• 1
  • 2
2012-02-15, 00:45
Medlem
zuttilis avatar
Min flickvän köpte härom veckan en ny dator från MediaMarkt, men den är verkligen jätteseg, men jag som "hållt" på med mycket, dvs spelat mycket pc spel under 10 års tid och fixat med datorer i övrigt tycker ändå att hårdvaran i datorn ser helt okej ut.

Det är av märket emachines, modell E443 den kommer med alla senaste drivrutinerna och gick på cirkus 3500:-.

Hårdvara:
AMD dual-core E300 processor
Amd radeon HD 6310
2 gb ram minne
320gb hdd

Nån som vet om emachine bara gör skitdatorer i allmänhet eller kan det vara nått fel på min hård/mjukvara?

Mvh zuttili
Citera
2012-02-15, 00:49
Medlem
crillecrilles avatar
Tryck i 2GB ytterligare med minne(om möjligt). Det kommer göra under.
Citera
2012-02-15, 00:57
Medlem
zuttilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderhoken
Vad hade du räknat med för en dator för 3500:-

Nu var det ju inte så att det var min dator, och inte heller jag som betalt för den.
Men för att svara på din fråga så hade väl min flickvän räknat med att man kunde köra VLC och sitta på facebook på den. Om en splitterny datorn inte ens klarar det så ser jag ingen mening med att ens tillverka en sån dator.

Därav frågeställningen.
Citera
2012-02-15, 01:00
Medlem
zuttilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille

Jo får väl göra det. Såg att Samsung sålde en i princip likadan dator på elgiganten där allt var detsamma förutom att den hade 2GB ram mer. Dock kostade den 200kr MINDRE än denna.

Men men, jag kan väl bara skylla mig själv som släpper iväg kvinnan min på en elektronik butik själv med mamma hennes..

Till hennes försvar så är ju datorn iallafall väldigt snygg! Tydligen jätteviktigt numera..
Citera
2012-02-15, 01:02
Medlem
Jag hade:

Tryckt in mer ram (om det går)

Formaterat skiten... De trycker in jävla massa program och skit nuförtiden som följer med datorn... Bort med allt det och installera saker ni behöver... alltså INTE emachines powertoolbar + annat skräp!
Citera
2012-02-15, 01:19
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuttili
Jo får väl göra det. Såg att Samsung sålde en i princip likadan dator på elgiganten där allt var detsamma förutom att den hade 2GB ram mer. Dock kostade den 200kr MINDRE än denna.

Men men, jag kan väl bara skylla mig själv som släpper iväg kvinnan min på en elektronik butik själv med mamma hennes..

Till hennes försvar så är ju datorn iallafall väldigt snygg! Tydligen jätteviktigt numera..
Minnet kostar dock inte mer än ett par hundra spänn, max.

Det är sjukt viktigt, folk kan tycka saker om den annars. Alla vet att utseendet påverkar prestandan något kopiöst.
Senast redigerad av crillecrille 2012-02-15 kl. 01:27.
Citera
2012-02-15, 10:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Troligtvis är datorn utrustad med 1 st 2Gb minneskort. Det finns plats för totalt 2 st minneskort, men vanligtvis sitter det bara ett kort i och en minnesplats är ledig.

Nackdelen är dock att minneskontrollern har två kanaler, men sitter bara ett minne i så blir minnesprestandan bara hälften och detta märks framförallt på grafiken som i denna dator använder primärminnet.

Om det redan sitter i 1 st 1Gb minnen i så blir inte prestandaskillnaden så stor om man byter ut mot 2 st 2 Gb. Men om det bara är en 2Gb i nu så kommer ytterligare en 2Gb minne att ge väldigt stor prestandaförbättring.

Så första steget är att se till att det sitter två stycken minneskort i datorn. Detta gäller för övrigt alla bärbara datorer (utom minibärbara) som är tillverkade de senaste fem åren då i princip alla har dubbla minneskanaler.
Citera
2012-02-15, 10:34
Medlem
Flamesofhells avatar
Citat:
Vad menar du med "såna där datorer"? Laptops? Samsung-laptops?

Aj då, var inte riktigt vaken!
Trodde inte att det var en laptop
Citera
2012-02-15, 10:50
Medlem
Sikkans avatar
Processorn är väl i segaste laget och det bör vara den som påverkar prestandan mest.. ni lär ju kolla hur mycket RAM som används också innan man kastar i massa sånt som ändå inte kommer påverka prestandan.

Själva märket på datorn spelar ingen roll. Det är innehållet som räknas och denna gång är det riktigt trött hårdvara..sen om det hade varit ASUS som byggt datorn hade varit skitsamma.

edit* sen hur man kan tycka att en emachine är snygg vete fan :P
Citera
2012-02-15, 11:23
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Troligtvis är datorn utrustad med 1 st 2Gb minneskort. Det finns plats för totalt 2 st minneskort, men vanligtvis sitter det bara ett kort i och en minnesplats är ledig.

Nackdelen är dock att minneskontrollern har två kanaler, men sitter bara ett minne i så blir minnesprestandan bara hälften och detta märks framförallt på grafiken som i denna dator använder primärminnet.

Om det redan sitter i 1 st 1Gb minnen i så blir inte prestandaskillnaden så stor om man byter ut mot 2 st 2 Gb. Men om det bara är en 2Gb i nu så kommer ytterligare en 2Gb minne att ge väldigt stor prestandaförbättring.

Så första steget är att se till att det sitter två stycken minneskort i datorn. Detta gäller för övrigt alla bärbara datorer (utom minibärbara) som är tillverkade de senaste fem åren då i princip alla har dubbla minneskanaler.
Jag tänker mer på att Windows slipper använda HDD som arbetsminne. Det är helt säkert det som gör att upplevelsen är så "seg". Tror inte att flickvännen märker någon som helst skillnad på singel- eller dual-channel i sin dagliga användning, även om det så klart är bättre alla gånger.
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Processorn är väl i segaste laget och det bör vara den som påverkar prestandan mest.. ni lär ju kolla hur mycket RAM som används också innan man kastar i massa sånt som ändå inte kommer påverka prestandan.

Själva märket på datorn spelar ingen roll. Det är innehållet som räknas och denna gång är det riktigt trött hårdvara..sen om det hade varit ASUS som byggt datorn hade varit skitsamma.

edit* sen hur man kan tycka att en emachine är snygg vete fan :P
Jaså? Vad är det som gör att den inte klarar av Facebook och Aftonbladet?
Citera
2012-02-15, 11:42
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Jag tänker mer på att Windows slipper använda HDD som arbetsminne. Det är helt säkert det som gör att upplevelsen är så "seg". Tror inte att flickvännen märker någon som helst skillnad på singel- eller dual-channel i sin dagliga användning, även om det så klart är bättre alla gånger.

Jaså? Vad är det som gör att den inte klarar av Facebook och Aftonbladet?

Ja inte vet jag.. nåt fel på datorn? ganska ospecificerad felbeskrivning? vad är det som inte funkar? sidorna? segt att ladda? banners som hackar? scrollningen som hackar? funkar andra sidor? är det problem med internetuppkopplingen?

och som sagt, du bör ju först kontrollera hur mycket RAMminne som används... jag har svårt att se att en dator med Win7 KRÄVER mer än 2 GB RAM..det bör fungera alldeles utmärkt.
Citera
2012-02-15, 12:41
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Ja inte vet jag.. nåt fel på datorn? ganska ospecificerad felbeskrivning? vad är det som inte funkar? sidorna? segt att ladda? banners som hackar? scrollningen som hackar? funkar andra sidor? är det problem med internetuppkopplingen?

och som sagt, du bör ju först kontrollera hur mycket RAMminne som används... jag har svårt att se att en dator med Win7 KRÄVER mer än 2 GB RAM..det bör fungera alldeles utmärkt.
Har du testat att köra Windows 7 på 2GB minne någon gång?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in