Flashback bygger pepparkakshus!
2012-02-09, 23:03
Medlem
Jag vill flytta handfatet till en annan plats i badrummet. Har tänkt att koppla in utanpåliggande rör från befintligt vattentillföringsrör och sedan ta avloppsröret från handfatet ner till toalettavloppet.

Alla rör är utanpåliggande och inga ändringar i själva stammen görs. Kan jag görs detta utan styrelsens godkännande?

Samt, jag tänkte bygga ut badrummet ca 1kvm (så jag får plats med handfatet då jag vill ha ett större badkar men som inte får plats där handfatet är nu), kan jag även göra detta utan styrelsens godkännande?

Vore väldigt tacksam för svar!
Citera
2012-02-09, 23:08
Bannlyst
Det absolut bästa du kan göra är att före innan du gör något fråga styrelsen får du då positivt besked se då till att du får detta skriftligt, då är du garderad för eventuellt framtida tjafs.
Ett godkännande på Flashback ger inte så mycket vid eventuell tjafs med styrelsen

MVH Kidon
Citera
2012-02-09, 23:11
Medlem
zpenk781s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kidon
Det absolut bästa du kan göra är att före innan du gör något fråga styrelsen får du då positivt besked se då till att du får detta skriftligt, då är du garderad för eventuellt framtida tjafs.
Ett godkännande på Flashback ger inte så mycket vid eventuell tjafs med styrelsen

MVH Kidon

Eftersom det är en bostadsrätt får han ju flytta handfatet hur mycket han vill, däremot måste det göras av fackman, annars BLIR det ett jävla liv om det börjar läcka e.d och ts får stå för alla skador det drar med sig
Citera
2012-02-09, 23:15
Medlem
Mavvelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starsandstripes
Jag vill flytta handfatet till en annan plats i badrummet. Har tänkt att koppla in utanpåliggande rör från befintligt vattentillföringsrör och sedan ta avloppsröret från handfatet ner till toalettavloppet.

Alla rör är utanpåliggande och inga ändringar i själva stammen görs. Kan jag görs detta utan styrelsens godkännande?

Samt, jag tänkte bygga ut badrummet ca 1kvm (så jag får plats med handfatet då jag vill ha ett större badkar men som inte får plats där handfatet är nu), kan jag även göra detta utan styrelsens godkännande?

Inte om du vill försäkringen ska täcka vattenskada efter. Det går bort om du så ens borrar i kaklet, väggen eller liknande. Att dra egna ledningar eller utökar badrummet utan att en "fackman" godkänt det är ingen bra idé. Du borde ringa en firma som kan detta och fråga om vad, eller vad som inte är godkänt. Men börja inte göra något eget innan du har 100% klarhet i det.

Har en polare som är utbildad inom detta som gjorde sitt badrum till en dröm. Han fick inte ett skit när de påpekade att det vart gjort utan lov, och de rasera det hela för att återställa till ursprunget. 150k rakt åt helvete så att säga.
Citera
2012-02-09, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zpenk781
Eftersom det är en bostadsrätt får han ju flytta handfatet hur mycket han vill, däremot måste det göras av fackman, annars BLIR det ett jävla liv om det börjar läcka e.d och ts får stå för alla skador det drar med sig
Helt riktigt fackman skall det vara som gör jobbet, hur blir det med väggen då som skulle flyttas?
Personligen skulle jag nog allt föredra ett godkännande från styrelsen, före ett godkännande på Flashback, men det är jag det kanske är jag överdrivet försiktig.

MVH Kidon
Citera
2012-02-09, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kidon
Helt riktigt fackman skall det vara som gör jobbet, hur blir det med väggen då som skulle flyttas?
Personligen skulle jag nog allt föredra ett godkännande från styrelsen, före ett godkännande på Flashback, men det är jag det kanske är jag överdrivet försiktig.

MVH Kidon

Har haft två rörmokare och en byggfirma över och de menar att det är helt riskfritt. Är dessa "fackmän" eller måste jag ha någon annan över först? Självklart får en rörmokare göra jobbet.

Min styrelse är dock åt helvete. De säger att jag inte får riva garderobsväggen utan deras tillstånd (vilket jag fått bekräftat är skitsnack, då det måste vara en bärande vägg för att jag ska få tillstånd).

Så, om allt görs enligt reglerna, måste jag fortfarande ha styrelsens godkännande för att få dra om utanpåliggande rör samt flytta en vägg (inte bärande) ca 50cm (blir totalt ca 1kvm större yta)?
Citera
2012-02-09, 23:36
Bannlyst
Citat:
Har haft två rörmokare och en byggfirma över och de menar att det är helt riskfritt. Är dessa "fackmän" eller måste jag ha någon annan över först? Självklart får en rörmokare göra jobbet.

Min styrelse är dock åt helvete. De säger att jag inte får riva garderobsväggen utan deras tillstånd (vilket jag fått bekräftat är skitsnack, då det måste vara en bärande vägg för att jag ska få tillstånd).

Så, om allt görs enligt reglerna, måste jag fortfarande ha styrelsens godkännande för att få dra om utanpåliggande rör samt flytta en vägg (inte bärande) ca 50cm (blir totalt ca 1kvm större yta)?
Att rörmokare och byggfirman säger att det är helt riskfritt är ju nästan självklart, dessa vill göra jobbet, tyvärr så kan du nog inte påräkna deras hjälp längre fram i tiden då det eventuellt blir problem med styrelsen den fajten får du nog tyvärr ta själv.
Oavsett hur bra/dålig styrelsen är, går du mot deras beslut så sitter du med svarte petter när det kommer till en uppgörelse, det är många som gjort bort sig på den punkten, en bostadsrätt betyder inte att du äger just din bostad, du äger en del i hela fastigheten.
Du gör givetvis precis som du vill jag vill bara tala om för dig vad som kan hända om du har otur.

MVH Kidon
Citera
2012-02-10, 07:02
Medlem
Citat:

Den som bygger om i ett badrum måste ha våtrumsbehörighet, speciellt om de ska borra i/flytta väggar.

Bara för att någon är rörmokare är det inte självklart att de har rätt behörighet. Samma gäller byggfirma. Bara för att de säger att det är OK innebär inte att de har behörig personal.

Du måste tänka på att ett badrum (våtrum) måste ha fungerande fuktspärr, annars kan det gå riktigt illa.
Citera
2012-02-10, 09:57
Medlem
Citat:

Så här är det:
Svaret på din fråga finns förmodligen i föreningens stadgar.
(Stadgarna i sin tur är underordnade den s.k. Bostadsrättslagen.)
Med stor sannolikhet så står det i stadgarna något i stil med detta:
"§
Bostadsrättshavaren får företa förändringar i lägenheten. Väsentlig förändring får dock företas
endast efter tillstånd av styrelsen och under förutsättning att förändringen inte är till påtaglig
skada eller olägenhet för föreningen. Förändringar skall alltid utföras på ett fackmannamässigt
sätt.
Åtgärd som kräver bygglov eller bygganmälan, t ex ändring i bärande konstruktion, ändring
av befintliga ledningar för bland annat avlopp, värme, gas eller vatten utgör alltid väsentlig
förändring
."

Det är av flera skäl en ytterst dålig idé att göra ingrepp i badrum utan att ha OK med styrelsen.

/T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in