2012-02-14, 18:33
Medlem
Har precis fått en tand lagad efter att ha haft ett hål. Tandläkarens tips var att jag skulle borsta tänderna noga morgon och kväll, vilket jag uppenbarligen slarvat med. Hade även små hål som skulle läkas om jag skötte min munhygien. Jag valde även munskölj som komplement för tandborstningen.

Dock så har jag en ganska kass ekonomi just nu, studerar och har flyttat hemifrån, kan inte slösa min "dyra" munskölj som ska innehålla en hög halt fluor och motverka karies. Min fråga är, ska jag skölja med den efter tandborstningen eller innan? Ska jag göra det på kvällen eller på morgonen? Jag övervägde detta själv och kom fram till ett logiskt svar - skölja den på kvällen eftersom det dödar alla bakterier jag samlat på mig under dagen. Att använda det på dagen, och sedan köra mycket skit i käften verkar ju lite onödigt.

Jag är dock okunnig inom detta område och skulle uppskatta om någon kunnig kunde svara på mina frågor. Tack på förhand
Citera
2012-02-14, 18:41
Medlem
RadikalFails avatar
Du kan börja med en enkel sak, börja med att rensa mellan tänderna.

Och borsta tänderna noga två min om dagen så slipper du den där jäkla munsköljen, annars rekommenderar jag att du tar den på kvällen efter borstning.
Citera
2012-02-14, 18:42
Medlem
Analpiratens avatar
Själv använder jag munskölj på kvällen, och efter att ha borstat tänderna. Det är ju inte meningen att bara munskölj skall användas, man skall först borsta tänderna och använda munsköljet som en coup de grâce.
Det kan liknas vid Blitzkrieg, först har man de tunga bombningarna med flygplan och pansarvagnar (tandborste) och sedan skickar man in infanteriet för att ta hand om resterna (munskölj).
Å andra sidan, om du borstar tänderna riktigt noga så behöver du aldrig munskölj.
Speciellt inte Listerine och dyliknande.

Lite onödigt mycket skrivande, men jag behövde skriva för fan
Senast redigerad av Analpiraten 2012-02-14 kl. 18:44.
Citera
2012-02-14, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analpiraten
Själv använder jag munskölj på kvällen, och efter att ha borstat tänderna. Det är ju inte meningen att bara munskölj skall användas, man skall först borsta tänderna och använda munsköljet som en coup de grâce.
Det kan liknas vid Blitzkrieg, först har man de tunga bombningarna med flygplan och pansarvagnar (tandborste) och sedan skickar man in infanteriet för att ta hand om resterna (munskölj).
Å andra sidan, om du borstar tänderna riktigt noga så behöver du aldrig munskölj.
Lite onödigt mycket skrivande, men jag behövde skriva för fan
Jag har tyvärr blivit rädd för fler hål i framtiden, så jag gör allt för att få bättre tänder. Använder även tandtråd 1 gång per dag. Munsköljen jag använder har hög fluor halt, så den är riktigt bra enligt tandläkarna. Stämde min hypotes i så fall? Munskölj efter tandborstning på kvällen? Varför är det dåligt att använda det på morgonen efter frukosten i så fall? Uppskattar era svar!
Senast redigerad av huznme 2012-02-14 kl. 19:16.
Citera
2012-02-14, 19:25
Medlem
Kväll, helst inte varje kväll utan varannan. Dentan eller Flux, varannan kväll är ganska lagomt för annars finns risken att du försämrar munnens egna försvar, då munskölj är ganska starkt.

Jag har inte haft ett hål i tänderna sedan jag slutade skölja ur munnen med vatten efter jag borstat tänderna.

Jag kör med tandtråd sedan borstar jag tänderna och sköljer inte ur munnen med något. Det fungerar då bra för mig
Citera
2012-02-14, 19:25
Medlem
Analpiratens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huznme
Jag har tyvärr blivit rädd för fler hål i framtiden, så jag gör allt för att få bättre tänder. Använder även tandtråd 1 gång per dag. Munsköljen jag använder har hög fluor halt, så den är riktigt bra enligt tandläkarna. Stämde min hypotes i så fall? Munskölj efter tandborstning på kvällen? Varför är det dåligt att använda det på morgonen efter frukosten i så fall? Uppskattar era svar!

Ja, den stämde. Man skall använda munskölj efter tandborstning på kvällen.
Det är inte dåligt att använda det på morgonen, men det är inte så ekonomiskt och man lär ju äta någon timme efteråt.
Citera
2012-02-14, 19:31
Medlem
Om du är så pass fattig så du måste fundera på om du har råd med munskölj så är det bättre att borsta tänderna tillomed utan tandkräm och skippa munsköljen. Nu är flor bra för just tänderna så tandkräm rekommenderas. Kosta på dig lite tandtråd eller plackers som är tandtråd på en plasthållare.
http://www.apoteket.se/privatpersone...?Varuid=208316
Citera
2012-02-14, 19:58
Medlem
2rs2pures avatar
Munskölj är ett kompletterande medel då de flesta av oss borstar, sköljer och spottar ut. Man ska egentligen inte skölja munnen efter tandborstning, för då får inte tandkrämen ut den effekt den är till för. Därför ska man egentligen göra noggrant rent innan, sedan borsta, ha kvar tandkrämen så flouret får verka.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in