• 1
  • 2
2012-02-14, 23:39
Medlem
baratvungens avatar
Godkväll!
Jag och ett par kompisar har börjat snacka om att åka till Norge och jobba i sommar, och jag har som varit inställd på att det skulle vara ganska lätt och att vi skulle göra det ganska spontant. Jag har dock läst runt lite på olika hemsidor nu, och inser att det behövs mer planering än jag hade räknat med (men det gör ju inte så mycket, eftersom vi ändå är ute i rätt god tid). Mina frågor är i alla fall:

1. Är det möjligt att få ett sommarjobb i endast 1-1½ månad eller tror ni att de hellre anställer folk som vill stanna hela sommaren?
2. Är det någon stad/stadsdel/ställe överhuvudtaget som man verkligen bör undvika att bo/jobba på?
3. Är det okej att dela typ två eller tre stycken på ett rum för en person som hyrs ut, typ i ett kollektiv? (Det känns som att detta borde vara upp till den som hyr ut rummet, men jag tänkte bara ifall någon har någon erfarenhet av hur den sortens idéer brukar bemötas)
4. Är det så lätt som man har hört att få jobb, typ på lager eller fiskfabrik?
5. Hur söker man jobb på bästa sätt härifrån, via bemanningsföretag eller att skicka cv direkt till företagen?

Tack på förhand!
Citera
2012-02-14, 23:50
Medlem
Fettopappas avatar
Väldigt lätt att få jobb men det absolut bästa är att fixa ett CV och åka upp dit direkt och lämna runt det och säga att ni är från Sverige och gärna vill jobba hos dem. Fiskrensare är perfekt sommarjobb, men ja, oftast vill de anställa människor som kan jobba hela sommaren.
Citera
2012-02-14, 23:58
Medlem
xDs avatar
Hej där,

Jag jobbade på lager förra sommaren ihop med tre polare. Vi skickade in CV digitalt direkt till en kontakt vi hade på ett företag. 2 månader jobb. Inga problem alls. Kollektiv ska ni kunna fixa.

Ni måste ha norskt D-nummer, skattekort. En del saker att tänka på. Annars inget krångligt.
Citera
2012-02-15, 00:08
Medlem
baratvungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xD
Jag jobbade på lager förra sommaren ihop med tre polare. Vi skickade in CV digitalt direkt till en kontakt vi hade på ett företag. 2 månader jobb. Inga problem alls. Kollektiv ska ni kunna fixa.

Det låter ju hur bra som helst. Hade alla ni truckkörkort eller fick ni jobb på lager ändå? Utifrån vad jag har läst på verkar det som att det underlättar jobbsökandet på lager oerhört, ifall man har det.
Hur fick ni tag på boende för en sådan kort period? Det känns som att de flesta söker hyresgäst för längre period.
Citera
2012-02-15, 00:11
Medlem
xDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baratvungen
Det låter ju hur bra som helst. Hade alla ni truckkörkort eller fick ni jobb på lager ändå? Utifrån vad jag har läst på verkar det som att det underlättar jobbsökandet på lager oerhört, ifall man har det.
Hur fick ni tag på boende för en sådan kort period? Det känns som att de flesta söker hyresgäst för längre period.
Vi hade alla truckkörkort. Det bör ni ha när ni söker. Det ökar era chanser att få jobb nämnvärt.

Vi köpte oss en husvagn, vilken vi bodde i. Vilken vi senare sålde av för samma summa.

Edit: Anledningen till husvagn var att vi fick problem med boendet precis före vi skulle åka. Vi hade en stuga vi skulle ha hyrt över sommaren men det sket sig.
Citera
2012-02-15, 01:49
Medlem
HollowBoness avatar
Citat:
1. Är det möjligt att få ett sommarjobb i endast 1-1½ månad eller tror ni att de hellre anställer folk som vill stanna hela sommaren?
2. Är det någon stad/stadsdel/ställe överhuvudtaget som man verkligen bör undvika att bo/jobba på?
3. Är det okej att dela typ två eller tre stycken på ett rum för en person som hyrs ut, typ i ett kollektiv? (Det känns som att detta borde vara upp till den som hyr ut rummet, men jag tänkte bara ifall någon har någon erfarenhet av hur den sortens idéer brukar bemötas)
4. Är det så lätt som man har hört att få jobb, typ på lager eller fiskfabrik?
5. Hur söker man jobb på bästa sätt härifrån, via bemanningsföretag eller att skicka cv direkt till företagen?

Nu är det visserligen över 10 år sedan (somrarna -00 och -01) jag sommarjobbade i Norge men bidrar med mina erfarenheter.

Jag och polaren var på varsitt hotell i byn Aurland (längst in i Aurlandsfjorden, som är en bifjord till Sognefjorden). Båda hotellen hade samma ägare och riktade sig mot olika typer av resenärer. Till exempel så bokades hotellet jag jobbade på utselutande av resebolag som anordnade bussturer med större grupper. Vi hade väldigt många olika arbetsuppgifter - frukostvärd, nattportier, köksbiträde, servitör m.m.

1. Vi var där i ca. 1½ månad båda gångerna och det var inga problem alls. Visserligen var detta under högsäsong och denna var bra timead med våra sommarlov.
2. Kan inte svara på det.
3. Vårt boende var fixat av ägaren till hotellen. Vi bodde på en internatskola (jordbruk) en bit från hotellen. Eleverna där var på sommarlov och vi fick lov att använda deras rum. Vi hade varsitt rum och varje korridor hade gemensam toalett och dusch. De allra flesta som säsongsjobbade på hotellen bodde där. Kommer inte ihåg vad vi betalade men det var inte allt för dyrt och det drogs direkt på lönen.
4. Hittade jobbet av en slump, på Arbetsförmedlingens hemsida. Vi tyckte det lät kul så vi pillade ihop varsitt CV (i den mån man kan ha ett ordentligt CV när man går i 2:an på gymnasiet...) och skickade - and that's that! Vi var dock väldigt, väldigt noga med att våra CV skulle se så korrekta ut, vad gäller formalia och utformning, som möjligt och med att lista tidigare erfarneheter. Tror inte vi skickade med några bilder på oss själva.
5. Vi skickade direkt till företaget, med vanlig post.

Tycker absolut ni ska göra detta! Var två grymt roliga somrar jag hade där! Och kolla Arbetsförmedlingens hemsida - kan hända att ni har tur där också!

Lycka till!
Citera
2012-02-15, 02:00
Medlem
provocative77s avatar
Att få jobb som lager/truckförare utan truckkort i Norge kan du glömma. De är stenhårda där.
Skulle du råka ut för någon som frångår det så bör du fundera på vrf.
Själv körde jag truck utan kort när jag jobbade som svarvare. Chefen gav fan i det o hände något så betalade han ur egen ficka. Men då var vi som sagt var inte truckförare o vi var fast anställda.
Hände nägra incidenter, bla. jag. Inte ett ord från honom. Han fixade bara.
Men skadar du dig utan kort så får du inte ut ett öre i ersättning.
Citera
2012-02-15, 05:43
Medlem
Det ska vara brist på bananskalare i Norge såg jag i en dokumentär. Satsa på det TS.
Citera
2012-02-15, 05:45
Medlem
kirrem4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter234
Det ska vara brist på bananskalare i Norge såg jag i en dokumentär. Satsa på det TS.
Haha den har jag också sett, uppdrag granskning va? Fan ångrar lite att jag inte dragit över, det skulle vara bra för mig att komma bort ett tag.
Citera
2012-02-15, 16:03
Medlem
baratvungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HollowBones
3. Vårt boende var fixat av ägaren till hotellen. Vi bodde på en internatskola (jordbruk) en bit från hotellen. Eleverna där var på sommarlov och vi fick lov att använda deras rum. Vi hade varsitt rum och varje korridor hade gemensam toalett och dusch. De allra flesta som säsongsjobbade på hotellen bodde där. Kommer inte ihåg vad vi betalade men det var inte allt för dyrt och det drogs direkt på lönen.

Åh, fan vad fantastiskt det skulle vara! Vad hette hotellen/hotellkedjan som ni jobbade för?
Citera
2012-02-15, 17:06
Medlem
HollowBoness avatar
Citat:
Åh, fan vad fantastiskt det skulle vara! Vad hette hotellen/hotellkedjan som ni jobbade för?

Hotellet jag jobbade på hette Ryggjatun och ingick i Best Western. Det finns dock inte kvar. Sist jag hörde var det sålt och skulle omvandlas till lägenheter, om jag inte minns fel.

Polaren var på Aurland Fjordhotel och det verkar åtminstone finnas kvar fortfarande. Har dock ingen aning om det drivs av samma ägare längre. Som sagt, det var över 10 år sedan.
Citera
2012-02-27, 18:33
Medlem
deylins avatar
Jag försöker oxå leta sommarjobb i Norge nu. Har kollat på alla möjliga sidor och hittils har jag bara skickat en ansökan. Har ni tips om var man kan söka förutom på arbetsförmedlingen och nav.no ? För där hittar jag allt annat förutom just sommarjobb där jag inte behöver ha någon speciell erfarenhet som tex i vården. För de har mkt inom vården men har inte direkt erfarenhet :/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in