2012-02-09, 12:58
Medlem
SoldOnLifes avatar
http://hn.se/nyheter/falkenberg/1.15...r-gratisarbete

I denna artikel kan man läsa om två iranska bröder som har under en längre tid jobbat gratis åt ett företag. För det ska de får en miljon i skadestånd och ersättning från företag i fråga.

Det framkommer inte så mycket information i artikeln. Är det någon som sitter på mer info?
Vad är en längre tid? Med tanke på skadeståndets storlek känns det som en väldigt lång tid.

Det känns väldigt mycket i skadestånd med jämförelse för brottsoffer som t.ex. våldtäktsoffer och liknande.

Diskussionen jag söker är om detta är i proportion med vad som rimligt i jämförelse med andra mål där skadestånd dömts ut.
Citera
2012-02-09, 13:01
Medlem
prof.dumbledores avatar
Det svenska systemet har dominerat igen...
Citera
2012-02-09, 13:06
Medlem
Det är ju som sagt helt omöjligt att göra en bedömning innan man i alla fall vet hur länge de jobbat gratis.

Sen fattar jag inte varför det hela jävla tiden ska hålla på och jämföras. Kan inte olika saker diskuteras för sig? Det här är dessutom så olika saker. När någon jobbat gratis är det ganska lätt att räkna ut ett skadestånd, men hur fasen ska man beräkna det för ett våldtäktsoffer?
Citera
2012-02-13, 10:23
Medlem
SoldOnLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Det är ju som sagt helt omöjligt att göra en bedömning innan man i alla fall vet hur länge de jobbat gratis.

Sen fattar jag inte varför det hela jävla tiden ska hålla på och jämföras. Kan inte olika saker diskuteras för sig? Det här är dessutom så olika saker. När någon jobbat gratis är det ganska lätt att räkna ut ett skadestånd, men hur fasen ska man beräkna det för ett våldtäktsoffer?

Det enda som har framkommit är att de har jobbat "flera månader".
För detta för de 180 000 var i skadestånd och resterande är för utebliven lön och andra ersättningar. Alltså 360 000 i skadestånd ger 640 000 i lön (320 000 var) för "flera månaders" arbete. Ganska hygglig lön måste jag säga.

Att jämföra ligger väl i sakens natur. Att få 180 000 i skadestånd för att ha jobbat gratis under en period eller att få betydligt mindre i skadestånd efter en våldtäkt som har förstört en mäniska för resten av livet... Den jämförelsen känns i mina ögon rätt relevant.
Citera
2012-02-13, 11:01
Moderator
blomvattnares avatar
Kan inte en del av den där miljonen vara skadestånd till facket?
Citera
2012-02-13, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoldOnLife
Det enda som har framkommit är att de har jobbat "flera månader".
För detta för de 180 000 var i skadestånd och resterande är för utebliven lön och andra ersättningar. Alltså 360 000 i skadestånd ger 640 000 i lön (320 000 var) för "flera månaders" arbete. Ganska hygglig lön måste jag säga.

Att jämföra ligger väl i sakens natur. Att få 180 000 i skadestånd för att ha jobbat gratis under en period eller att få betydligt mindre i skadestånd efter en våldtäkt som har förstört en mäniska för resten av livet... Den jämförelsen känns i mina ögon rätt relevant.
Var framgår fördelningen? Jag såg den inte i artikeln.

Leta upp domen och tala om vad skadeståndet grundar sig på. Utan att veta det är det nästan helt omöjligt att göra en relevant jämförelse. Jag kan tänka mig att en hel del av skadeståndet är konstaterade kostnader bröderna haft på grund av vad de råkat ut för.
Citera
2012-02-13, 13:18
Medlem
SoldOnLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Var framgår fördelningen? Jag såg den inte i artikeln.

Leta upp domen och tala om vad skadeståndet grundar sig på. Utan att veta det är det nästan helt omöjligt att göra en relevant jämförelse. Jag kan tänka mig att en hel del av skadeståndet är konstaterade kostnader bröderna haft på grund av vad de råkat ut för.

Fördelningen stod i den lokala tidningens pappersupplaga.

Enda fysiska skadan som uppstått var att en av dem gjort sig illa i ena tummen...

Övriga ersättningen var som sagt för lön och semesterersättning.
Citera
2012-02-13, 15:25
Medlem
Citat:

Enda fysiska skadan som uppstått var att en av dem gjort sig illa i ena tummen...

Som sagt. Utan mer fakta i ämnet blir diskussionen meningslös. Vi vet inte för vad de har fått skadestånd.
Citera
2012-02-14, 02:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Den lokala tidningen har nog tolkat det hela fel helt enkelt:

Citat:
Arbetsdomstolen har i en preliminär dom beslutat att företaget ska betala cirka en miljon kronor i olika skadestånd och ersättningar, efter det uppmärksammade fallet där två iranska bröder under längre tid arbetade utan lön i företaget.
Domen är preliminär eftersom det är en så kallad tredskodom. Det innebär att Arbetsdomstolen (AD) följer fackets krav eftersom företaget ifråga inte lämnat in något svaromål eller på annat sätt har hört av sig till AD.

Dels handlar lön inte enbart om lön och semesterersättning, utan även om andra socialavgifter som borde ha betalats in -- en lön utgörs aldrig av enbart bruttolön och semesterersättning.

Dels kräver facket i princip alltid skadestånd för egen del vid sådana här mål -- det kostar nämligen för dem att driva saken, plus att arbetsgivaren brutit mot en del regler och det straffas normalt med avgifter till just facket.
Citera
2012-02-14, 07:06
Medlem
SoldOnLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den lokala tidningen har nog tolkat det hela fel helt enkelt:

Dels handlar lön inte enbart om lön och semesterersättning, utan även om andra socialavgifter som borde ha betalats in -- en lön utgörs aldrig av enbart bruttolön och semesterersättning.

Dels kräver facket i princip alltid skadestånd för egen del vid sådana här mål -- det kostar nämligen för dem att driva saken, plus att arbetsgivaren brutit mot en del regler och det straffas normalt med avgifter till just facket.

Ja då låter det hela mer rimligt.
Citera
2012-02-14, 08:38
Medlem
Ersättning till de båda börderna låg på 205000 kronor var.

http://www.da.se/home/da/content.nsf..._1322147820709
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in