Citat:
Ursprungligen postat av kame
Måste inte vara någon sprillans ny kamera. Det enda jag inte vill ha att göra med är rullar. Vill kunna ta tusentals kort. Varför jag vill ha en hållbar är för jag ska ut och resa i länder som kanske inte har dom bästa förhållanden till bekvämligheter. Också därför jag inte vill ha en 10kgs klump hängandes med världens största objektiv. Tyckte Fuji x100 såg så smidig ut dock kostar den lite väl mycket för mig.
X100 känns inte som en särskilt robust kamera egentligen, inte på det sättet åtminstone även om den känns rätt välbyggd. Dessutom är den dyr precis som du säger och förmodligen också ganska stöldbegärlig om det är något som spelar roll. Jag är rätt förtjust i Panasonics m4/3-kameror som exempelvis GF1. Den är trevlig, väldigt lätt och smidig, det finns bra optik till den och kamerakroppen är av metall. Den är inte vädertätad och det är inte optiken heller, men om man är normalt aktsam spelar det nog inte så superstor roll. Jag har som sagt aldrig haft vädertätat och ändå fotat i alla väder om än med aktsamhet och jag har förstått gjort mitt bästa för att skydda kameran.
Olympus OM-D som nämns ovan kommer definitivt spräcka din budget. Dessutom ska man betänka att objektivet som kommer i kit med den är Olympus enda vädertätade m4/3-objektiv vad jag vet, och det objektivet är i mina ögon ingen höjdare. Det är väldigt ljussvagt och rätt klumpigt jämfört med andra m4/3-objektiv. Kameran är väldigt gullig dock. Den är dessutom inte släppt ännu så begagnat är bara att glömma. Däremot Olympus PEN-modeller är ju bra och många av dem är konkurrenskraftigt prissatta. De tar samma m4/3-objektiv som Panasonics varianter.