2010-02-26, 19:27
Medlem
kato85s avatar
før persnnummer måste du ha norsk adress.
før d-nummer (tillfæligt personnummer som fungerar precis likadant men gæller før mindre æn 6 månader) får du først nær du fått anstællning.
skattekort får du først nær du fått anstællning.
tænkte du skaffa jobb innan du skaffar boende så rekommenderar jag att du gør det hemifrån først i fræmst.
erbjuds du åka på intervju så åk, men åk inte dit o bo på vandrarhem o søk jobb, du kan få stanna dær længe
Citera
2010-02-26, 19:36
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badodds
Att betala in summan direkt till "ägaren" är olagligt (för ägaren) - du skulle kunna göra detta och sedan hävda att du inte visste om detta - då får du tillbaks dina pengar plus gängse straffränta... Så har jag fattat det i alla fall.

YNWA

Jasså, visste inte att det var olagligt att betala direkt i handen, det borde han ju vetat...Nu har jag iofs. redan betalat in mina 12000 nok till ægaren, han verkar shysst, så det lær nog løsa sig. men tack ændå
Citera
2010-02-26, 23:18
Medlem
Någon här inne som har koll på vad man tjänar på ett ungefär som ventilations/reglertekniker i norge?
Citera
2010-02-28, 20:28
Medlem
Tja!

Jag pluggar för tillfället, men jag känner att reslusten börjar ta sig utav bara attsingen här. Men för att resa krävs det cash, och det tänkte jag lösa via norge!

Om jag vill jobba i norge f.o.m. slutet på augusti, när är det läge att börja söka?
Håller fiskrensningssäsongen på under hösten?

Mycket tacksam för svar!
Citera
2010-02-28, 21:05
Medlem
Är det någon som har erfarenhet av att jobba genom bemanningsföretag i Norge? Hur mycket får man jobba och vad kan man ungefär förvänta sig i lön?
Citera
2010-03-01, 16:59
Medlem
buntishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hokuslocus
Är det någon som har erfarenhet av att jobba genom bemanningsföretag i Norge? Hur mycket får man jobba och vad kan man ungefär förvänta sig i lön?

fördelen med bemaningsföretag är att du får jobb fort, och du slipper jaga dom själva. sen har du en kass lön i början, jag låg på 130nkr, men blir du sedan anställd av företaget istället, så får du lönehöjning med 50-80kr+ direkt..

var utan arbete totalt 5dagar, och hade 3jobb i när jag var i norge.. hade jag skaffat ett jobb stannat och skaffat jobb som jag kunnat få fast hade jag nog stannat något år längre..
Citera
2010-03-02, 14:07
Medlem
EvelKnievels avatar
En polare har jobbat i Norge under en kort period (hösten 09) och tjänat cirka ca 25.000 NOK bara. Är det som i Sverige att man kan få tillbaka all skatt under ett visst belopp? Procentsatsen var 33.
Citera
2010-03-02, 14:16
Medlem
Är det någon som vet varför vissa arbetsgivare bara betalar ut 10% feriepeng medan andra betalar 12%?

//GF
Citera
2010-03-02, 19:43
Medlem
Är det någon som har en susning om vad man tjänar på norska posten? dagtid
Citera
2010-03-02, 20:12
Medlem
shbous avatar
Jaa.. Fick mitt norska skattekort för 2010 idag, ska bara stanna ett par månader så jag fick endast 10% i fast skatt (räknar med typ 60netto innan sommaren) längst ner står det 'forventet dradrag - minstefradrag 31800nok'. Vad tusan är detta? Vet att det låter för bra för att vara sant men är det nån som kan ge mig lite insikt i vad detta är? Har tidigare bara angett standarfradrag 10% i deklarationen men det här fick upp mina ögon. Hur (om möjligt) lägger jag vantarna på de 31800?
Citera
2010-03-03, 00:27
Medlem
Nån som vet hur läget ser ut i Stavanger?

Vad finns det bra/mycket jobb inom? Dyrt/billigt att leva där?

mvh sbb.
Citera
2010-03-03, 05:14
Medlem
Boris-Bosses avatar
Har en fråga här, jag som inte fått mitt norska skattekort för 2010 men ändå skrivit in mig i landet, blir fortfarande skattad på samma skattekort från 09 som då är ett sex månaders kort, ifall jag inte fixar detta fort, borde det inte blvit 50% redan i januari eller gör min arbetsgivare något fel?

Kan jag riskera att få en fet bomb i selvangivelsen 2011?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in