• 1
  • 2
2012-02-21, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jo, jag upptäckte att jag blivit lite tillvand efter en månads backpacking i thailand för en 10 år sen. Men vad jag menade var nog mera att jag kryddar så att det blir gott (hettan bak, lite småsvettig kanske), inte så att det blir starkt. Sen att det krävs lite starkare såser och kryddor har jag nog märkt.

Slänger man på ghost chili (Bhut Jolokia) på nån mat så tänker jag i alla fall inte smaka i dagsläget. Har inte köpt nån heller, för den anser jag vara för stark för lilla mig.
Det finns ingen som äter mat som är "för" stark. Eller jo, töntar som tror det är coolt. Alla andra kryddar tills det är hett, men inte för starkt. Jag för min egen del har ganska låg tolerans för hetta så tre jalapeños på två portioner tikka masala är perfekt för mig. Andra skulle kanske slänga ner en habanero i samma gryta, men för min del så skulle det totalt döda smaken av tomat och ingefära samtidigt som jag bara skulle lida av att få i mig skiten.

Enda gången jag äter något som är för starkt är när jag beställer in vindaloo på restaurang. Den hade jag kunnat ta mindre kryddig faktiskt, men det är ju så jäääääääävla gott så jag köper in en till öl bara och går hårt på naan och öl.
Citera
2012-02-21, 12:08
Medlem
Mackan52s avatar
Chiliflingor är det starkaste jag har i kryddväg, såser gäller sambal oelek generellt (flingor och oelek har jag i princip till alla mina grytor).

För "speciella" tillfällen har jag har jag två olika Blair Deathsauce, Orginal och Ultra (Används enbart i min specialchili).

Åh vad jag älskar stark mat, den här tråden kommer jag med glädje att följa
Citera
2012-02-21, 17:18
Medlem
christerys avatar
nån som har testat blairs lite starkare i tex ett pulled pork recept... eller blir det för mycket av det goda kanske. jag har i lite nästan överallt i kötträtter, men bara för att få upp hettan.

Tips på en trevlig chipotle nu snubblat över på coop/ica eller annat närköp skulle vara guld. Extremefoods har ju den men ids inte beställa bara litegrann, dessutom gick det ju åt snabbt. Habaneron (ashes) var ju smarrig som bordskrydda, men även den lite för odryg.

Recept var ju ett bra intiativ, månne vad ni hittat på med instant- sudden- eller after- death. Jag är lite mer som jycken, skvätter bara lite här och där. Men kan tänka mig att långkok som chili eller så är perfekta för en kryddning som är både lagom stark och djup utan att man slevar på alltförmycket sås.
Citera
2012-02-21, 21:05
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Recept var ju ett bra intiativ, månne vad ni hittat på med instant- sudden- eller after- death. Jag är lite mer som jycken, skvätter bara lite här och där. Men kan tänka mig att långkok som chili eller så är perfekta för en kryddning som är både lagom stark och djup utan att man slevar på alltförmycket sås.

"Death Carne"

Man gör en klassisk "chili con carne" med krossade tomater, bönor av olika sorter (föredrar kidneybönor och vita bönor) och köttfärs,. Men i detta slår du även i hackad Jalapeno, hela feferonis är också gott, riven paprika (fuska inte med paprikapulver), lök, ett ägg, lite chiliflingor, BBQ-sås (rökig) och en skvätt soja.

Låt blandningen koka upp, tillsätt en av Blairs såser (använder ultra ibland men original räcker) och sätt sedan på svag värme precis så det småputtrar, rör om och smaka av ofta, tar aldrig tiden men räkna minst en timme.

Ha detta på tacos, tortillas och annat mexico-hittepå med favoritsallad (föredrar vitkål, morötter, tomat och gurka). Salsa blir totalt poänglöst det lovar jag

Ha inte vänner med svaga magar som äter det dock, det är inte så kul de ringer från dasset en söndagmorgon och kallar dig "jävla mördarkock"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in