2012-02-09, 18:28
Medlem
Fapas avatar
Hejsan!
Jag sitter och letar lite på nätet.
Jag har fått en uppgift som lyder såhär:

- Hur skall sortimentet sorteras, ge exempel och egen förklaring till varför du anser så.
Jag tänkte att jag skulle fördjupa mig i en matbutiks upplägg är. Deras sortiment, hur det är upplagt, och vilka avdelningar det finns.

Jag hade tänkt att försöka hitta något på nätet, om hur en matbutiks upplägg är.

Okej, man vet ju att frukt å grönt, kollonial, chark, mejeri, bröd--> Frukt å grönt skall ligga ganska direkt vid ingången, kampanj varor skall utmärkas ordentligt, och att det är ett vinnande koncept.

Men, skulle ni kunna hjälpa mig att hitta en fil eller en hemsida om hur en matbutiks upplägg fungerar?
Gärna på en specifik kedja om ni så hittar.
Jag har tittat för länge i den här boken nu så jag ser helt fyrkantigt. Ni får jättegärna komma med egen information om ni har. Någon kanske sitter på erfarenhet av detta.
Tacksam för allt jag kan få.

/Fapa
Citera
2012-02-09, 21:15
Medlem
th3vils avatar
Generell regel är att det ska vara lätt att få tag på varorna som du har bra marginal på och lite mindre bekvämt att plocka till sig de du tjänar minst på.

Dyrt i ögonnivå. Samma typ av varor men med mindre marginal ska vara svårare att se och nå.
Barnartiklar i höjd så barn ser och kan ta dem och tjata på sina föräldrar om att de måste ha dem.
Saker som du har hög marginal på vid kortsidan av en hyllor så det ser ut som om det är någon sorts erbjudande.
Mjölk och andra vardagsvaror som drar in folk i butiken längst in.
Saker som tidningar, godis och blombuketter i nivå med kön vid kassorna så de är lätta att fastna med blicken på och nå för kunderna som står i kön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in