• 1
  • 2
2012-02-12, 01:07
Medlem
Duct-tapes avatar
Det är inte så att jag nyligen upptäckte bankernas ondska för att jag själv drabbats och därför skriver det här inlägget. Nej, jag har länge känt till hur de bedriver sin verksamhet och profiterar på oss vanliga medborgare. Men skall inte förneka att det var beskedet jag fick i brevlådan för någon vecka sedan som fick bägaren att rinna över för min del.

Fick ett oväntat besked att jag måste betala 14 000 kr. Inget vidare kul besked men tänkte att ett banklån är en smidig lösning. Då jag varit kund hos SEB i mer än 10 års tid så föll det mig naturligt söka lånet där. SEB erbjuder blancolån under namnet ”enkla lånet”, den minsta summa man kan låna är 20 000 kr, så det blev den summa jag ansökte om på en återbetalningstid på 3 år.

Fick min ansökan beviljad utan några som helst problem, det är inte det som är problemet. Problemet är räntan, den visade sig vara på hela 12,8 %, med alla avgifter inräknade så skall jag betala tillbaks 24 651 kr för att få låna 20 000 kr av samma bank som jag lånar ut hela min lön till varje månad och så har gjort i över 10 års tid för 0 % i ränta. Inte nog med att dem ger mig 0 % i ränta för pengarna jag lånar ut till dem. De vill dessutom ha betalt av mig för att jag nyttjar deras internettjänst där jag utför det arbete som de tidigare hade anställda till.

Dessutom tar dem betalt av mig för att jag har ett VISA-kort som de av handlarna tar ut ca 1 % av köpesumman varje gång jag handlar med det. En verksamhet dem tjänat otals miljarder på varje år. Dessutom vill dem börja ta betalt av mig för att jag tar ut mina pengar jag lånat ut till dem.

Det här är ren och skär ocker. Är det inte dags att vi sätter stopp för deras verksamhet?

(Jag vet att det finns alternativ som JAK banken. Skall seriöst kolla in deras verksamhet.)
Citera
2012-02-12, 01:10
Medlem
"För att det är jobbigt att simma motströms".
Citera
2012-02-12, 01:26
Medlem
Denoms avatar
Problemet är att du inte tänker. Bankerna vill tjäna pengar och uppenbarligen är det någonting du låter dem göra utan någon som helst eftertanke.
Citera
2012-02-12, 01:35
Medlem
Duct-tapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Problemet är att du inte tänker. Bankerna vill tjäna pengar och uppenbarligen är det någonting du låter dem göra utan någon som helst eftertanke.

Inte tänker? Hur tänkte du där? Jag vet att bankerna måste tjäna pengar. Men det finns en gräns för vad som är acceptabelt och vad dom kan ta ut avgifter på. Det är inte okej någonstans att nästan ta 5 000 kr i betalt för att låna ut 20 000 kr. Det är speciellt inte okej med tanke på att jag i över 10 års tid lånat ut min lön till dom för ingen ränta alls. Och det är synnerligen inte okej att dom skall ta betalt för att jag tar ut mina pengar som jag lånat ut till dom. Det borde inte vara okej för andra heller.
Citera
2012-02-12, 01:38
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duct-tape
Inte tänker? Hur tänkte du där? Jag vet att bankerna måste tjäna pengar. Men det finns en gräns för vad som är acceptabelt och vad dom kan ta ut avgifter på. Det är inte okej någonstans att nästan ta 5 000 kr i betalt för att låna ut 20 000 kr. Det är speciellt inte okej med tanke på att jag i över 10 års tid lånat ut min lön till dom för ingen ränta alls. Och det är synnerligen inte okej att dom skall ta betalt för att jag tar ut mina pengar som jag lånat ut till dom. Det borde inte vara okej för andra heller.
Det är visst okej att ta 5 000 kr betalt för att låna ut 20 000 kr om du frivilligt väljer det. Det är speciellt okej om du dessutom i 10 års tid utan eftertanke lånar ut din lön gratis. Det är synnerligen okej att de skall ta betalt för att du tar ut dina pengar du lånat till dem. Det är okej eftersom att du frivilligt går med på det utan eftertanke (och liksom jag påpekade inte tänker).
Citera
2012-02-12, 02:00
Medlem
Duct-tapes avatar
Citat:
Det är visst okej att ta 5 000 kr betalt för att låna ut 20 000 kr om du frivilligt väljer det. Det är speciellt okej om du dessutom i 10 års tid utan eftertanke lånar ut din lön gratis. Det är synnerligen okej att de skall ta betalt för att du tar ut dina pengar du lånat till dem. Det är okej eftersom att du frivilligt går med på det utan eftertanke (och liksom jag påpekade inte tänker).

Nu är det så att bankerna mig veterligen inte erbjuder ränta på lönekonton och eftersom vi lever i det samhälle vi lever så finns det inte så många alternativ att välja på. Man är mer eller mindre tvingad att acceptera deras villkor. Jag har inte skrivit på låneansökan, försöker lösa det här på ett annat vis. Det är saken i sig att dem beter sig på det här viset jag vänder mig emot.

Det är inte så att jag välvilligt accepterat detta i 10 års tid utan någon som helst eftertanke. Har dock aldrig tänkt tanken att låna en krona av dom tidigare.

Skulle möjligheten finnas att få lönen kontant i näven och det hade gått att betala räkningar direkt utan att behöva betala 50 kr per räkning så hade jag gjort det.
Citera
2012-02-12, 02:07
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Nu är det så att bankerna mig veterligen inte erbjuder ränta på lönekonton och eftersom vi lever i det samhälle vi lever så finns det inte så många alternativ att välja på. Man är mer eller mindre tvingad att acceptera deras villkor. Jag har inte skrivit på låneansökan, försöker lösa det här på ett annat vis. Det är saken i sig att dem beter sig på det här viset jag vänder mig emot.
Nu är det så att det finns andra sätt att spara pengar än att låta de ligga på ett lönekonto. Att du inte gör det är din kreativitet och hjärnkapacitet att beskylla, inte bankerna.
Citat:
Det är inte så att jag välvilligt accepterat detta i 10 års tid utan någon som helst eftertanke. Har dock aldrig tänkt tanken att låna en krona av dom tidigare.
Du har inte välvilligt accepterat detta? Men ändå förutsätter du att du ska tackas för det du frivilligt går med på genom någonting tillbaka? Så fungerar det inte.
Citat:
Skulle möjligheten finnas att få lönen kontant i näven och det hade gått att betala räkningar direkt utan att behöva betala 50 kr per räkning så hade jag gjort det.
Det går, i oerhört stor utsträckning. Även om det på vissa håll blir problematiskt.
Citera
2012-02-12, 02:20
Medlem
sucuks avatar
4651/3 = 1550,33 om året för att du skall få låna 20k av banken, räntan blir i praktiken 7.7% och det är så gott som gratis. Ingen tvingar dig att låna, ingen tvingar dig att ha ett nära nog nollat lönekonto hos seb. Behöver man låna 20k så har man knappast några större summor på lönekontot...

Byt bank om du inte är nöjd är enda vettiga rådet.
Citera
2012-02-12, 02:20
Medlem
Duct-tapes avatar
Citat:
Nu är det så att det finns andra sätt att spara pengar än att låta de ligga på ett lönekonto. Att du inte gör det är din kreativitet och hjärnkapacitet att beskylla, inte bankerna.

Du har inte välvilligt accepterat detta? Men ändå förutsätter du att du ska tackas för det du frivilligt går med på genom någonting tillbaka? Så fungerar det inte.

Det går, i oerhört stor utsträckning. Även om det på vissa håll blir problematiskt.

Nu har jag inga stora besparingar, då hade jag inte behövt låna pengarna från första början. Men skall vi snacka sparkonton så är räntan även där ett hån, den täcker inte ens inflationen. Hos SEB är deras ränta för närvarande 1,65 % och inflationen för 2011 var 2,6 %. Med tanke på att du är ett finansiellt geni så borde du av någon förstå problematiken här.

Som jag sa tidigare, det finns inga riktiga alternativ, speciellt inte med tanke på att folk accepterar detta. Det är trådens hela syfte att få folk att vakna till.

Men berätta gärna du hur du gjort för att komma undan bankernas oskäliga avgifter. Eller betalar du gladeligen?
Citera
2012-02-12, 02:28
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Nu har jag inga stora besparingar, då hade jag inte behövt låna pengarna från första början. Men skall vi snacka sparkonton så är räntan även där ett hån, den täcker inte ens inflationen. Hos SEB är deras ränta för närvarande 1,65 % och inflationen för 2011 var 2,6 %. Med tanke på att du är ett finansiellt geni så borde du av någon förstå problematiken här.
Med tanke på att du är en finansiell jubelidiot antar jag att en förklaring om andra sätt att få avkastning på sina sparpengar än genom sparkonto bara är en snabbare väg för dig att mista allt och skylla på de hemska bankerna. Men om du klarar av att tänka lite åtminstone är det inte svårt att få avkastning på pengarna.
Citat:
Som jag sa tidigare, det finns inga riktiga alternativ, speciellt inte med tanke på att folk accepterar detta. Det är trådens hela syfte att få folk att vakna till.
Riktiga alternativ? 5% ränta på lönekontot och gratislån? Nej du, det funkar inte riktigt.
Citat:
Men berätta gärna du hur du gjort för att komma undan bankernas oskäliga avgifter. Eller betalar du gladeligen?
Det jag betalar för är vad jag anser vara värt att betala för.
Citera
2012-02-12, 02:32
Medlem
Duct-tapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
4651/3 = 1550,33 om året för att du skall få låna 20k av banken, räntan blir i praktiken 7.7% och det är så gott som gratis. Ingen tvingar dig att låna, ingen tvingar dig att ha ett nära nog nollat lönekonto hos seb. Behöver man låna 20k så har man knappast några större summor på lönekontot...

Byt bank om du inte är nöjd är enda vettiga rådet.

Nej, räntan blir inga 7,7 %. Hur FAN räknar du? Du borde inse att jag amorterar av lånet. Just nu har jag inga större summor sparat men det betyder knappast att mitt lönekonto är nollat. Dock har jag inga 14 k att hosta upp på studs och jag har inte tänkt att få mig en betalningsanmärkning. Har aldrig haft någon och planerar inte få någon nu heller.

Min finansiella situation är inte den bästa då jag gjort 3 operationer under knappt 2 års tid med sjukskrivningar till följ och är inte återställd eller frisk än. Hoppas dock inte på fler operationer. Nu var det dock inte min personliga finansiella situation eller hälsa tråden skulle handla om. Men det är knappast så att jag är en idiot som inte har någon koll på min ekonomi.
Citera
2012-02-12, 02:43
Medlem
Duct-tapes avatar
Citat:
Med tanke på att du är en finansiell jubelidiot antar jag att en förklaring om andra sätt att få avkastning på sina sparpengar än genom sparkonto bara är en snabbare väg för dig att mista allt och skylla på de hemska bankerna. Men om du klarar av att tänka lite åtminstone är det inte svårt att få avkastning på pengarna.

Riktiga alternativ? 5% ränta på lönekontot och gratislån? Nej du, det funkar inte riktigt.

Det jag betalar för är vad jag anser vara värt att betala för.

Med tanke på att du är en bitter posthora så biter inte dina epitet. Sorry pojken. Jag är väl insatt i hur ekonomi fungerar och därför reagerar jag. Jag är inte emot att bankerna tjänar pengar, det är avgifterna i sig som är oskäliga och vad dem tar betalt för.

Och vad är det du betalar och anser det vara värt? Vad har du för bank och vilka villkor? Ditt försök att spela bror duktig är väldigt lätt att genomskåda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in