2012-02-13, 19:47
Medlem
kames avatar
Tänkte inhandla en kamera dom kommande månaderna och är lite vilsen.

Har fotat rätt mycket med systemkamera (Canon Eos 4d mark II). Dock har jag ingen i ägo just nu.
Vill ha en kamera som är lätt att resa med och inte krånglar och tål lite stryk samt lång batteritid. Vill kunna ta landskapskort och macro kort.

Dock är ju priset på de flesta kameror väldigt saftigt och har inte råd att pröjsa 6 tusen. Dock finns ju begagnatmarknaden också.

Kollade på Leica M9 och tyckte den verkade väldigt intressant när man inte använder sig utav autofokus o.s.v. Vet inte vad modellen heter men dom värkar ju vara väldigt mycket mer behändigare att ta sig omkring med. En M9a går ju dock på 50 tusen+. Tittade också på en Fuji x100 som dock kostar 9 tusen ny. Fortfarande väldigt dyrt (för mig). Ett väldigt stort + är att den är så tyst så man kan ta kort utan att störa miljön. Alla vanliga digitalkameror jag har haft och varit omkring har oftast gått sönder rätt snabbt eller krånglat.

Kanske har lite väl många krav men finns det någon hyfsat bra kamera som jag beskrev för min prissituation? Eller är en vanlig systemkamera bättre att satsa på? I.s.f vad finns för val där?
Är väldigt grön om vad för objektiv som finns.
Citera
2012-02-14, 10:36
Moderator
rotadents avatar
Pentax har rätt många vädertätade kameror i hygglig prisklass. De flesta andra tillverkare vädertätar inte kamerorna under proffs/semiproffs-klass. Om du nu prioriterar just stryktålighet kan det vara något att titta på. Pentax kameror är ofta rätt kompakta och smidiga också. Du har ju en rätt låg budget om du ska få både kamera och optik, så begagnat kan väl vara rimligt att satsa på. Just optiken spelar ju stor roll, både för stryktåligheten och vilka bilder du ska ta. Så det finns nog skäl att ta sig en funderare där.

Annars är det nog äldre begagnat som gäller om du ska ha vädertätat, i regel måste du upp någon klass eller två och då blir det dyrt om du inte kan acceptera en äldre kamera. Dessutom är det i regel inga lätta och smidiga pjäser att släpa runt på. Men det beror nog på vad du prioriterar. Själv har jag aldrig prioriterat vädertätning, mest därför att jag aldrig har förstört en kamera på grund av väta eller stryk. Men det beror ju på hur du ska använda kameran. Du säger att de flesta av dina kameror går sönder rätt snabbt, jag har aldrig förstört en kamera på grund av yttre påverkan. Så det är väldigt olika. Det du har råd med nytt är i princip en instegskamera och de brukar vara rätt plastiga och är inte lika välbyggda som dyrare kameror.
Citera
2012-02-14, 14:03
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Hur mycket jag än gillar Nikon så måste jag hålla med här. De två stora (Nikon och Canon) har inga billiga eller små kameror som klarar smällar eller någon större mängd vätska. Så beggat eller Pentax är nog det som gäller.

Med det sagt så klarar förmodligen en D5100 ett par vattenstänk, men just Nikon är inte tätade förrän du kommer upp till D300 och högre.
Citera
2012-02-14, 16:49
Medlem
kames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Pentax har rätt många vädertätade kameror i hygglig prisklass. De flesta andra tillverkare vädertätar inte kamerorna under proffs/semiproffs-klass. Om du nu prioriterar just stryktålighet kan det vara något att titta på. Pentax kameror är ofta rätt kompakta och smidiga också. Du har ju en rätt låg budget om du ska få både kamera och optik, så begagnat kan väl vara rimligt att satsa på. Just optiken spelar ju stor roll, både för stryktåligheten och vilka bilder du ska ta. Så det finns nog skäl att ta sig en funderare där.

Annars är det nog äldre begagnat som gäller om du ska ha vädertätat, i regel måste du upp någon klass eller två och då blir det dyrt om du inte kan acceptera en äldre kamera. Dessutom är det i regel inga lätta och smidiga pjäser att släpa runt på. Men det beror nog på vad du prioriterar. Själv har jag aldrig prioriterat vädertätning, mest därför att jag aldrig har förstört en kamera på grund av väta eller stryk. Men det beror ju på hur du ska använda kameran. Du säger att de flesta av dina kameror går sönder rätt snabbt, jag har aldrig förstört en kamera på grund av yttre påverkan. Så det är väldigt olika. Det du har råd med nytt är i princip en instegskamera och de brukar vara rätt plastiga och är inte lika välbyggda som dyrare kameror.

Måste inte vara någon sprillans ny kamera. Det enda jag inte vill ha att göra med är rullar. Vill kunna ta tusentals kort. Varför jag vill ha en hållbar är för jag ska ut och resa i länder som kanske inte har dom bästa förhållanden till bekvämligheter. Också därför jag inte vill ha en 10kgs klump hängandes med världens största objektiv. Tyckte Fuji x100 såg så smidig ut dock kostar den lite väl mycket för mig.
Citera
2012-02-14, 17:12
Medlem
Flus avatar
Olympus brukar satsa på vädertåliga kameror. Deras senaste, Olympus OM-D E-M5, är liten och smidig. Dock är den inte släppt än, och kommer nog kosta några lappar mer än 6 tusen.

Citat:
Ursprungligen postat av dbreview
Its magnesium alloy body also manages to incorporate the same extensive weather sealing that the E-5 offered - complementing the similarly-sealed M.Zuiko Digital ED 12-50mm 1:3.5-6.3 EZ lens the company announced in December 2011.
http://www.dpreview.com/previews/olympusem5/
Citera
2012-02-15, 22:07
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kame
Måste inte vara någon sprillans ny kamera. Det enda jag inte vill ha att göra med är rullar. Vill kunna ta tusentals kort. Varför jag vill ha en hållbar är för jag ska ut och resa i länder som kanske inte har dom bästa förhållanden till bekvämligheter. Också därför jag inte vill ha en 10kgs klump hängandes med världens största objektiv. Tyckte Fuji x100 såg så smidig ut dock kostar den lite väl mycket för mig.

X100 känns inte som en särskilt robust kamera egentligen, inte på det sättet åtminstone även om den känns rätt välbyggd. Dessutom är den dyr precis som du säger och förmodligen också ganska stöldbegärlig om det är något som spelar roll. Jag är rätt förtjust i Panasonics m4/3-kameror som exempelvis GF1. Den är trevlig, väldigt lätt och smidig, det finns bra optik till den och kamerakroppen är av metall. Den är inte vädertätad och det är inte optiken heller, men om man är normalt aktsam spelar det nog inte så superstor roll. Jag har som sagt aldrig haft vädertätat och ändå fotat i alla väder om än med aktsamhet och jag har förstått gjort mitt bästa för att skydda kameran.

Olympus OM-D som nämns ovan kommer definitivt spräcka din budget. Dessutom ska man betänka att objektivet som kommer i kit med den är Olympus enda vädertätade m4/3-objektiv vad jag vet, och det objektivet är i mina ögon ingen höjdare. Det är väldigt ljussvagt och rätt klumpigt jämfört med andra m4/3-objektiv. Kameran är väldigt gullig dock. Den är dessutom inte släppt ännu så begagnat är bara att glömma. Däremot Olympus PEN-modeller är ju bra och många av dem är konkurrenskraftigt prissatta. De tar samma m4/3-objektiv som Panasonics varianter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in