• 1
  • 2
2012-02-08, 15:54
Medlem
Moffins avatar
Hej

Det är så att jag flyttat och är nu "tvingad" att bjuda över min familj på tre rätters middag och det har beställts oxfilé från deras sida.

Förrätten har jag fixad men det andra är knepigare. Vad ska jag göra av oxfilén? Jag har faktiskt aldrig stekt kött, bara grillat så jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt.. Jag tänkte att jag skulle göra klyftpotatis till för det vet jag går hem..

Så, jag behöver veta:

1. Hur steker jag oxfilén så att den blir bra? (både blodig och mer mellan, har en syster som inte är så förtjust i alltför rött kött)
2. Tips på någon god passande sås? Inte för svår att göra och ingredienserna får inte vara för konstiga (man ska kunna köpa det på ICA) inte grönpeppar, det tycker jag inte om
3. Om någon har något superrecept på smarrig, lättgjord efterrätt, helst tårta eller liknande som inte måste göras i portioner.

Helgen närmar sig och jag är fortfarande i det mörka så jag ber er om hjälp
Citera
2012-02-08, 16:01
Medlem
prof.dumbledores avatar
Hacka det och gör pytt i stället.
Citera
2012-02-08, 16:05
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Hej

Det är så att jag flyttat och är nu "tvingad" att bjuda över min familj på tre rätters middag och det har beställts oxfilé från deras sida.

Förrätten har jag fixad men det andra är knepigare. Vad ska jag göra av oxfilén? Jag har faktiskt aldrig stekt kött, bara grillat så jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt.. Jag tänkte att jag skulle göra klyftpotatis till för det vet jag går hem..

Så, jag behöver veta:

1. Hur steker jag oxfilén så att den blir bra? (både blodig och mer mellan, har en syster som inte är så förtjust i alltför rött kött)
2. Tips på någon god passande sås? Inte för svår att göra och ingredienserna får inte vara för konstiga (man ska kunna köpa det på ICA) inte grönpeppar, det tycker jag inte om
3. Om någon har något superrecept på smarrig, lättgjord efterrätt, helst tårta eller liknande som inte måste göras i portioner.

Helgen närmar sig och jag är fortfarande i det mörka så jag ber er om hjälp
Grilla filén i ugnen
Köp bearnärssås på knosum i påse
Citera
2012-02-08, 16:05
Medlem
Folkskyggs avatar
Oxfilé ska väl först stekas för att få lite färg runt om, sen in i ugnen med termometer. Sen ska det väl vara olika temperaturer inne i köttet för välstekt, medium eller rare. Så där kan alla då få vad de vill.

Men det gäller ju bara om du ska servera hela "bitar".

EDIT: http://www.recepten.se/info/oxfilee.html
Citera
2012-02-08, 16:06
Moderator
Allaballawallas avatar
Varför inte poppa till det med en "Beef Wellington"...

Ramsey skulle gilla det och det är väl inte det vanligaste att bjuda på i svenska hem, men ändå enkelt och trevligt.

Tårta behöver du väl inte recept för att smälla ihop, det är ju bara att ta allt som är gott och kombinera hej vilt.
Citera
2012-02-08, 16:07
Medlem
Har du en stor bit? isf bryn på biten i olja och släng i en smörklick sista sekunden och bara vänd om i de, peppar och havssalt på.

In i ungen tills den når en innertemperatur på femtio grader, kör den på 150 grader i ungen.
Filen kommer stiga till kanske 52 om du låter den vila 10 minuter, alltså perfekt.
Sen gör du rödvinssky till detta.

Om din syster vill ha well done, skär av en bit innan.. och låt den gå i ugn till 60 grader.
Senast redigerad av Deniniho88 2012-02-08 kl. 16:13.
Citera
2012-02-08, 16:14
Medlem
gumses avatar
Oavsett vad du gör med den så är tipset i tidigare inlägg om att låt den vila innan servering viktigt.

Det blir mycket saftigare om man gör så, vira in den i folie & låt ligga iallafall i 5 minuter innan du skär upp & serverar.

Stektermometer är oxå ett måste om du inte är rutinerad, tänk på att temperaturen fortsätter öka en stund efter att du plockar av köttet från pannan/ugnen, det kan stiga upp till 5 grader i kärntemperatur. Själv gillar jag svagt rosa & plockar av min vid 55 grader.

Fan vad jag blev sugen nu....
Citera
2012-02-08, 16:29
Medlem
du kan ju göra oxfilé provencal, man brukar inte ha klyftpotatis utan skivad men du kan nog ha det ändå
Citera
2012-02-08, 16:36
Medlem
Wazupfbs avatar
Gör den på porter stek visset.
Stek köttet runt om så du får en fin yta, slå sedan i svartvinbärs saft/soja/morötter(bitar)/pepparkorn/vatten i en gryta så att det precis täcker köttet.
Låt köttet koka länge i denna fina blandning (ca 1-1,5tim)(kortare om du vill ha det blodigt)
fyll gradvis på vatten då det dunstar av och vi vill ha massa spad till såsen.

När köttet är mört och fint så tar du ut kött biten, gör en redning av grädde och mjöl,
se sedan till så att spadet kokar, slå sedan i din redning och låt koka upp ...
vips så har du en riktigt fin kött bit med den godaste sås som finns.
Kan serveras med klyftpotatis som du säger, även rå rivna morötter och svartvinbärs gele är gott till.

Gjorde precis denna rätt i föra veckan, det vart otroligt gott!
serverade med vitlöks bröd och en fin fetaost sallad.
Citera
2012-02-08, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wazupfb
Stek köttet runt om så du får en fin yta, slå sedan i svartvinbärs saft/soja/morötter(bitar)/pepparkorn/vatten i en gryta så att det precis täcker köttet.
Låt köttet koka länge i denna fina blandning (ca 1-1,5tim)(kortare om du vill ha det blodigt)

När köttet är mört och fint så tar du ut kött biten, gör en redning av grädde och mjöl,
Kan serveras med klyftpotatis som du säger, även rå rivna morötter och svartvinbärs gele är gott till.

Glöm inte porterölet
Citera
2012-02-08, 17:19
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wazupfb

Jag är visserligen hungrig när jag läser detta, men det lät verkligen inte otäckt på minsta vis
Citera
2012-02-08, 17:35
Medlem
Låt köttet ligga framme någon timme eller så innan du tillagar det. Om det är en stor filé skär 4 cm tjocka skivor. Gnid in skivorna i lite peppar och ingefära. Stek bara någon minut på vardera sida. Det vanligaste felet är att folk steker för länge så att det blir torrt. Koka en god och kryddig rödvinssås, typ denna. http://www.ica.se/Recept/rodvinssas-med-sting-338786/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in