Citat:
Ursprungligen postat av sharkyman
Det går ju, precis som du säger, att se relativt lätt om man håller sig till sedvänjan så att säga.
Men jag fick som en fantasi om en "box", dvs en ofylld fyrkant, som innesluter varje funktion.
Kanske är helt onödigt när man väl får in snittsen och ögat för koden.

Typ som
Indent Guides? Sök efter dito i Visual Studio > Tools > Extension Manager för att installera. Hade någon annan extension förut som var lite diskretare, men den minns jag inte vad den hette. Men det är klart att man kan göra färgerna lite diskretare även i Indent Guides.
En annan feature som redan är inbyggd i VS är ju att du kan fälla ihop koden, det är bara att klicka på minustecknena ute i vänstermarginalen eller högerklicka i sourcen > Outlining > Collapse to Definitions. Att hovra ute i vänsterkanten i höjd med minustecknena highlightar aktuellt kodblock.
Ytterligare ett hjälpmedel är att du kan wrappa koden i #region/#endregion för att definiera egna ihopfällbara regioner.
http://i43.tinypic.com/2ui9gua.png visar både regioner, ihopfälld kod och Indent Guides.
Att använda #region/#endregion inuti metoder som i screenshoten är dock inget jag rekommenderar, jag inkluderade det mest för att visa att du kan lägga dem var du vill. Är en metod så stor och komplex att du behöver gruppera koden på det sättet, så är metoden felbyggd och bör refactoras.