rsinkomst.
2) Prata med Frskringskassan angende delbetalning
3) Ska du jobba i r igen? ven om du kommer att ha en varierande inkomst, s mste du berkna en preliminr rsinkomst. Berkna d hellre beloppet fr hgt fr att slippa terbetalning. Annars ansker du nu och anger 0 kr i inkomst. Om du fr jobb, s skickar du in en ny blankett fr att anmla ndringar och anger ny berknad rsinkomst.