2012-02-10, 07:59
Medlem
bobthesmokers avatar
Själv är jag en liten chilihead och älskar stark mat.

Höjdpunkten var när jag för några månader sen beställde hem en hel låda med produkter från
hotsauceworld.com (som nu såklart inte levererar till europa, snark) där jag bland
annat köpte en krydda som hette Ghost Dust. Torkad, finkrossad och förpackad
ghost chili i en bra kryddförpackning lätt att krydda olika rätter med.

Efter diverse experimenterande med kryddan hittade jag så maträtten den passade
perfekt i.

Kycklingryta. En snabb genomgång av min rätt är som följande:

6 st kycklingfileer
1 gul lök
2 tomater
1 klyfta vitlök
1 burk tacosås santa maria hot
ketchup
sweet chili sås
Vatten
Allkrydda
Svartpeppar
Socker
Ghost dust

Olja
Smör

Trimma kycklingen men låt behålla sin stora form (tycker kycklingen blir bättre än att man
skär ner dom i små tråkiga bitar), blanda kryddorna 1/3 peppar, 1/3 allkrydda och slutligen 1/3 socker.
Slå i ghost dust i kryddblandingen, mitt mått är ca 1/2 tesked.

Panera kycklingen snabbt i kryddorna på en tallrik och lägg i en djup panna där
du smält smöret och hällt på rikligt med olja.
Låt dom stekas i inte för hög temperatur men tills dom är gyllenbruna.
Sockret och kryddorna kommer att smälta av från kycklingen och ligga
i botten av pannan så var noga med att röra så det inte bränner fast.

När kycklingen fått en trevlig färg lägg i en hackad gul lök, 2 tomater
delade på mitten och en vitlöksklyfta krossad.

Låt puttra 2-3 minuter och slå på tacosås, ett eller två rejäla stänk med
ketchup och fyll på med vatten så att det nästan täcker kycklingen.

Kryddan som blev över från paneringen kan nu även tillsättas i grytan.

Här lät jag tempen gå ner till 7/10 på min spis och lät det
koka i 30 minuter. När tiden gått tog jag två gafflar och drog isär
kycklingen till stripes, lagom tjocka och lät det koka ca 5 minuter till.

klart att servera.

Vad är din maträtt där du känner att du lägger i det starkaste du har
och hur gör du den?
Citera
2012-02-10, 08:10
Medlem
Frank Friendlys avatar
heheh socker, ketchup och sweet chili sås inte bara ær du ett chili head du ær æven en sockergris

anvænder starka grejer till indiskt, chilis och att hælla på korv med brød
Citera
2012-02-10, 08:37
Medlem
Nostradumbasss avatar
När jag vill ha stark chilimat är genuin thaimat det bästa. Galet mycket chili men det jag gillar med thaimat är även om det är jävelstarkt så känner man smaker av resten av ingredienserna också. Det är skillnaden mot att äta t.ex. en nobean chili som "bara" blir jävelstark.

Jag har aldrig förstått grejen med olika pulverkryddor "Ghost Dust Extra Allt Galore Evil" och sånt. Det räcker bra med en näve färska chilis och en mortel
Citera
2012-02-10, 08:55
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
När jag vill ha stark chilimat är genuin thaimat det bästa. Galet mycket chili men det jag gillar med thaimat är även om det är jävelstarkt så känner man smaker av resten av ingredienserna också. Det är skillnaden mot att äta t.ex. en nobean chili som "bara" blir jävelstark.

Jag har aldrig förstått grejen med olika pulverkryddor "Ghost Dust Extra Allt Galore Evil" och sånt. Det räcker bra med en näve färska chilis och en mortel

hehe du kanske gør din chili før stark om den bara smakar starkt, pulver ær ju grymt nær det kommer till saker som chipotle och ghost chilis efter som det inte ær så lætt att få tag i "færskt" i vår del av værlden. olika chilis har ju givetvis olika smak, men det visste du ju redan.
Citera
2012-02-10, 09:26
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
hehe du kanske gør din chili før stark om den bara smakar starkt, pulver ær ju grymt nær det kommer till saker som chipotle och ghost chilis efter som det inte ær så lætt att få tag i "færskt" i vår del av værlden. olika chilis har ju givetvis olika smak, men det visste du ju redan.

Hehe. Jag vet inte, men jag tror det har att göra med att thailändarna vet hur man ska använda socker och syrliga smaker; det är ju aldrig bara chili i en thairätt utan det är jävelmycket chili men även socker, och syrliga/sura grejer typ lime och olika bisarra fisksåser som smakar fan ensamt men blir bra i curry. Jag tror det har balansen att göra. Väg upp chilichocken så trots att det kliar på läpparna satan så får resten av smaklökarna också nåt att göra
Citera
2012-02-10, 09:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass

Detta gäller ju all stark mat, detta är ju en gammal myt där man har blandat ihop starkt och starkt.
Det vill säga att man blandat ihop starka smakrika kryddor som man bara känner smaken av dessa med het mat som man alltid känner smaken av alla ingredienser.
Såvida att det inte även förekommer en smakrik krydda också som tar överhand.

Sen såklart om en som aldrig smakat på het mat och får det starkaste som finns, så kommer ju dom inte kunna processera smaker pga det gör så ont och hjärnan blir blockerad för mer intryck.
Citera
2012-02-10, 10:19
Medlem
Sicilias avatar
Den starkaste kryddan: sockergris
Citera
2012-02-10, 10:27
Medlem
Lys avatar
Är en inbiten Chilifantast med en ständig samling heta chilisåser, Habanero, starka, starka gröna chili, torkade chili och ibland vanlig röd spansk peppar, samt piri-piri. Dessa äter jag skivade på mackor, i sallader, i soppor, i pastasåser, till kött och kyckling, till fisk, ris, potatis, ja allt nästan. Varje dag, får jag inte chili-dosen är den dan förstörd. Dricker även chili-té jag fick av en kompis. Det är té med lite kakaobitar och smulad stark chili. Bränner skönt när man dricker det.
Citera
2012-02-10, 17:39
Medlem
christerys avatar
Har väl börjat använda starkare kryddor där det står chili/sambal olek osv i recepten. Inget ont om sambal olek, men när man slickar av skeden som man slevat upp kryddan med innan den går i disken så måste det nåt starkare till.

Dom som är för starka för min smak av blairs (att ha som tex bordskrydda) har jag i en liten mängd plus tex krossade tomater och helt plötsligt så har jag en varierad stark sås i stugan eller på jobbet utan att ha en massa onödigt med mig. (på jobbet blir det blandat med ketchup, ehh - det blir det nog i stugan åxå om det inte ska vara mycket sås).

Jag vill ha det hett, inte starkt så in i norden. Sen att andra kanske tycker det är svagt eller starkt bryr jag mig inte om. Det är inte dom som ska käka min mat. Det ska bränna men inte vara oätligt kanske är en bättre beskrivning.

Torr habaneroblandning av nåt slag är perfekt som bords/grillkrydda (Ashes, ifall den finns kvar på extreme food) till nästan allt. Instant- eller after-death är inte optimala att blaska på rent till köttbullar/makaroner enligt mig i alla fall. Men hotta till ketchupen lite, det blir mumma.
Citera
2012-02-10, 19:25
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Har väl börjat använda starkare kryddor där det står chili/sambal olek osv i recepten. Inget ont om sambal olek, men när man slickar av skeden som man slevat upp kryddan med innan den går i disken så måste det nåt starkare till.

Dom som är för starka för min smak av blairs (att ha som tex bordskrydda) har jag i en liten mängd plus tex krossade tomater och helt plötsligt så har jag en varierad stark sås i stugan eller på jobbet utan att ha en massa onödigt med mig. (på jobbet blir det blandat med ketchup, ehh - det blir det nog i stugan åxå om det inte ska vara mycket sås).

Jag vill ha det hett, inte starkt så in i norden. Sen att andra kanske tycker det är svagt eller starkt bryr jag mig inte om. Det är inte dom som ska käka min mat. Det ska bränna men inte vara oätligt kanske är en bättre beskrivning.

Torr habaneroblandning av nåt slag är perfekt som bords/grillkrydda (Ashes, ifall den finns kvar på extreme food) till nästan allt. Instant- eller after-death är inte optimala att blaska på rent till köttbullar/makaroner enligt mig i alla fall. Men hotta till ketchupen lite, det blir mumma.

det starka fungerar som heroin du höjer toleransen, så om någon "skryter" om att dom kan äta döööstark mat betyder det bara att dom ätit mer starka mat.
Citera
2012-02-10, 19:56
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
det starka fungerar som heroin du höjer toleransen, så om någon "skryter" om att dom kan äta döööstark mat betyder det bara att dom ätit mer starka mat.

Jo, jag upptäckte att jag blivit lite tillvand efter en månads backpacking i thailand för en 10 år sen. Men vad jag menade var nog mera att jag kryddar så att det blir gott (hettan bak, lite småsvettig kanske), inte så att det blir starkt. Sen att det krävs lite starkare såser och kryddor har jag nog märkt.

Slänger man på ghost chili (Bhut Jolokia) på nån mat så tänker jag i alla fall inte smaka i dagsläget. Har inte köpt nån heller, för den anser jag vara för stark för lilla mig.
Citera
2012-02-21, 02:28
Medlem
steken001s avatar
Chili av alla dess sorter med ingefära och vitök får man en av kökets godaste dofter.

gör en egen hittepå Thai/kina rätt som är god och stark++

Stekens Brända curry med 4 sorters chilli! (tillagningen utvecklar mycket irriterande gaser så på med fläkten/öppna fönster):
Några matskedar vanlig madrass currypulver i olja med en näve torkad chilli av het sort. ställ på spisen medelvärme tills curryn svarnat inte för hög värme då bränns det för mycket och smakar skit... ställ av och låt stå medans du gör resten så smakerna hinner utvecklas

strimmla biff marinera i kikkoman pudra med maizena
3-4 vitlöksklyftor lika stor mängd ingefära som vitlök.
mild chilisort med mycket smak
rökt chili
en stark chili
paprika
+lite valfira grönsaker

På med woken tills oljan ryker stek biffen snabbt till ca 70% färdig häll av i skål
i med ny olja hetta upp i med chilin/vitlök/ingefära var beredd att snabbt slänga i grönsakerna så inte vitlöken bränns.
I med grönsakerna
Pudra på lite biffbuljong av asiatisk typ häll i brända curryn/torkade chilin och sist i med köttet igen vänd runt smaka av med ev. lite mer kikkoman och servera...
Grymmt god men ofta lite jobbigt het men kan inte sluta äta den

Om du har en wok med riktig hetta bränn av oljan i slutet för den där riktigt goda woksmaken
Senast redigerad av steken001 2012-02-21 kl. 02:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in