Flashback bygger pepparkakshus!
2005-01-29, 23:42
Medlem
Finns det någon eller några vettiga siter med inreningstips, likt "do och don´t" vad man bör tänka på osv. Har enorma problem med att inreda mitt enda rum. Trots att läget är helt perfekt med enorm utsikt så börjar jag så smått hata att bo allra högst upp med dessa jävla snedväggar, man kan verkligen inte möblera ordentligt. Och att anlita en inreningsarkitekt är verkligen inte aktuellt

Så några tips på vart man kan hitta lite insiration men gärna också rena fakta om inredning mottages tacksamt.
Citera
2005-02-08, 13:21
Medlem
Kolla runt om du har en kompis kompis som har känsla för inredning, form eller estetik. Annars hade jag köpt en bunt inredningstidningar för inspiration. Residence är bra, om än lite åt det lyxigare hållet.

Mina egna tips är:

1. Måla hela skiten vitt, om det inte redan är det.
2. Ljussätt snyggt med bra lampor. Bra ljus är halva inredningen.
3. Kasta ut skit du inte behöver. fixa bra förvaring åt de andra prylarna.

Nu har du kommit en bra bit på vägen.
Citera
2005-02-08, 15:52
Medlem
Säkre Sammys avatar
Undvik att möblera för mycket...
Citera
2005-02-09, 04:14
Medlem
beos avatar
Följ Wafer_madness råd. Vitt är kanske inte mest trendigt just nu, men det blir aldrig fel. Välj f ö en matt färg istället för halvblank och överväg om det finns någon kul struktur (naturligtvis ej strukturtapet) typ Nordsjö Som Sand att liva upp med.

Dessutom:

*tänk på linjerna för att slippa disharmonin som uppstår av att tavlor hänger på olika höjd, väggmöbleringen är olika hög på ett oharmoniskt sätt (är det uppneruppner fler än två gånger är det åtminstone en och en halv gång för mycket). Hur ser "landhöjningen" från ditt enda stora fönster in mot lägenheten ut, finns det konstiga "berg" typ fristående högt matbord som skär av harmonin, vilka är "gångarna" på golvet, slutar i rummet utstickande möbler lika långt ut eller inte?

*Tänk på att olika golvmaterial och mattor delar av rummet och påverkar hur "gångarna" och ögats vandringar genom rummet går. Mörkt golv med en ljus matta som går ut runt hela sängen skapar ett avskilt sovutrymme.

*[inte alltid bra tips] Bestäm dig för ett träslag för ett mindre stökigt intryck. [alt. om rummet har jordfärger ändå, kör många träslag för att fånga trä-brunt-skalan, kan bli fint]
**Blanda inte för många färger, eller bättre uttryckt: välj en färgskala och kör inom den. Lite svart i färgen känns fortfarande absolut inte fel just nu.

*BORT med sladdar.

*Växter, ej döda. Köp några billiga orkideer, lite paradisträd och en benjaminfikus som är lite större om du vill ha lättskött grönt. Alltid, tro mig.
Citera
2005-02-09, 04:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Undvik att möblera för mycket...
Stilrent, enkelt will do it...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto