2012-02-09, 18:34
Medlem
stabilsomfans avatar
det jag ser med mina ögon till exempel ett träd kanske nån annan ser en sten? jag tycker detta är så invecklat Att man kan se saker med ögonen det är helt sjukt faktiskt.tänk om allt man ser bara är en illusion?
Citera
2012-02-09, 18:38
Medlem
Mymzs avatar
Det ända man kan vara säker på att det finns är tvivel.
Citera
2012-02-09, 18:39
Medlem
ojskis avatar
Tänk om allting vi ser egentligen bara är rosa, fluffiga elefanter och du är ett enögt ollon som studsar runt och tror att du är en människa som faktiskt ser saker?

Nä, att syssla med sådana tankar är vad jag kallar självdestruktivt, naivt och onödigt.
Citera
2012-02-09, 18:44
Medlem
ojskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mymz
Det ända man kan vara säker på att det finns är tvivel.
Inte riktigt. Om man nu ska gå in på dessa absurda tankar så kan jag lika gärna påstå (att möjligheten finns) att tvivel i själva verket är den starkaste självkänslan, tilliten och säkerheten hos en människa. Bara att vi ser det som tvivel och inte för vad det verkligen är?

Nej, jag kan utan tvekan påstå att jag är säker på flera saker. Jag är säker på att solens strålar bländar mig, jag är säker på att vintern är kall för mig och sommaren (ofta) är varm. Jag är säker på att jag har ett konto på detta nätforum, jag är säker på att min kuk lutar lite åt vänster och att alkohol gör mig full.

Jag är även säker på att jag inte förstår min egen existens mer än att jag är den genetiska blandningen som uppstod nio månader efter det att mina föräldrar knullade varandra.

Mao, jag kan anse mig vara säker på flera saker.

Förresten så skulle du skrivit enda och inte ända.
Senast redigerad av ojski 2012-02-09 kl. 18:47.
Citera
2012-02-09, 19:03
Medlem
Oldberrys avatar
Du ser ett träd och din polare ser en sten, vem som har rätt får ni reda på när ni går fram och tränder eld.
Citera
2012-02-09, 20:04
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Det som är mer intressant är att när inget liv på jorden hade ögon så fanns allt redan där, saker man kunde se. När man blundar så ser vi inte längre vår värld. Så vad mer är det som vi inte kan "se" som redan finns där ute?
Citera
2012-02-13, 00:36
Medlem
Bonnatorps avatar
Hade man varit inne på dina tankebanor så skulle man snabbt upptäcka att modeindustrin skulle vara i princip omöjlig.
Men iofs. Det kanske är därför det ibland uppstår hysteriska skratt om man är på stan med polarna och ser en tjock snubbe varefter man säger "Titta, en vandrande apelsin". Det kanske bara är jag som ser en tjock apelsinliknande gubbe medans de andra faktiskt ser en vandrande apelsin
Citera
2012-02-13, 17:30
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stabilsomfan
det jag ser med mina ögon till exempel ett träd kanske nån annan ser en sten? jag tycker detta är så invecklat Att man kan se saker med ögonen det är helt sjukt faktiskt.tänk om allt man ser bara är en illusion?

Brukar tänka likadant, våra hjärnor tar ju emot impulser från våra ögon. Dessa impulser behandlas i hjärnan och "ger" oss våran syn, men tänk om hjärnan spelar oss ett spratt eller tänk om det helt enkelt blir fel när dessa impulser tillverkas?
Citera
2012-02-13, 17:32
Medlem
LYrexos avatar
Har du sett matrix nu igen eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in