Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-11, 19:48
  #1
Medlem
Brunsass avatar
Ja hallå flashback, nu har jag fått för mig att jag ska göra cigaretter från råtobak, efter att ha läst det jag hittade som står på detta forum om saken så har jag några frågor innan jag börjar köpa hem saker..


Så vi säger att jag köper hem 500g råtobak från pgw, sen ska jag alltså blötlägga detta?
gör jag det rätt om jag häller ner råtobaken i en 2,5l dunke med ungefär 1,5l vatten och låter det stå
i 24 timmar?

Sen lägger jag ut det på en plåt eller liknande för torkningen, någon gång under torkningen så tar jag en sprayflaska med glycerin och sprayar på tobaken så den behåller sin fuktighet?

Efter tobaken har torkat så tar jag fram detta:
http://www.pgw.se/product_info.php?c...oducts_id=1682
samt
http://www.pgw.se/product_info.php?c...oducts_id=2458

Och rullar cigaretter sen är det klart?

Behöver jag även köpa filter och rullpapper eller är det ''i'' filterhylsorna?

Detta är glycerinet:
http://www.pgw.se/product_info.php?products_id=2310

Det står att 70g glycerin räcker till 1,3k snus, så alltså använder jag typ hälften till min tobak?

Detta är tobaken jag tänker köpa:
http://www.pgw.se/product_info.php?c...roducts_id=737


Ja, jag är lite efterbliven när det kommer till tobak så uppskattar svar från ni som vet.

edit: är det ca 1g tobak på en cigarett eller är jag ute o cyklar?
Citera
2012-02-11, 20:03
  #2
Medlem
godawdos avatar
Det går alldeles utmärkt, och är billigt. Du gör det så finhackat du vill, med kvarnen, och du stoppar din cig. Som du vill ha den. 1g, 2g osv... Hård eller mjuk. Du kan välja mellan olika smaker. jag har "mentol", och det har jag kört med i 10 år. Fanskapet i det hela, är att man blir beroende, och så svinar det ner och skräpar, men man får ju hålla efter.

Förr eller senare får man problem av ciggen. Varför inte göra sin egen tuggummi i stället??
Citera
2012-02-11, 20:54
  #3
Medlem
Brunsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godawdo
Det går alldeles utmärkt, och är billigt. Du gör det så finhackat du vill, med kvarnen, och du stoppar din cig. Som du vill ha den. 1g, 2g osv... Hård eller mjuk. Du kan välja mellan olika smaker. jag har "mentol", och det har jag kört med i 10 år. Fanskapet i det hela, är att man blir beroende, och så svinar det ner och skräpar, men man får ju hålla efter.

Förr eller senare får man problem av ciggen. Varför inte göra sin egen tuggummi i stället??


Så det med 2,5l dunken går bra? kan det mögla eller behöver jag ej oroa mig för det?


och behöver jag verkligen en kvarn? pgw's råtobak är ju redan hackat, inte så fint men räcker det inte att använda en kniv?
Citera
2012-02-11, 21:05
  #4
Medlem
kokadsvampiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunsas
Så det med 2,5l dunken går bra? kan det mögla eller behöver jag ej oroa mig för det?


och behöver jag verkligen en kvarn? pgw's råtobak är ju redan hackat, inte så fint men räcker det inte att använda en kniv?

En kniv duger bra eller så kan du ta en sax. Jo det kan mögla om det står för länge.
Citera
2012-02-11, 21:07
  #5
Medlem
kokadsvampiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunsas
Behöver jag även köpa filter och rullpapper eller är det ''i'' filterhylsorna?


Vill du rulla för hand kör papper och filter ( Du behöver inte filter men jag anser att det är lättare att rulla då ). Men i hylsor finns det filter i pappret Ja.
Citera
2012-02-11, 21:36
  #6
Medlem
Brunsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunsas
Så det med 2,5l dunken går bra? kan det mögla eller behöver jag ej oroa mig för det?


och behöver jag verkligen en kvarn? pgw's råtobak är ju redan hackat, inte så fint men räcker det inte att använda en kniv?

Citat:
Ursprungligen postat av kokadsvampis
Vill du rulla för hand kör papper och filter ( Du behöver inte filter men jag anser att det är lättare att rulla då ). Men i hylsor finns det filter i pappret Ja.


Okej, gör jag rätt att blötlägga tobaken och sen spruta på glycerin eller ska jag spruta före alternativt lägga i glycerinet i dunken?
Citera
2012-02-11, 22:54
  #7
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Nu kan jag inte mycket, men vad händer med nikotinet i tobaken om man blötlägger all tobak i 24 timmar? Det är ju vattenlösligt.
Citera
2012-02-12, 00:04
  #8
Medlem
Brunsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Nu kan jag inte mycket, men vad händer med nikotinet i tobaken om man blötlägger all tobak i 24 timmar? Det är ju vattenlösligt.

Hmm, undrar också om detta..
Citera
2012-02-12, 13:46
  #9
Medlem
Brunsass avatar
Läste nyss i denna tråd:
https://www.flashback.org/t334957

att nikotinet försvinner vid blötläggning..

Så ska jag alltså skippa att blötlägga och direkt spraya tobaken med glycerin och sen börja rulla direkt?
Citera
2012-02-12, 14:07
  #10
Medlem
kokadsvampiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunsas
Läste nyss i denna tråd:
https://www.flashback.org/t334957

att nikotinet försvinner vid blötläggning..

Så ska jag alltså skippa att blötlägga och direkt spraya tobaken med glycerin och sen börja rulla direkt?

Det är om du rostar ciggen/spliffen eller häller bort allt vatten. köp cuthof 1 kilo's tobak
så står det exakt hur du ska göra men tänk på att vattnet ska sätta sig i din tobak så det blir fuktigt sen torkar du det för att sedan om du vill ta på glycerin ( Glycerin är inte nödvändigt men blir lite bättre ).
Citera
2012-02-12, 14:11
  #11
Medlem
kokadsvampiss avatar
Du gör helt enkelt såhär att du blandar din basflavor och vatten sen tar du din tobak's kaka och på tobakskakan finns det ett litet hål som du häller i blandningen och låter det stå ett tag. Det finns exakta beskrivning hur du ska göra oftast när du köper råtobak.
Citera
2012-02-12, 14:46
  #12
Medlem
Brunsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokadsvampis
Du gör helt enkelt såhär att du blandar din basflavor och vatten sen tar du din tobak's kaka och på tobakskakan finns det ett litet hål som du häller i blandningen och låter det stå ett tag. Det finns exakta beskrivning hur du ska göra oftast när du köper råtobak.


Okej, men pgw's råtobak är väll inte en kaka? har hört att man för det i en påse bara, hur blötlägger jag isåfall? Och hur tar jag på glycerinet? i en sprayflaska eller?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback