Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-14, 20:56
  #8305
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messier11
Hur gör man om man har d-nummer och vill ha läkartid??
Har fått oerhörda smärtor i knäet och skulle fått utskrivet något kraftigt/kortison/sjukskrivning men har ingen aning om hur man gör då det inte är "akut" som jag antar menas benbrott etc..
Leta upp lokal legevakt, åkt sen dit bara. Ofta nattöppet.
d-num inget problem.
__________________
Senast redigerad av utan.att.stanna 2014-04-14 kl. 20:59.
Citera
2014-04-17, 18:58
  #8306
Medlem
-Mystics avatar
Är pass/nationellt ID kort ett krav för att få D-nummer/skattekort som Svensk i Norge? Det är så att mitt pass har gått ut och jag lär inte hinna förnya det innan resan.. Går det bra med ett giltigt legitimation t ex Körkort?
__________________
Senast redigerad av -Mystic 2014-04-17 kl. 19:11.
Citera
2014-04-17, 19:26
  #8307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Är pass/nationellt ID kort ett krav för att få D-nummer/skattekort som Svensk i Norge? Det är så att mitt pass har gått ut och jag lär inte hinna förnya det innan resan.. Går det bra med ett giltigt legitimation t ex Körkort?


Jag e ca 90% säker att det är ok med ett giltigt körkort. Kan dock inte lova något, svensk vanligt ID är inte ok iaf. Kolla på skatteetaten, körkort heter förerbevis har jag för mig. Sen vet du om det där med att man ska ha kontrakt på arbete att visa/ kontrakt på boende. Har för mig att dom har det som regel nu för tiden.
Citera
2014-04-17, 19:28
  #8308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Leta upp lokal legevakt, åkt sen dit bara. Ofta nattöppet.
d-num inget problem.


Fast på kvällen/natten tar dom bara emot folk för akutvård. Kanske inte på alla, men dom största i oslo iaf. Bättre att åka mitt på dagen/förmiddagen för såna saker, mycket mindre folk och går relativt snabbt.
Citera
2014-04-17, 19:49
  #8309
Medlem
offas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Är pass/nationellt ID kort ett krav för att få D-nummer/skattekort som Svensk i Norge? Det är så att mitt pass har gått ut och jag lär inte hinna förnya det innan resan.. Går det bra med ett giltigt legitimation t ex Körkort?

Vet inte hur ofta samma fråga dyker upp. och det borde ju inte krävas någon större insats för att hitta informationen som finns på http://www.skatteetaten.no/no/Person...a-ID-kontroll/
Citera
2014-04-18, 17:02
  #8310
Medlem
Okej. Jag har fått feriepengar 2013 (jobbade en period under 2012). Hur deklarerar jag nu detta? Jag har ju inte varit i Norge överhuvudtaget. Sedan på lönn- och trekkuppgaven så står det ikryssat att jag jobbat hela året 2013...vilket ju inte stämmer. Spelar det någon roll? Skatteetaten lär väl se att jag bara fått en lön oavsett.

Jag vill ju inte direkt slösa bort 10% avdraget på en semesterlön...plus att jag har ju som sagt inte ens varit i Norge så då har man väl inte heller rätt att göra det :/ Fick en ganska saftig restskatt om jag fick ihop det rätt i prel skatteuträkningen (dock fyller man ju i hur länge man varit i landet och den kortaste tiden var en dag). Så det kanske blir nåt krångel med det? Jag förstår inte riktigt varför jag ska behöva betala så mycket i restskatt när jag redan betalat skatt på semesterlönen? Konstigt. Jag vet inte. Blev kanske nåt fel. Eller inte.
Citera
2014-04-18, 17:09
  #8311
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophfia
Okej. Jag har fått feriepengar 2013 (jobbade en period under 2012). Hur deklarerar jag nu detta? Jag har ju inte varit i Norge överhuvudtaget. Sedan på lönn- och trekkuppgaven så står det ikryssat att jag jobbat hela året 2013...vilket ju inte stämmer. Spelar det någon roll? Skatteetaten lär väl se att jag bara fått en lön oavsett.

Jag vill ju inte direkt slösa bort 10% avdraget på en semesterlön...plus att jag har ju som sagt inte ens varit i Norge så då har man väl inte heller rätt att göra det :/ Fick en ganska saftig restskatt om jag fick ihop det rätt i prel skatteuträkningen (dock fyller man ju i hur länge man varit i landet och den kortaste tiden var en dag). Så det kanske blir nåt krångel med det? Jag förstår inte riktigt varför jag ska behöva betala så mycket i restskatt när jag redan betalat skatt på semesterlönen? Konstigt. Jag vet inte. Blev kanske nåt fel. Eller inte.

Ta en vecka eller två utan meth och skriv om det där!!

Om du inte varit i Norge hur har du då fått semesterersättning? Företag brukar inte ge ersättning till folk som inte jobbat. Och vilka 10%? Semesterersättning är skattefritt.
Citera
2014-04-18, 17:14
  #8312
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Ta en vecka eller två utan meth och skriv om det där!!

Om du inte varit i Norge hur har du då fått semesterersättning? Företag brukar inte ge ersättning till folk som inte jobbat. Och vilka 10%? Semesterersättning är skattefritt.
Meh. Jag var ju där och jobbade 2012. Sedan betalades semesterlönen ut 2013. Jag har alltså inte varit i Norge under 2013.
Citera
2014-04-18, 17:18
  #8313
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophfia
Meh. Jag var ju där och jobbade 2012. Sedan betalades semesterlönen ut 2013. Jag har alltså inte varit i Norge under 2013.

Ah, nu är jag med. Det visar ju bara att du fått en utbetalning som du redan skattat för. Strunta i den och lev vidare.
Citera
2014-04-19, 01:41
  #8314
Medlem
utan.att.stannas avatar
Det ær ganska många hær som jobbar eller har jobbat i Norge. Om vi ser bort från lønesnack ett tag, det hade varit kul att veta vilket jobb DU har haft som du upplever som riktigt roligt och intressant, och som kanske du inte hade kunnat få i Sverige pga konkurans eller att det helt enkelt inte finns i Sverige?
Tyværr har jag inget sjælv att redogøra, men hade varit kul att høra?
Citera
2014-04-19, 09:38
  #8315
Medlem
Baalzamons avatar
Jag har ju ingen utbildning eller behörighet för att jobba som elektriker, men i Norge var det sån brist så jag fick lov att börja som hjälpmontör i alla fall och har sedan kunnat jobba mig upp till behörighet och DSB-godkjenning. Det hade aldrig gått i Sverige.
Citera
2014-04-19, 10:11
  #8316
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Jag har ju ingen utbildning eller behörighet för att jobba som elektriker, men i Norge var det sån brist så jag fick lov att börja som hjälpmontör i alla fall och har sedan kunnat jobba mig upp till behörighet och DSB-godkjenning. Det hade aldrig gått i Sverige.
Det var en väldigt bra möjligjet du tog tag i må en säga. Så efter att du jobat upp dig ddär så kan du fortsätta din karriär i Sverige om du vill, som du inte kunde förs?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback