2009-08-26, 00:53
Medlem
Tack för hjälpen med rederierna, det uppskattas =)
Dock verkar det ju inte vara så stor chans att fp npgot resturang jobb eller liknande på deras båtar
Citera
2009-08-26, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DasReich
Bor också i Oslo. Har varit på samma arbetsplats i ett år och pallar inte skiten längre. Jag har ett bra cv, bra betyd och bra bakgrund. Varför i helvete får jag inga jobb jag söker!? Ingen på FB med chefsroll som behöver mig?

Vad har du för jobb nu?
Citera
2009-08-26, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babberiba
Kan man få ett bankkort(VISA el. dyl.) med ID på baksidan med hjälp av ett D-nummer? Jag trodde att det krävdes ett riktigt norskt personnummer, dvs att man är skriven i Norge...

Tror att de som folkbokbör sig i Norge får "ett riktigt" personnummer och andra en variant av det D-nr. Men jag hade bad ens inte om att få legitimation på mitt Handelsbankskort, det var bara att plåta sig på kontoret.

Btw, nämnde du för den norska Handelsbanken att du har Handelsbanken i Sverige?
Javisst, först checkade jag med Handelsbanken i Sverige, och fick just tipset om låga avgifter mellan "internöverföring". Vid kontakt med Norska kontoret sa jag att jag var kund i Sv men det tycks inte ha någon betydelse för att lägga upp mig som kund med konto mm.
Citera
2009-08-26, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiniFöretagaren
Vad är det för typ av jobb du har, vad söker du?
Jag söker mer administrativa tjänster då jag finner mitt nuvarande jobb helt hjärndödande. Jag började som merchandiser, gick över till säljare, och är nu kasserare. Har fan kört igenom vad företaget har att erbjuda för tjänster.
Har bla. sökt som kundebehandlare på Teller, endel telefonsuport etc. Inga jobb du behöver vara högkvalificerad för att få.

@TheGenius: Jag sitter som sagt i kassan nu. Företaget har dock enorm omsättning så arbetsbelastningen är både hård och tråkig.
Citera
2009-08-26, 14:05
Medlem
Grim_Reapers avatar
Jag undrar också lite över det där med att hitta jobb, man har ju hört att det ska vara väldigt lätt i Norge, att folk får erbjudanden direkt och liknande men jag har inte hört något. Jag skickade in lite ansökningar till utannonserade tjänster och har efter en veckas tid inte hört från någon, men det kanske dröjer längre innan man får besked? Jag gick till Manpower och fick visserligen en intervju där men det gällde ingen specifik tjänst och han sa att han skulle återkomma inom 1-3 veckor. Jag gick även till ett annat bemanningsföretag men där sa dom att man skulle registrera sig på hemsidan så hör dom av sig om det dyker upp något. Nu bor jag visserligen inte i Oslo utan i Kristiansand men är det verkligen så stor skillnad på arbetsmarknaden?
Citera
2009-08-26, 14:47
Medlem
Snart varit i Oslo i en månad och fortfarande inget jobb, sökte en massa utannonserade jobb i början många lagerjobb och många av dom var truckkort positivt vilket jag faktist har. Har ju även lagererfarenhet. De flesta var ju lågavlönade jobb genom bemanningsföretag men jag har inte hört från nåt jobb jag sökt. Förutom kallad till ett informationsmöte ang ett jobb jag sökte på lefdals elkjöp. Men det skiter jag i då chanserna känns ganska minimala att få det jobbet.

Dock har jág blivit erjuden fyra skitjobb som jag inte ens sökt då de sett mitt CV på finn.no

Håller fortfarande tummarna att kanske de flesta jobb man sökt inte gått igenom ansökningarna än.....
Citera
2009-08-26, 15:55
Medlem
whoops021s avatar
A-kassa i Sverige, jobbat i Norge!??

Jag har bott och arbetat i Oslo i ca 2 år och jobbade då som butikschef på Gina Tricot (handels). Jag sa upp mig där av personliga/psykiska skäl och flyttade hem till Sverige där jag nu bor. Jag söker nu a-kassa i Sverige men det verkar vara ganska mkt krångel med blanketter hit och dit, jag tänkte kika om någon av er har vart i samma sits och hur det gick för er och hur ni gick tillväga!? Kanske ska tillägga att jag inte tänker flytta tillbaks till Norge så det handlar om att flytta över sina dagar till sverige i detta fall.

Har hört att man automatiskt är med i fack/a-kassa när man påbörjar arbete i Norge?

Om jag har sagt upp mig själv, går det då att få A-kassa eller måste jag nöja mig med Alfa-kassa?

Hur lång tid tog det för er att få svar på allt detta och få ersättning?

Tack på förhand!
Citera
2009-08-26, 19:20
Medlem
Daniel501s avatar
Har inte fått många av mina frågor besvarade, men tænkte att jag ger ett till førsøk.

Vart i Grunnerløkka ligger ett gym med ett rætt bra utbud men till rimligt pris? Finns det æven en butik i Oslo som sæljer mycket "nyttig" mat, ekologisk helst men æven oekologisk går bra.

Tacksam før svar!

Mvh,
Citera
2009-08-26, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Har inte fått många av mina frågor besvarade, men tænkte att jag ger ett till førsøk.

Vart i Grunnerløkka ligger ett gym med ett rætt bra utbud men till rimligt pris? Finns det æven en butik i Oslo som sæljer mycket "nyttig" mat, ekologisk helst men æven oekologisk går bra.

Tacksam før svar!

Mvh,

Nu vet jag inte vart det ligger men vill man träna billigare är det gymmen i förorten som gäller. Sen finns ett byggargym på karl johans gata där det kostar 400 tror ja, men orka ett slamrigt byggargym...

Har läst lite på svenska träningsforum och bor man i dyra Oslo så är det egentligen lättsammast att punga ut pengarna och satsa på Sats. Blev själv medlem igår och visst svider det i plånboken men jag är nöjd endå.
Citera
2009-08-26, 20:01
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGenius
Nu vet jag inte vart det ligger men vill man träna billigare är det gymmen i förorten som gäller. Sen finns ett byggargym på karl johans gata där det kostar 400 tror ja, men orka ett slamrigt byggargym...

Har läst lite på svenska träningsforum och bor man i dyra Oslo så är det egentligen lättsammast att punga ut pengarna och satsa på Sats. Blev själv medlem igår och visst svider det i plånboken men jag är nöjd endå.

Har sett ett SATS mot Lysaker om man tar 31an eller 151an från Nationalteatret t ex. Ska førsøka hitta ett som ær lite nærmre.

Fick en till fråga nu; Jag hadde tænkt att køpa ett par skor på nætet och de ska då skickas hit till Oslo hadde jag tænkt. Har lægenhet med postbox och så vidare. Men dom kommer ju inte få plats i den så brevbæraren kommer med all sannolikhet ta med dem tillbaka.

Hur går jag tillvæaga før att få dem skickade hit på smidigaste sætt?

EDIT: Hittade ett SATS kanske 4 minuter att gå från lægenheten, bra! Tack.
Mvh,
Citera
2009-08-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Fick en till fråga nu; Jag hadde tænkt att køpa ett par skor på nætet och de ska då skickas hit till Oslo hadde jag tænkt. Har lægenhet med postbox och så vidare. Men dom kommer ju inte få plats i den så brevbæraren kommer med all sannolikhet ta med dem tillbaka.

Hur går jag tillvæaga før att få dem skickade hit på smidigaste sætt?

Mvh,

Du hämtar alla stora paket som inte får plats i postboxen på närmaste postkontor. Precis som i Sverige..
Citera
2009-08-26, 20:42
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JK_Sthlm
Du hämtar alla stora paket som inte får plats i postboxen på närmaste postkontor. Precis som i Sverige..

Greit da, ett pass/kørkort ræcker som ID bevis ræcker också då antar jag!

Tackar!

Mvh,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in