2012-02-15, 01:40
Medlem
Jag är helt ny inom programmering och kämpar för att lära mig C#. Mest som hjärngympa, det är grymt kul och utmanande . Satt med BASIC när det var "hett".

Jag undrar om ni känner till något sätt att få alla classer,namespaces,funktioner; allt som har {...} och lite till att in-ringas i fyrkanter. Och fyrkanter i fyrkanter osv.

Inbillar mig att det vore skönt när man har funktioner i funktioner och en massa villkor osv.

Ursäkta om frågan är lite konstig eller ställd på fel ställe

Tack på förhand,

Sharky
Citera
2012-02-15, 01:49
Medlem
myts avatar
menar du att det skulle underlätta att se var funktioner börjar och slutar?
Vet inte om du redan gör det men ifall du använder klaffarna på rätt sätt:
Alltså radbytning;

private void snus()
{

}

Samt att du håller koll på indragningarna

MVH
Citera
2012-02-15, 01:56
Medlem
Det går ju, precis som du säger, att se relativt lätt om man håller sig till sedvänjan så att säga.

Men jag fick som en fantasi om en "box", dvs en ofylld fyrkant, som innesluter varje funktion.

Kanske är helt onödigt när man väl får in snittsen och ögat för koden.
Citera
2012-02-15, 02:52
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sharkyman
Det går ju, precis som du säger, att se relativt lätt om man håller sig till sedvänjan så att säga.

Men jag fick som en fantasi om en "box", dvs en ofylld fyrkant, som innesluter varje funktion.

Kanske är helt onödigt när man väl får in snittsen och ögat för koden.
Typ som Indent Guides? Sök efter dito i Visual Studio > Tools > Extension Manager för att installera. Hade någon annan extension förut som var lite diskretare, men den minns jag inte vad den hette. Men det är klart att man kan göra färgerna lite diskretare även i Indent Guides.

En annan feature som redan är inbyggd i VS är ju att du kan fälla ihop koden, det är bara att klicka på minustecknena ute i vänstermarginalen eller högerklicka i sourcen > Outlining > Collapse to Definitions. Att hovra ute i vänsterkanten i höjd med minustecknena highlightar aktuellt kodblock.

Ytterligare ett hjälpmedel är att du kan wrappa koden i #region/#endregion för att definiera egna ihopfällbara regioner.

http://i43.tinypic.com/2ui9gua.png visar både regioner, ihopfälld kod och Indent Guides.

Att använda #region/#endregion inuti metoder som i screenshoten är dock inget jag rekommenderar, jag inkluderade det mest för att visa att du kan lägga dem var du vill. Är en metod så stor och komplex att du behöver gruppera koden på det sättet, så är metoden felbyggd och bör refactoras.
Senast redigerad av gadzoox 2012-02-15 kl. 02:56.
Citera
2012-02-15, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Typ som Indent Guides? Sök efter dito i Visual Studio > Tools > Extension Manager för att installera. Hade någon annan extension förut som var lite diskretare, men den minns jag inte vad den hette. Men det är klart att man kan göra färgerna lite diskretare även i Indent Guides.

En annan feature som redan är inbyggd i VS är ju att du kan fälla ihop koden, det är bara att klicka på minustecknena ute i vänstermarginalen eller högerklicka i sourcen > Outlining > Collapse to Definitions. Att hovra ute i vänsterkanten i höjd med minustecknena highlightar aktuellt kodblock.

Ytterligare ett hjälpmedel är att du kan wrappa koden i #region/#endregion för att definiera egna ihopfällbara regioner.

http://i43.tinypic.com/2ui9gua.png visar både regioner, ihopfälld kod och Indent Guides.

Att använda #region/#endregion inuti metoder som i screenshoten är dock inget jag rekommenderar, jag inkluderade det mest för att visa att du kan lägga dem var du vill. Är en metod så stor och komplex att du behöver gruppera koden på det sättet, så är metoden felbyggd och bör refactoras.

Tackar och bockar för det informativa svaret Tror jag har hittat vad jag sökte nu!
Citera
2012-02-16, 01:17
Medlem
Jag har faktiskt ytterligare en fråga: Finns det någon add-in som gör att om man t ex tabbar en funktion ett steg så följer allt inom {} med?

Tusen tack,

Sharky
Citera
2012-02-16, 08:40
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sharkyman
Jag har faktiskt ytterligare en fråga: Finns det någon add-in som gör att om man t ex tabbar en funktion ett steg så följer allt inom {} med?

Tusen tack,

Sharky
Det är väl inte svårare än att du markerar hela funktionen och trycker tab / shift-tab.
Men varför vill du flytta funktioner i sidled? Låt visual studio ta hand om det istället, VS har grymt bra koll på indentering. Tryck ctrl-k ctrl-d för att autoformatera.
Citera
2012-02-17, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Det är väl inte svårare än att du markerar hela funktionen och trycker tab / shift-tab.
Men varför vill du flytta funktioner i sidled? Låt visual studio ta hand om det istället, VS har grymt bra koll på indentering. Tryck ctrl-k ctrl-d för att autoformatera.

Jo, jag tankar hem en hel del från nätet och lånar.

Hmm, jag får ett meddelande längst ned i VB som säger att ctrl-k och d är bundna till att kontrollera (parallella uppdrag) som är för tillfället icke-tillgängliga. (men på engelska givetvis)
Citera
2012-02-17, 02:49
Medlem
Jag hittade lösningen för mig behövde jag köra ctrl k ctrl f istället. Tack så mycket för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in