Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-02-10, 16:56
  #25
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuliSthlm
Ja hur mycket tjänar norska väktare idag? Speciellt dem som Jobbar natt.

https://www.dinside.no/okonomi/sa-my...annen/70728791
Väktare ligger på runt 35000 i mån, de som jobbar natt ligger då lite över där.
Citera
2022-12-05, 17:18
  #26
Medlem
Hegamons avatar
Nattillägget i Norge har jag för mig är ca 12 000 NOK. Det hade jag när jag jobbade natt. jag hade ca 36000 NOK+ 12000 NOK när jag jobbade natt. Det var inte som väktare men "alla" har det tillägget. Sedan var det ca 1.1-1.2 SEK per NOK, så plussa på 10-20% för att få SEK, när jag jobbade i Norge.

Vi hade en väktare på jobbet (jag rangerade lastbilar). Han var ganska muppig på det viset han var cop-wanabe. Men okej, han får ju ha rollen som väktare. Han hade vanlig stickad mössa på huvudet och lite grövre kängor, han jobbade för Securitas om jag minns rätt. Han gick tunt på ronder, kollade att dörrar var stängda. Mig sade han till på skarpen för jag hoppade över ett bord ut genom ett fönster när han såg det, istället för att gå genom dörre, då dörrarna där måste passeras med passerkort och kod. Likaså var han sådan här väktare i receptionen så han gick igenom min väska så jag inte snodde med mig något. Han var norrman (ej etnisk norman utan brunfärgad) men han var helt klart lite cop-wannabe över han.

Jag kan helt klart tänka mig hans väktarjobb inte var allt för ansträngande men har sett att receptionistväktarna har ganska mycket att göra när de är i tjänst i receptionen, där jag jobbat. Telefonsamtal, viktigt kolla passerkort, kolla alla personer som kommer in, trafik etc. Så god språklig förmåga där och kunskap kring många rutiner.

En väktare som bara jobbar natt i Norge har troligen ca 50 000 NOK före skatt, inklusive tillägg. Finns en liten trappa sedan för mera tjänsteår, men jag snackar ingångslön då. Tror de kan plussa på både 5000 NOK och 10 000 NOK för de med många tjänsteår.

Jag har varit stationär väktare (1 år) för många år sedan, det var slappaste jag gjort i yrkeslivet men upplevdes som meningslöst, mest som att jobba på samhall och sitta av tiden. Det var tråkigt också. Jag var så trött för det var treshift och jag kunde ej sova, var som en zombie på jobbet. Usch. Jag kan tänka mig om dygnsrytmen är normal så är jobbet okej men jag ogillar skarpt 3-shiftsjobb.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2022-12-05 kl. 17:56.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback