• 1
  • 2
2012-02-13, 22:27
Medlem
Min laptop som är ganska precis två år gammal har börjat frysa/hänga sig, vad man nu ska kalla det, flera gånger om dagen. Jag har inte lyckats hitta något specifikt som orsakar det. Det händer rätt ofta när jag ser på videor på internet eller på filmer som jag har på datorn, men även när jag bara surfar.

Det som händer är att den hänger sig, men ibland hänger den sig inte helt utan "vaknar" upp igen efter en stund, ca 10-30 sekunder. Om jag har något ljud igång på datorn så hör man direkt om den har hängt sig helt eller om den kommer att vakna upp igen. Om den hänger sig helt så låter det precis som när en cd-skiva hakar upp sig, samma ton upprepas om och om igen, men om den vaknar upp igen så är det bara som att datorn jobbar väldigt långsamt för ljudet låter normalt men som i slow motion.

Jag har inte så stor koll på datorer när det kommer till problem med hårdvaran, som jag antar att detta är, så jag tänkte höra med er som kanske har lite mer erfarenhet. Har någon en aning om vad detta skulle kunna vara för problem?
Citera
2012-02-14, 08:35
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
För mig så låter det mer som mjukvarufel, te.x taskiga och dåliga drivrutiner. Har du en fullt uppdaterad dator? Händer detta om du slår igång ett spel?

Kör annars ett stresstest på hårdvaran.

Startar upp någon film, det kvittar vilket format det är. Kör igång filmen med te.x VLC.
Startar igång en bränning, det kvittar också vilket format det är. Men helst någon ISO-fil. Ta gärna en DVD-RW så du kan göra en formatering efteråt.

Öppnar upp ett antal fönster under tiden som bränningen är igång samt filmen. Ju fler fönster och klickade på program, desto bättre. Ju fler program som är igång, desto mer får datorn jobba. Har du Office eller någon serie av Adobe så är det ännu bättre.

Detta är ett enkelt knep och testa hårdvaran. Se om du får någon blåskärm. Om du får detta så noterar felkoden. Därefter så kan man börja följa felkoden och en eventuell lösning.
Citera
2012-02-14, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
För mig så låter det mer som mjukvarufel, te.x taskiga och dåliga drivrutiner. Har du en fullt uppdaterad dator? Händer detta om du slår igång ett spel?

Kör annars ett stresstest på hårdvaran.

Startar upp någon film, det kvittar vilket format det är. Kör igång filmen med te.x VLC.
Startar igång en bränning, det kvittar också vilket format det är. Men helst någon ISO-fil. Ta gärna en DVD-RW så du kan göra en formatering efteråt.

Öppnar upp ett antal fönster under tiden som bränningen är igång samt filmen. Ju fler fönster och klickade på program, desto bättre. Ju fler program som är igång, desto mer får datorn jobba. Har du Office eller någon serie av Adobe så är det ännu bättre.

Detta är ett enkelt knep och testa hårdvaran. Se om du får någon blåskärm. Om du får detta så noterar felkoden. Därefter så kan man börja följa felkoden och en eventuell lösning.
Jag uppdaterade drivrutinerna till grafikkortet i förrgår men problemet har fortsatt efter det. Vad mer borde jag uppdatera?

Spel har den aldrig gillat. Försökte spela The Sims ett par gånger när jag just hade köpt den men gav upp eftersom att det inte funkade, om jag inte minns fel så startade datorn om sig själv mitt i spelet.

Okej, jag ska göra mitt bästa för att tortera den. Risken finns väl dock att den hänger sig innan jag hinner komma till blåskärmen...
Citera
2012-02-14, 17:00
Medlem
Lite ny info: nyss hängde sig datorn sådär halvt, och "vaknade" sedan upp igen. Men då blinkade skärmen till och blev svart i en sekund och efter det visades ett meddelande där det stod ungefär "grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts". Jag har sett detta meddelande förut och det var därför jag uppdaterade grafikkortets drivrutin, men det hjälpte tydligen inte... Skulle det kunna vara grafikkortet som är boven i dramat?
Citera
2012-02-14, 17:05
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Datorn har kanske massa damm i sig? Köp en burk med tryckluft eller låna lite tryckluft på en valfri bensin/serviceverkstad.

Det låter lite som komponenterna blir varma och får jobba ordentligt. Då är mycket viktigt att har datorn ren ifrån damm.
Citera
2012-02-14, 17:20
Medlem
Den teorin har jag också haft men då detta händer både efter bara några minuters användande, alltså innan den ens har hunnit blivit varm, och efter flera timmars användande så avfärdade jag det. Jag tycker dessutom inte att den blir särskilt varm och jag är rätt noga med att inte täcka för lufthålen. Men visst, jag ska testa.
Citera
2012-02-14, 17:27
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du kan även köra lite analyser på RAM-minnet och på HDD.

Ultimate BootCD och Hiren´s BootCD har fina verktyg för detta.
Citera
2012-02-14, 17:30
Medlem
Kimmeriens avatar
Har haft liknande problem och då har det varit uttorkade kapacitorer på moderkortet, dvs HW problem.
Citera
2012-02-14, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimmerien
Har haft liknande problem och då har det varit uttorkade kapacitorer på moderkortet, dvs HW problem.
Hur får man reda på om det är det som är problemet och kan man göra något åt det? Antar att man måste lämna in datorn så att någon får titta på den?
Citera
2012-02-14, 17:41
Medlem
Citat:
Du kan även köra lite analyser på RAM-minnet och på HDD.

Ultimate BootCD och Hiren´s BootCD har fina verktyg för detta.
Det vet jag varken vad det är eller hur man använder :P

Känns som att det hur som helst inte är något jag kommer kunna lösa själv. Eller tror ni att det skulle kunna räcka med att formatera om hårddisken?
Citera
2012-02-14, 18:09
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flima
Det vet jag varken vad det är eller hur man använder :P

Känns som att det hur som helst inte är något jag kommer kunna lösa själv. Eller tror ni att det skulle kunna räcka med att formatera om hårddisken?

Mja, att använda den/dom verktyg som nämndes på respektive CD är inget märkvärdigt. Man finner även på deras hemsidor om tips och trick samt en beskrivning hur man går tillväga.

50/50 på att problemet skulle försvinna med en ominstallation. Har du allt sparat som du vill på en annan HDD/USB-minne så är det bara att prova. Att lägga in Windows 7 går fort. Det är alla uppdateringar ifrån Windows Update som tar tid, d.v.s om du inte har servicepaket inbakat i Windows.
Citera
2012-02-14, 18:44
Medlem
Citat:
Mja, att använda den/dom verktyg som nämndes på respektive CD är inget märkvärdigt. Man finner även på deras hemsidor om tips och trick samt en beskrivning hur man går tillväga.

50/50 på att problemet skulle försvinna med en ominstallation. Har du allt sparat som du vill på en annan HDD/USB-minne så är det bara att prova. Att lägga in Windows 7 går fort. Det är alla uppdateringar ifrån Windows Update som tar tid, d.v.s om du inte har servicepaket inbakat i Windows.
Jo, jag har gjort en backup på allt som känns viktigt att ha kvar, just eftersom att datorn inte känns riktigt frisk.

Det där med operativsystemet har jag funderat på... Jag har inget minne av att jag fick med någon skiva med Windows 7 när jag köpte datorn, men jag har förstått att det ibland (kanske alltid?) redan ligger i datorn när man köper en laptop och, jag vet inte.. kanske installeras automatiskt? eller i alla fall ligger kvar om man formaterar om datorn. Eller har jag totalt missuppfattat det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in