2012-02-13, 06:29
Medlem
det står på csn`s hemsida att amn endast får ha 200 poäng IG ju :O fick dom 200 poängen IG innan jul...MEN nu ska ett till betyg sättas, och det blir även det IG. men ahr fått godkänt att få pengar under våren, liksom min fråga är då, drar dom av mig mina pengar nu då eller blir det problem efter sommaren? :O

Eftersom jag går på komvux nu, och fick IG när jag hade distans studier på 3 kurser (2 innan jul och en nu efter) så har komvux studievägledare lovat att hjälpa mig få upp åtminstånde ett. eftersom jag förklarade hur det va, på distans kurserna gick jag med en (ursäkta men) värdelös skola med lärare som ALDRIG va tillängliga. så fick ingen hjälp. bara klagomål och till sist när jag hade kämpat igenom mig med kurserna så fick jag IG...

Jag hoppas innerligt att dom inte drar in på nästa månads pengar...eftersom ajg lever på csn just nu...
Citera
2012-02-13, 06:40
Medlem
S3ONs avatar
Nope, du får extraknäcka som bankrånare.

Livet med en högerregering är tufft!
Citera
2012-02-13, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S3ON
Nope, du får extraknäcka som bankrånare.

Livet med en högerregering är tufft!

Så du menar att, fast TS slösar på resurser genom att utnyttja en del av våran välfärd
och inte ens ha mage att anstränga sig att klara av kurserna med Godkända betyg?

också ska FÅ betalt för det (bidraget)?

Hade TS fått bättre betyg med en annan regering också?
Citera
2012-02-13, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGAABBA
Så du menar att, fast TS slösar på resurser genom att utnyttja en del av våran välfärd
och inte ens ha mage att anstränga sig att klara av kurserna med Godkända betyg?

herregud! jag har aldrig pluggat så hårt som med dessa tre ämnen!
så att jag inte har mage till att anstränga mig???
Citera
2012-02-13, 06:57
Medlem
Weahups avatar
Du kanske ska satsa på någonting annat än studier. Om du säger att du har jobbat hårt med detta men ändå inte klarat en enda kurs så kanske det inte är någonting för dig. Alla klarar helt enkelt inte av att plugga.. :/
Citera
2012-02-13, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weahup
Du kanske ska satsa på någonting annat än studier. Om du säger att du har jobbat hårt med detta men ändå inte klarat en enda kurs så kanske det inte är någonting för dig. Alla klarar helt enkelt inte av att plugga.. :/

men herregud!

nej distans va inte min grej nej! men nu när jag faktiskt börjat utan distans med bättre lärare så blev allt bättre!
Citera
2012-02-13, 08:13
Medlem
S3ONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGAABBA

Allt åt alla!
Citera
2012-02-13, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainda
men herregud!

nej distans va inte min grej nej! men nu när jag faktiskt börjat utan distans med bättre lärare så blev allt bättre!

Du menar att du hade för dålig självdisciplin för distansstudier? Lägger man ner tillräckligt med tid så ska det gå att åtminstone få sig ett godkänt betyg.

Angående din fråga så är det nog bäst att du vänder dig till CSN. Om du har tur så kanske du kan övertyga dom om att dina lärare var otillgängliga och att det borde räknas som förmildrande omständigheter(eller något liknande).
Citera
2012-02-13, 09:22
Medlem
Flaxzs avatar
Du får väl ändå ha 250 poäng IG? Eller har nya årskuller nya regler sen något år tillbaka, för våran studievägledare tjatade jämnt om max 250 poäng IG för att gå ut med fullständiga betyg då folk vilje välja bort kurser (inkl mig själv). Pengar från CSN bör du få även om du har IG i samtliga kurser, de kollar bara på närvaron.

På detta viset var det när jag gick ut för något år sen, antingen har dom ändrat eller så har du ingenting att oroa dig för.
Citera
2012-02-13, 10:58
Medlem
I vanliga fall så får man pengar från CSN under den tid som man har ansökt. Om man inte klarar av poängkraven då, så påverkas studiemedlet nästa gång man ansöker. Så att man får avslag pga ej tillräckligt avklarade poäng. Då får man vänta tills man har klarat av poängen innan CSN beviljar studiemedel igen. I ditt fall borde det bli efter sommaren.

Studiebidraget dras väl bara in om man studerar på gymnasiet men har hög frånvaro pga skolk? Då brukar det gå snabbt.
Senast redigerad av Zapko 2012-02-13 kl. 11:05.
Citera
2012-02-13, 11:25
Medlem
Att faila "gymnasie-kurser" när man anstränger sig låter ju helt sjukt oavsett om det är distans eller ej.

Visst Distans är "svårare", men oftast bedöms man ju "lättare" i dessa kurser och bör således komma undan med lite fel.

Råd till TS, lägg ner studierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in