Citat:
Ursprungligen postat av baratvungen
1. Är det möjligt att få ett sommarjobb i endast 1-1½ månad eller tror ni att de hellre anställer folk som vill stanna hela sommaren?
2. Är det någon stad/stadsdel/ställe överhuvudtaget som man verkligen bör undvika att bo/jobba på?
3. Är det okej att dela typ två eller tre stycken på ett rum för en person som hyrs ut, typ i ett kollektiv? (Det känns som att detta borde vara upp till den som hyr ut rummet, men jag tänkte bara ifall någon har någon erfarenhet av hur den sortens idéer brukar bemötas)
4. Är det så lätt som man har hört att få jobb, typ på lager eller fiskfabrik?
5. Hur söker man jobb på bästa sätt härifrån, via bemanningsföretag eller att skicka cv direkt till företagen?
Nu är det visserligen över 10 år sedan (somrarna -00 och -01) jag sommarjobbade i Norge men bidrar med mina erfarenheter.
Jag och polaren var på varsitt hotell i byn Aurland (längst in i Aurlandsfjorden, som är en bifjord till Sognefjorden). Båda hotellen hade samma ägare och riktade sig mot olika typer av resenärer. Till exempel så bokades hotellet jag jobbade på utselutande av resebolag som anordnade bussturer med större grupper. Vi hade väldigt många olika arbetsuppgifter - frukostvärd, nattportier, köksbiträde, servitör m.m.
1. Vi var där i ca. 1½ månad båda gångerna och det var inga problem alls. Visserligen var detta under högsäsong och denna var bra timead med våra sommarlov.
2. Kan inte svara på det.
3. Vårt boende var fixat av ägaren till hotellen. Vi bodde på en internatskola (jordbruk) en bit från hotellen. Eleverna där var på sommarlov och vi fick lov att använda deras rum. Vi hade varsitt rum och varje korridor hade gemensam toalett och dusch. De allra flesta som säsongsjobbade på hotellen bodde där. Kommer inte ihåg vad vi betalade men det var inte allt för dyrt och det drogs direkt på lönen.
4. Hittade jobbet av en slump, på Arbetsförmedlingens hemsida. Vi tyckte det lät kul så vi pillade ihop varsitt CV (i den mån man kan ha ett ordentligt CV när man går i 2:an på gymnasiet...) och skickade - and that's that! Vi var dock väldigt, väldigt noga med att våra CV skulle se så korrekta ut, vad gäller formalia och utformning, som möjligt och med att lista tidigare erfarneheter. Tror inte vi skickade med några bilder på oss själva.
5. Vi skickade direkt till företaget, med vanlig post.
Tycker absolut ni ska göra detta! Var två grymt roliga somrar jag hade där! Och kolla Arbetsförmedlingens hemsida - kan hända att ni har tur där också!
Lycka till!