Jag fick höra om att man kan få avdrag/tillbaks skatt ifall man jobbar på annan ort under en period och därmed haft dubbelt boende osv men har några funderingar innan jag skickar in papperna. Har varit inne på skattekontoret men de vägrar ju svara på några frågor och ta ställning för att de måste vara neutrala osv.....
Jag har alltså haft sommarvik under ca 2 månader under tre års tid på ort som ligger 50 mil från mig, därmed dubbelt boende osv.
- Måste jag ha något annat bevis än att skicka in papper. Skatteverket ser ju både min folkbokföringsadress och i vilken kommun jag skattat för jobb så jag borde väl bara kunna skriva att jag jobbat under denna period och vill ha ersättning för det också?
- Måste jag ha bevis på att jag har bostad på annan ort i form av hyreskontrakt/avi eller dyl? Lägenheten jag bor i står skriven på mamma men jag har ju varit över 18 hela tiden och därmed har hon ju ingen plikt att betala för mig, och jag har även varit folkbokförd där hela tiden.
- Måste jag ha bevis för mina extra kostnader? Reseersättning har jag insett är bara att glömma då jag inte har kvar kvitton från det, men jag tänkte vid bostad på arbetsorten. Jag har bott hos en familjemedlem och betalat för mat och hyra i handen.
- Någon som vet hur länge en omprövning kan ta, får man tillbaks den i samband med övriga skatteåterbäring runt före midsommar?
Hoppas någon kan hjälpa mig

!