2012-02-09, 20:15
Medlem
Jag är lite osäker på om det är rätt avdelning, mod får gärna flytta isåfall.

Det är så att jag har blivit erbjuden att köpa 1% av företaget jag arbetar på.
Det är ett relativt litet onoterat bolag. Det har funnits i ca fem år och har alltid gjort vinst, och ökat omsättning varje år.
Utdelning har det alltid varit, men väldigt varierande men i princip så ser det ut som man får tillbaka det man köpt sina aktier för väldigt fort, under 10 år.

Jag kan i princip inget om aktier, men har räknat på s/k PE-tal hur det sett ut de senaste åren där den lägsta siffran var 2 och den högsta var drygt 5. En kompis som är insatt säger att under 10 brukar man säga att ett bolag är undervärderat.

Ägandet har en del begränsningar, man får bara sälja till de anställda (om inte hela bolaget blir uppköpt), ifall man slutar måste man sälja sina aktier.

Vad säger ni? Borde jag slå till?
Det handlar inte om gastronomiska belopp, men ändå ingen struntsumma (för mig).
Citera
2012-02-09, 21:00
Medlem
Du kan inte jämföra p/e på ett börsnoterat bolag med ett onoterat då det . Dock säger min lilla erfarenhet att denna typen av affären brukar vara bra. Även känslomässigt är det ju roligare att arbeta för "sitt egna bolag".
Citera
2012-02-09, 21:23
Medlem
bernankes avatar
Vad fan betyder 'gastronomiska belopp'...

Hur ser den finansiella och operativa situationen ut? Försäljning, marginaler, skuldsättning, ägarstruktur osv?
Citera
2012-02-09, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Vad fan betyder 'gastronomiska belopp'...

Hur ser den finansiella och operativa situationen ut? Försäljning, marginaler, skuldsättning, ägarstruktur osv?

Ätbara belopp? Nej, jag vetifan vad som flög i mig, jag menade såklart astronomiska, har väl blivit lite för mycket matlagningstv på sistone.

Övriga frågor.
Försäljning går utmärkt, vi är fullt belagda, har varit i princip en längre tid. Väldigt högtryck i branschen just nu. Ägarstruktrur: Grundarna är huvudägare med klar majoritet, resterande är utspritt på de först anställda.
Skuldsättning har jag i ärlighetens namn ingen aning om, men jag skulle gissa på väldigt små skulder om ens några. Vet inte vad jag ska svara om marginaler riktigt.

Tackar för input.
Citera
2012-02-10, 05:27
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99popcorn
Ätbara belopp? Nej, jag vetifan vad som flög i mig, jag menade såklart astronomiska, har väl blivit lite för mycket matlagningstv på sistone.

Övriga frågor.
Försäljning går utmärkt, vi är fullt belagda, har varit i princip en längre tid. Väldigt högtryck i branschen just nu. Ägarstruktrur: Grundarna är huvudägare med klar majoritet, resterande är utspritt på de först anställda.
Skuldsättning har jag i ärlighetens namn ingen aning om, men jag skulle gissa på väldigt små skulder om ens några. Vet inte vad jag ska svara om marginaler riktigt.

Tackar för input.
Med marginaler menar jag hur stora intäkterna är i förhållande till utgifterna. Dela rörelseresultatet genom försäljningsintäkterna, och dra ett genomsnitt av siffran du får ut över, låt säga, de senaste fem åren. Vilken bransch är vi i? Hur mycket pengar skulle andelen kosta (för att få ett hum och företagets värde)? Jag föreslår att du noggrant läser igenom de senaste årens årsredovisningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in