• 1
  • 2
2012-02-12, 01:48
Medlem
God natt!

Har tänkt laga boeuf bourguignon i veckan. Min enda gryta som lämpar sig för detta rent storleksmässigt är en oemaljerad gjutjärnsgryta. Har tidigare lagat coq au vin och då blivit avrådd från att använda gjutjärn då vinet i kombination med järnet gör att rätten blir missfärgad. Kyckling är ju till skillnad från nötkött mycket ljust och naturligtvis känsligt för missfärgning i en annan utsträckning.

Jag undrar nu om jag bör lämna min järngryta i skåpet även nu. Missfärgning bör ju inte vara något problem med denna rätt som ändå är ganska "ful" till färgen, men kan det även påverka smaken negativt?

Känns ju dumt om jag måste låta bli min fina gryta så fort jag har i lite vin i maten!
Citera
2012-02-12, 02:50
Medlem
klybans avatar
Missfärgat??
Det är ju ingen färgglad sak den där biffen
Citera
2012-02-12, 03:04
Medlem
F.B.Dases avatar
Gjutjärnsgrytor är perfekta för detta ändamål. Särskilt med lite syrliga saker som tomat eller vin i. Då löser man ut lite extra järn, alltså bara nyttigt och bra för blodvärdet. Kanske det går att känna en skillnad eller se en skillnad mellan vilken gryta man använder men gott lär det bli i alla fall. Glöm inte att hälla lite vin i kocken också. Bon appetit, mes amis!
Citera
2012-02-12, 08:46
Medlem
Man får normalt mer järnsmak men är man inte känslig mot det så kör. Själv är jag sugen på en Staub.

http://royaldesign.se/Staub.aspx
Citera
2012-02-12, 08:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hualigen
vinet i kombination med järnet gör att rätten blir missfärgad....................kan det även påverka smaken negativt?
Vinets syra reagerar med järnet som börjar oxidera och därmed släppa ifrån sig bland annat järnoxid. Denna ger maten en mycket distinkt smak som inte alla gillar. Personligen hatar jag den och undviker därför obehandlade gjutjärnsgrytor till den här typen av rätter.

Järnoxid i det här fallet är brunorange till färgen. Tillsammans med vinets egen färg blir maten brunlila.

~Paul~
Citera
2012-02-12, 14:56
Medlem
Då gör jag så att jag testar med min gryta. Går det åt pipan får jag tänka om inför nästa försök.
Citera
2012-02-12, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
Man får normalt mer järnsmak men är man inte känslig mot det så kör. Själv är jag sugen på en Staub.

http://royaldesign.se/Staub.aspx

Kan jag varmt rekommendera. Bästa jag har köpt till mitt kök. Notera att locket har "spikar" som gör maten saftigare.
Citera
2012-02-12, 21:07
Medlem
StigAllans avatar
Min gjutjärnsgryta gör inte trådrätten missfärgad på något sätt.
Det är en obehandlad gryta med instekt beläggning som tydligen hindrar att vinet missfärgar maten. Enbart locket som är oskyddat annat än med påstrykt matolja.

Maten smakar inte något järn.
Citera
2012-02-13, 15:20
Medlem
Cantorass avatar
Jag har gått över till att laga Boeuf bourguignon i emaljerad gryta istället för en oemaljerad för färgens skull - den oemaljerade plockar effektivt all färg från rödvinet.

Jag håller dock med StigAllan om smaken - där känner jag ingen skillnad.
Citera
2012-02-13, 17:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Jag har gått över till att laga Boeuf bourguignon i emaljerad gryta istället för en oemaljerad för färgens skull - den oemaljerade plockar effektivt all färg från rödvinet.

Jag håller dock med StigAllan om smaken - där känner jag ingen skillnad.
Tycker man kan ana nått om man låter grytan stå lite.
Citera
2012-02-13, 17:47
Medlem
dePauls avatar
Olika grytor släpper ifrån sig olika stark bismak. Jag har många grytor som alla beter sig lite olika.

Helt klart är att man inte bör förvara maten i grytan efter att man lagat till den. Gör man det så kommer maten ofrånkomligen att smaka järn. Grytan blir dessutom oxiderad på de ställen där maten har kontakt med den. Det är enkelt att se på den rand som blir kvar när man inspekterar grytan i samband med diskning.

Självklart bllir denna smakanstrykning inte lika stark om man endast tillagar maten i grytan och sedan omplacerar den direkt.

~Paul~
Citera
2023-10-28, 05:53
Medlem
mensverkets avatar
Men kan man skrapa botten i en gjutjärnspanna efter man brynt kött?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in